ROPA FORE!!!

Här snackar vi allmänt om golf...
Niklas
Inlägg: 1095
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Jag har tröttnat ganska rejält nu. Igår var fjärde gången en boll dimper ner ett par meter från mig i år utan att någon har ropat. Vad är det som är så svårt? Är ganska säker på att alla på detta forum sköter sig och ropar, men vad ska man göra i dessa situationer?

Säger man till får man endast korkade ursäkter som "Jag såg inte var den gick" eller "Jag trodde det var skog där". Känner inte direkt för att anmäla heller när man inte blivit träffad.
Hcp: ~12
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Niklas skrev:Jag har tröttnat ganska rejält nu. Igår var fjärde gången en boll dimper ner ett par meter från mig i år utan att någon har ropat. Vad är det som är så svårt? Är ganska säker på att alla på detta forum sköter sig och ropar, men vad ska man göra i dessa situationer?

Säger man till får man endast korkade ursäkter som "Jag såg inte var den gick" eller "Jag trodde det var skog där". Känner inte direkt för att anmäla heller när man inte blivit träffad.
Jag har ibland fått skäll för att jag inte ropat fore men då har det varit för att jag lägger upp mig bakom personen/personerna framför med kanske 20 meter marginal. Jag anser när jag lägger upp mig bakom att jag inte behöver ropa fore, fore är något jag behöver skrika när det finns en fara eller att jag inte vet vart bollen tar vägen.

Jag själv har inga problem att folk lägger upp bollen bakom mig bara dom har koll och jag respekterar även nya golfare att dom missar ropa fore för dom kanske tycker det är skämmigt. Jag brukar oftast bemöta dom som missar att ropa fore med en hyffsat vänlig ton även om jag kan markera att det var dumt. För jag tror att skäller man på dom blir dom ännu mer rädda att ropa fore.

Ropa fore är inte pinsamt det är klokt men bara när det behövs!
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

stevvee skrev:Jag har ibland fått skäll för att jag inte ropat fore men då har det varit för att jag lägger upp mig bakom personen/personerna framför med kanske 20 meter marginal. Jag anser när jag lägger upp mig bakom att jag inte behöver ropa fore, fore är något jag behöver skrika när det finns en fara eller att jag inte vet vart bollen tar vägen.

Jag själv har inga problem att folk lägger upp bollen bakom mig bara dom har koll och jag respekterar även nya golfare att dom missar ropa fore för dom kanske tycker det är skämmigt. Jag brukar oftast bemöta dom som missar att ropa fore med en hyffsat vänlig ton även om jag kan markera att det var dumt. För jag tror att skäller man på dom blir dom ännu mer rädda att ropa fore.

Ropa fore är inte pinsamt det är klokt men bara när det behövs!
Tycker du ska sluta med att lägga upp dig bakom folk med så liten marginal. Inte ens proffsen kan förutspå alla slag korrekt och seglar ibland förbi green med mer än 20 meter. Flyers och toppar är inte ovanligt för oss amatörer.

Bättre att ropa en gång för mycket än en för lite ;)
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Sandstream skrev:
stevvee skrev:Jag har ibland fått skäll för att jag inte ropat fore men då har det varit för att jag lägger upp mig bakom personen/personerna framför med kanske 20 meter marginal. Jag anser när jag lägger upp mig bakom att jag inte behöver ropa fore, fore är något jag behöver skrika när det finns en fara eller att jag inte vet vart bollen tar vägen.

Jag själv har inga problem att folk lägger upp bollen bakom mig bara dom har koll och jag respekterar även nya golfare att dom missar ropa fore för dom kanske tycker det är skämmigt. Jag brukar oftast bemöta dom som missar att ropa fore med en hyffsat vänlig ton även om jag kan markera att det var dumt. För jag tror att skäller man på dom blir dom ännu mer rädda att ropa fore.

Ropa fore är inte pinsamt det är klokt men bara när det behövs!
Tycker du ska sluta med att lägga upp dig bakom folk med så liten marginal. Inte ens proffsen kan förutspå alla slag korrekt och seglar ibland förbi green med mer än 20 meter. Flyers och toppar är inte ovanligt för oss amatörer.

