ROPA FORE!!!

Här snackar vi allmänt om golf...
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Sandstream skrev:
Erikxson skrev:Ropar alltid fore om man är sne mot okänd mark, eller skulle toppa nått slag. Däremot så väntar jag när det är andra i bollen som slår snett, då är det deras "ansvar" att skrika kan jag tycka men om inget kommer så får man ju skrika.
Visst har det hänt att man "glömt det" medans hjärnan har kokat av ilska själv med, men det är man inte stolt över.
Jag brukar ropa fore oavsett om den som slog gjorde det eller inte. Antingen hörs det bättre eller så har man kanske lärt en mer oerfaren spelare när det är lämpligt att göra det.
Vilket jag också gör men låter han ta beslutet att ropa först. Ropar inte han ropar jag.

Sen är folk dåliga på ropa så det låter, i motvind måste man ropa ordentligt för att det ska låta 200m bort, man har varit med om att man frågar varandra om det var ett fore sen kommer bollen.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4703
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag har bara vid ett tillfälle lackat ur ordentligt och skällt ut en spelare. Det var efter att han för tredje gången under KM var nära att träffa mig. Då blev det en rejäl hårtork.
Men till vardags spenderar jag inte tid med att bli irriterad på bollar som viner runtom mig. Om allt går går och det var oavsiktligt så låter jag det gå.
Om man märket att det är en duktig spelare så kan jag säga att hen får lugna sig lite innan hen slår...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
golfmogge
Inlägg: 11
Blev medlem: 22 jul 2015, 20:46

Såg att någon skrev att den som slår ska ropa Fore. Jag hävdar motsatsen, att det är medspelarna som ska ropa då den som slår har huvudet ner i marken och bollen hinner gå en bra bit innan man ser bollen och då kan det vara försent. Tyvärr har det blivit allmänt sämre med Fore och andra vett och etikett kunskaper sen klubbarna var tvungna att få in medlemmar. Jag började för 10 år sen och då var 6 tillfällen a 2 timmar (12 timmar) teori med regler och vett o etikett. Det existerar inte idag,tyvärr. Slå lite på rangen och sen ut och spela....
Niklas
Inlägg: 1095
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

golfmogge skrev:Såg att någon skrev att den som slår ska ropa Fore. Jag hävdar motsatsen, att det är medspelarna som ska ropa då den som slår har huvudet ner i marken och bollen hinner gå en bra bit innan man ser bollen och då kan det vara försent. Tyvärr har det blivit allmänt sämre med Fore och andra vett och etikett kunskaper sen klubbarna var tvungna att få in medlemmar. Jag började för 10 år sen och då var 6 tillfällen a 2 timmar (12 timmar) teori med regler och vett o etikett. Det existerar inte idag,tyvärr. Slå lite på rangen och sen ut och spela....
Håller med allt du säger till 100%. Ok, att man tagit bort regelprovet, det kan man ju kolla upp på banan, särksilt nu med appen. Dock borde det finnas ett etikettprov kvar med mycket fokus på snabbt spel och säkerhet.
Hcp: ~12
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Niklas skrev:
golfmogge skrev:Såg att någon skrev att den som slår ska ropa Fore. Jag hävdar motsatsen, att det är medspelarna som ska ropa då den som slår har huvudet ner i marken och bollen hinner gå en bra bit innan man ser bollen och då kan det vara försent. Tyvärr har det blivit allmänt sämre med Fore och andra vett och etikett kunskaper sen klubbarna var tvungna att få in medlemmar. Jag började för 10 år sen och då var 6 tillfällen a 2 timmar (12 timmar) teori med regler och vett o etikett. Det existerar inte idag,tyvärr. Slå lite på rangen och sen ut och spela....
Håller med allt du säger till 100%. Ok, att man tagit bort regelprovet, det kan man ju kolla upp på banan, särksilt nu med appen. Dock borde det finnas ett etikettprov kvar med mycket fokus på snabbt spel och säkerhet.
Sist jag kollade har vi fortfarande test på både vett/etikett och regler. Att det inte är åtta timmar teori däremot ser jag som något positivt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Niklas
Inlägg: 1095
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

