ROPA FORE!!!

Här snackar vi allmänt om golf...
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

SirGawain skrev:Mitt första inlägg på det här forumet handlar om att skrika fore. Jag tror inte att någon här är ute och cyklar i sina antaganden. Den slopade utbildningen på många klubbar har garanterat bidragit, många vet helt enkelt inte att det är läge att skrika fore när en boll blir farlig. Bland nybörjare tror jag också att många upplever det lite pinsamt att – i praktiken – ropa att man har slagit ett dåligt slag. Det här är anledningen till att jag också tar för vana att skrika högt även om det inte är jag som slagit bollen. I mer eller mindre spontana ronder vet jag inte alltid hur mina ibland för mig okända spelare ser på fore-ropandet. Hellre att ropa en gång för mycket än en gång för lite.
Personligen skulle jag säga att jag finner det mer "pinsamt" att skrika nu när jag inte är en nybörjare då jag tycker att jag inte ska slå så snett att jag riskerar att träffa någon. Sen får man ju bita i det sura äpplet och skrika när det väl inträffar. När jag var nybörjare räknade jag med att vara usel på golf och då var det naturligt att det blev fler fore. Sen är det ju aldrig skoj att ropa då det ju betyder att man misslyckats med något ;)
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
SirGawain
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 jun 2017, 15:29

Golfprylar skrev:Personligen skulle jag säga att jag finner det mer "pinsamt" att skrika nu när jag inte är en nybörjare då jag tycker att jag inte ska slå så snett att jag riskerar att träffa någon. Sen får man ju bita i det sura äpplet och skrika när det väl inträffar. När jag var nybörjare räknade jag med att vara usel på golf och då var det naturligt att det blev fler fore. Sen är det ju aldrig skoj att ropa då det ju betyder att man misslyckats med något ;)
Ja, det är lite det jag menar. Men där är det minst lika viktigt att vi som har spelat golf lite längre tydligt visar att det inte är något konstigt att faktiskt ropa. Något som däremot är pinsamt är att träffa någon annan eller se bollen dimpa ner ett par meter från dem utan att ha ropat fore.
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

Det är lite konstigt egentligen att det ska vara pinsamt att skrika fore. De allra bästa spelarna på planeten skickar ju ut bollarna i publiken mest hela tiden så det är ju inte överraskande att vi som är förhållandevis dåliga också gör det.

Tur att jag spelar mest lugna kvällar och inte är stressad så att jag kan vänta lite extra om det skulle finnas någon i riskzonen på ett hål bredvid. Gäller ju att tänka på halsen så att den inte skriks sönder ;)
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
Anders
Inlägg: 225
Blev medlem: 11 maj 2014, 10:54
Kontakt:

Tja, tourspelarna vinkar ju bara lite avmätt åt det hållet som bollen sticker snett och ser likgiltigt folk bli träffade. De är role models, så inte undra på att ungdomar tar efter.
Hur ett äpple klarar en vinter i bagen med mera
http://andersgolf.blogspot.se/
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

Att de är dåliga på att skrika råder det inget tvivel om men det var egentligen inte själva skrikandet som jag tänkte på utan hur snett de slår.

Sen kanske det inte är så enkelt som att börja skrika hjälper så mycket på touren. Kan tänka mig att folk nästan 300 m bort har lite svårt att höra skriken osv. De kanske skulle ha andra lösningar som att folk stod längre fram och ropade eller något annat. Tourspel är ju dock ganska annorlunda jämfört med vårt hackande.
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
Anders
Inlägg: 225
Blev medlem: 11 maj 2014, 10:54
Kontakt:

Golfprylar skrev:Att de är dåliga på att skrika råder det inget tvivel om men det var egentligen inte själva skrikandet som jag tänkte på utan hur snett de slår.