Bättre att ropa en gång för mycket än en för lite ;)
Tycker jag har rätt bra marginal då detta är från tee och flyer finns inte på världskartan. Självklart landar jag inte så nära utan med beräknad rull osv. Men alla tycker olika där precis som genomsläpp. Samt Fore för mig är när man kan ta skada eller som sagt inte ser bollen, skulle den rulla ikapp någon framför i långsam takt tycker jag personligen inte det är en fore situation men jag kan säkert bli klassad som farligt spel.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

stevvee skrev:Tycker jag har rätt bra marginal då detta är från tee och flyer finns inte på världskartan. Självklart landar jag inte så nära utan med beräknad rull osv. Men alla tycker olika där precis som genomsläpp. Samt Fore för mig är när man kan ta skada eller som sagt inte ser bollen, skulle den rulla ikapp någon framför i långsam takt tycker jag personligen inte det är en fore situation men jag kan säkert bli klassad som farligt spel.
Förstår hur du tänker och visst är det mindre chans att gå för långt på utslagen men ibland studsar man på något och får ett antal extra meter.

Jag slår inte så långt men brukar vänta tills folk är längre bort än det längsta jag någonsin slagit.

En sak jag gillar är att de som tar skydd när man ropar fore sen ger tecken att det var lugnt. Ett trevligt sätt att visa respekt för varandra :)
ricky
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 jul 2014, 19:34

Skriker alltid fore om jag tror att det kan vara fara men min erfarenhet är att folk inte lyssnar när man skriker. Ibland vänder de till och med sig om och undrar vart skriket kommer ifrån..

Har vid två tillfällen varit med om att någon i bollen har träffat en annan spelare på banan och vid båda tillfällena var vi fyra personer som skrek, utan reaktion av personen i fara.
En usel dag på Golfbanan är i alla fall bättre än en kanondag på jobbet!
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Sandstream skrev:
stevvee skrev:Tycker jag har rätt bra marginal då detta är från tee och flyer finns inte på världskartan. Självklart landar jag inte så nära utan med beräknad rull osv. Men alla tycker olika där precis som genomsläpp. Samt Fore för mig är när man kan ta skada eller som sagt inte ser bollen, skulle den rulla ikapp någon framför i långsam takt tycker jag personligen inte det är en fore situation men jag kan säkert bli klassad som farligt spel.
Förstår hur du tänker och visst är det mindre chans att gå för långt på utslagen men ibland studsar man på något och får ett antal extra meter.

Jag slår inte så långt men brukar vänta tills folk är längre bort än det längsta jag någonsin slagit.

En sak jag gillar är att de som tar skydd när man ropar fore sen ger tecken att det var lugnt. Ett trevligt sätt att visa respekt för varandra :)
Jo så är det självklart men var nog kanske otydlig också för jag tänker också längsta jag någonsin slagit. Men klart jag kan tänka mer på saken då andra inte tycker som en annan. Jag har som sagt inga problem om en boll dimper ner 20 meter bakom.
Är jag alldeles för nära ber jag alltid om ursäkt om jag själv hade ogillat slaget.

Det har du helt rätt i, mycket trevligt!
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Jag hatar när folk ska stressa ut bollar bakom en, finns inget värre en ha bollar rullandes i hälarna, låt folket framför slå sina inspel sen när dom går framåt börjar man slå.
Damspelare är expert på det, som ska rulla upp bollen på foregreen när man puttar.

Ropar alltid fore om man är sne mot okänd mark, eller skulle toppa nått slag. Däremot så väntar jag när det är andra i bollen som slår snett, då är det deras "ansvar" att skrika kan jag tycka men om inget kommer så får man ju skrika.
Visst har det hänt att man "glömt det" medans hjärnan har kokat av ilska själv med, men det är man inte stolt över.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Niklas
Inlägg: 1095
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Nu var detta inte att en boll rullade 20 meter bakom mig, utan att en boll damp ner på tee-rutan jag skulle slå ifrån 5 skeunder senare.

Blir inte lika irriterad när någon har för bråttom bakom men inte lika farligt, har väl själv gjort mig skyldig till det någon gång och väntar nuförtiden lite extra istället.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Erikxson skrev:Ropar alltid fore om man är sne mot okänd mark, eller skulle toppa nått slag. Däremot så väntar jag när det är andra i bollen som slår snett, då är det deras "ansvar" att skrika kan jag tycka men om inget kommer så får man ju skrika.
Visst har det hänt att man "glömt det" medans hjärnan har kokat av ilska själv med, men det är man inte stolt över.
Jag brukar ropa fore oavsett om den som slog gjorde det eller inte. Antingen hörs det bättre eller så har man kanske lärt en mer oerfaren spelare när det är lämpligt att göra det.
Skriv svar