MaxP skrev:
Niklas skrev:
golfmogge skrev:Såg att någon skrev att den som slår ska ropa Fore. Jag hävdar motsatsen, att det är medspelarna som ska ropa då den som slår har huvudet ner i marken och bollen hinner gå en bra bit innan man ser bollen och då kan det vara försent. Tyvärr har det blivit allmänt sämre med Fore och andra vett och etikett kunskaper sen klubbarna var tvungna att få in medlemmar. Jag började för 10 år sen och då var 6 tillfällen a 2 timmar (12 timmar) teori med regler och vett o etikett. Det existerar inte idag,tyvärr. Slå lite på rangen och sen ut och spela....
Håller med allt du säger till 100%. Ok, att man tagit bort regelprovet, det kan man ju kolla upp på banan, särksilt nu med appen. Dock borde det finnas ett etikettprov kvar med mycket fokus på snabbt spel och säkerhet.
Sist jag kollade har vi fortfarande test på både vett/etikett och regler. Att det inte är åtta timmar teori däremot ser jag som något positivt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det är ju självklart upp till varje klubb hur de gör för nybörjare som tar grönt kort, men sedan SGF inte bestämmer något längre där är det många klubbar som inte har något krav på att eleverna ska visa att de kan etikettregler alls. Läste om det i senaste numret av svensk golf. Tjejen tog grönt kort i våras utan att kunna några regler eller etikett alls. Visst, de fick en timmes genomgång men tror inte mycket fastnar när det inte är krav på att visa att man kan det sen.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Niklas skrev:Det är ju självklart upp till varje klubb hur de gör för nybörjare som tar grönt kort, men sedan SGF inte bestämmer något längre där är det många klubbar som inte har något krav på att eleverna ska visa att de kan etikettregler alls. Läste om det i senaste numret av svensk golf. Tjejen tog grönt kort i våras utan att kunna några regler eller etikett alls. Visst, de fick en timmes genomgång men tror inte mycket fastnar när det inte är krav på att visa att man kan det sen.
Tror tyvärr att vi kommer att få se konsekvenser av det kommande år. Märker redan nu hur framförallt unga grabbar helt verkar sakna alla typ av hyfs och säkerhetstänkande på banan.

Pengarna styr och många banägare vill bara fylla sina banor. Att folk inte kan reglerna skiter de i.

2-3 timmar vett, etikett och regler borde alla orka med. De som inte gör det kan spela pay and play istället.
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Sandstream skrev:
Niklas skrev:Det är ju självklart upp till varje klubb hur de gör för nybörjare som tar grönt kort, men sedan SGF inte bestämmer något längre där är det många klubbar som inte har något krav på att eleverna ska visa att de kan etikettregler alls. Läste om det i senaste numret av svensk golf. Tjejen tog grönt kort i våras utan att kunna några regler eller etikett alls. Visst, de fick en timmes genomgång men tror inte mycket fastnar när det inte är krav på att visa att man kan det sen.
Tror tyvärr att vi kommer att få se konsekvenser av det kommande år. Märker redan nu hur framförallt unga grabbar helt verkar sakna alla typ av hyfs och säkerhetstänkande på banan.

Pengarna styr och många banägare vill bara fylla sina banor. Att folk inte kan reglerna skiter de i.

2-3 timmar vett, etikett och regler borde alla orka med. De som inte gör det kan spela pay and play istället.
Avsaknad av omtanke för andra löser sig inte av mer peov och föreläsning. En människa som skrattar när den nästan träffar någon gör det oavsett utbildning
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

Håller med om att det inte är utbildningen som är problemet. För om man tänker lite på etiketten inom golfen så är det ju typ.
1. Slå aldrig när du riskerar att träffa någon.
2. Laga nedslagsmärken, torvor osv.
3. Va inte en jävla idiot

Självklart lite mer än så men i grund och botten är det enkla saker. Problemet är ju att personer isf skiter fullständigt i det hela och då hjälper det inte med 10 h undervisning för det där ruttna ägget kommer fortfarande att vara ett sådant bara att han har fått sova under 10 h lektion.


I mina ögon ska man typ kolla upp att personen verkar normalt funtad och inte håller på med idiotsaker och sedan ge dem tillgång till banan så snabbt som möjligt. Erbjud ordentliga nybörjarkurser för de som vill det men det ska vara frivilligt. Sen att det säkert för 95 % av golfarna är nyttigt med en sådan kurs är en annan sak.
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
SirGawain
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 jun 2017, 15:29

Mitt första inlägg på det här forumet handlar om att skrika fore. Jag tror inte att någon här är ute och cyklar i sina antaganden. Den slopade utbildningen på många klubbar har garanterat bidragit, många vet helt enkelt inte att det är läge att skrika fore när en boll blir farlig. Bland nybörjare tror jag också att många upplever det lite pinsamt att – i praktiken – ropa att man har slagit ett dåligt slag. Det här är anledningen till att jag också tar för vana att skrika högt även om det inte är jag som slagit bollen. I mer eller mindre spontana ronder vet jag inte alltid hur mina ibland för mig okända spelare ser på fore-ropandet. Hellre att ropa en gång för mycket än en gång för lite.
Skriv svar