Golfregler (kanske onödiga)

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Järn7
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 dec 2016, 09:57

Det nämndes i en tråd om svåra och onödiga golfregler och kom att tänka en sak. Varför måste man reglera hur långt bak man får pegga upp på tee (i dag två klubblängder). Om man nu vill pegga upp 60 m bakom så är det väl min ensak. jag tycker att det är en reglering som inte har något syfte. Det skulle naturligtvis blivit rörigt om alla nyttjade regeln i sådana proportioner, men hur många kommer att justera peggningen mer än 0-5 m bakom utslagsplatsen????? Ser att man som lite bättre spelare skulle justera, för att få en full klubba på par trehål. I övrigt ser jag inte någon anledning.

kanske det finns flera som har samma eller andra funderingar?
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Tanken med den regeln är väl just att alla ska spela samma bana för att få jämförliga scorer. Banan ska inte anpassas efter dig, du ska anpassa dig efter banan. Du ska tvingas att få tänka till och spela flera olika slag. Passar inte längderna dig bör du se över vilken tee du spelar.
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

joakim.pekkari skrev:Tanken med den regeln är väl just att alla ska spela samma bana för att få jämförliga scorer. Banan ska inte anpassas efter dig, du ska anpassa dig efter banan. Du ska tvingas att få tänka till och spela flera olika slag.
Precis, du ska inte kunna backa 65 meter för att kunna slå ett fullslag med din driver/spoon för att undvika diverse hinder som du vanligtvis har i spel ju.
Saltar alltid en bra story
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

På min hemmabana har vi en par 4 där green är nåbar från green, grejen är att det står träd i vägen men backar man längst bak på tee kan man gå runt dom över vattnet. Jag ser inga problem med den regeln, som tidigare skribenter så är det ju för att man inte ska kunna backa så man klarar hinder eller för att få hela nummer på slaget.
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

StefanL skrev:På min hemmabana har vi en par 4 där green är nåbar från green, grejen är att det står träd i vägen men backar man längst bak på tee kan man gå runt dom över vattnet. Jag ser inga problem med den regeln, som tidigare skribenter så är det ju för att man inte ska kunna backa så man klarar hinder eller för att få hela nummer på slaget.
"vi kan inte gå runt vi måste klättra upp i det" !
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

stevvee skrev:
StefanL skrev:På min hemmabana har vi en par 4 där green är nåbar från green, grejen är att det står träd i vägen men backar man längst bak på tee kan man gå runt dom över vattnet. Jag ser inga problem med den regeln, som tidigare skribenter så är det ju för att man inte ska kunna backa så man klarar hinder eller för att få hela nummer på slaget.
"vi kan inte gå runt vi måste klättra upp i det" !
Hahahahahaha
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Järn7
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 dec 2016, 09:57

jag hade väl en liten förhoppning att någon kunde komma med mer konstruktiva ideer, men man verkar vara mer intresserade att dissa. :evil:
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Järn7 skrev:jag hade väl en liten förhoppning att någon kunde komma med mer konstruktiva ideer, men man verkar vara mer intresserade att dissa. :evil:
Jag vet inte om det är att dissa? Anledningarna som listas stämmer ju väldigt bra.

Jag är däremot fullt inne på din linje att det finns gott om "onödiga" regler, speciellt för hobbygolfaren.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Järn7 skrev:jag hade väl en liten förhoppning att någon kunde komma med mer konstruktiva ideer, men man verkar vara mer intresserade att dissa. :evil:
Dissa? Tycker du fått vettiga svar som förklarar varför regeln finns.
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Dessutom hur skulle teeplatserna se ut om man fick slå ut där man ville?
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Skriv svar