Sen kanske det inte är så enkelt som att börja skrika hjälper så mycket på touren. Kan tänka mig att folk nästan 300 m bort har lite svårt att höra skriken osv. De kanske skulle ha andra lösningar som att folk stod längre fram och ropade eller något annat. Tourspel är ju dock ganska annorlunda jämfört med vårt hackande.
Men där träffas folk också i parti och minut, många illa. Vilket inte verkar bekomma vissa spelare särskilt mycket.
Hur ett äpple klarar en vinter i bagen med mera
http://andersgolf.blogspot.se/
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

Ärligt talat tror jag inte att man kan vara ett golfproffs om man är för orolig för det här med att träffa folk. Vet ju själv hur man reagerar när det är folk säg till höger på ett annat hål och man ska slå ut. Gör ju då allt för att inte träffar dem vilket brukar innebära ett besök i skog eller vatten till vänster.

Jag har inga problem med det då jag bara är nöjd över att inte ha kommit i närheten av andra. Spelar man om sitt jobb och miljoner är det nog lite annorlunda. Lär inte fungera att gå omkring och vara orolig för att träffa någon.

Det är ju på det stora hela faktiskt ganska sällan som något allvarligt händer på tävlingar. Nästan alltid är det ju så att bollen träffar någon i slutet av bollbanan då stora delar av kraften är borta. Hur folk dock vågar stå 50 meter framför någon som drar iväg ett utslag med drivern har jag lite svårt att förstå då det måste vara en jäkla kraft då i bollen. Som tur var är de så duktiga att de knappt aldrig missar så kraftigt.
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
david.gustavsson
Inlägg: 20
Blev medlem: 01 jun 2017, 13:40
Ort: Malmö

SirGawain skrev:
Golfprylar skrev:Personligen skulle jag säga att jag finner det mer "pinsamt" att skrika nu när jag inte är en nybörjare då jag tycker att jag inte ska slå så snett att jag riskerar att träffa någon. Sen får man ju bita i det sura äpplet och skrika när det väl inträffar. När jag var nybörjare räknade jag med att vara usel på golf och då var det naturligt att det blev fler fore. Sen är det ju aldrig skoj att ropa då det ju betyder att man misslyckats med något ;)
Ja, det är lite det jag menar. Men där är det minst lika viktigt att vi som har spelat golf lite längre tydligt visar att det inte är något konstigt att faktiskt ropa. Något som däremot är pinsamt är att träffa någon annan eller se bollen dimpa ner ett par meter från dem utan att ha ropat fore.
Framförallt viktigt för folk som spelat länge! Spelade en tävling i lördags och vid 2 tillfällen är det äldre medlemmar på klubben med vad jag bara kan gissa är väldigt många golfår under bältet som väljer att inte skrika fore. Vid ena tillfället slog bollen ner i närheten (3-5 meter kanske) av min kompis och han får ett "det är lugnt jag hade koll på bollen, har spelat här så många gånger" som svar till varför han inte skrek fore... Vad ger det för signaler?
Spelar golf i jeansshorts
HCP: 10,4
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

david.gustavsson skrev:Framförallt viktigt för folk som spelat länge! Spelade en tävling i lördags och vid 2 tillfällen är det äldre medlemmar på klubben med vad jag bara kan gissa är väldigt många golfår under bältet som väljer att inte skrika fore. Vid ena tillfället slog bollen ner i närheten (3-5 meter kanske) av min kompis och han får ett "det är lugnt jag hade koll på bollen, har spelat här så många gånger" som svar till varför han inte skrek fore... Vad ger det för signaler?
Idiotiskt!
Slår man bollen med sån precision ska man lira på touren.
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Sandstream skrev:
david.gustavsson skrev:Framförallt viktigt för folk som spelat länge! Spelade en tävling i lördags och vid 2 tillfällen är det äldre medlemmar på klubben med vad jag bara kan gissa är väldigt många golfår under bältet som väljer att inte skrika fore. Vid ena tillfället slog bollen ner i närheten (3-5 meter kanske) av min kompis och han får ett "det är lugnt jag hade koll på bollen, har spelat här så många gånger" som svar till varför han inte skrek fore... Vad ger det för signaler?
Idiotiskt!
Slår man bollen med sån precision ska man lira på touren.
Jag måste erkänna att jag gjorde mig skyldig till det igår, en redig felbedömning av mig och insåg inte hur nära bollen var för ens den landade och då var det försent att skrika. Tyvärr hann jag aldrig ikapp dom för att be om ursäkt. :(
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Skriv svar