ROPA FORE!!!

Här snackar vi allmänt om golf...
david.gustavsson
Inlägg: 20
Blev medlem: 01 jun 2017, 13:40
Ort: Malmö

StefanL skrev:
Sandstream skrev:
david.gustavsson skrev:Framförallt viktigt för folk som spelat länge! Spelade en tävling i lördags och vid 2 tillfällen är det äldre medlemmar på klubben med vad jag bara kan gissa är väldigt många golfår under bältet som väljer att inte skrika fore. Vid ena tillfället slog bollen ner i närheten (3-5 meter kanske) av min kompis och han får ett "det är lugnt jag hade koll på bollen, har spelat här så många gånger" som svar till varför han inte skrek fore... Vad ger det för signaler?
Idiotiskt!
Slår man bollen med sån precision ska man lira på touren.
Jag måste erkänna att jag gjorde mig skyldig till det igår, en redig felbedömning av mig och insåg inte hur nära bollen var för ens den landade och då var det försent att skrika. Tyvärr hann jag aldrig ikapp dom för att be om ursäkt. :(
Sandstream, precis samma tanke for genom mitt huvud, följt av viljan att kasta mannens använda utslagsklubba i samma närmsta vattenhinder!
Stefan, en gång är ingen gång men gör det inte till en vana ;)
Spelar golf i jeansshorts
HCP: 10,4
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

david.gustavsson skrev:Sandstream, precis samma tanke for genom mitt huvud, följt av viljan att kasta mannens använda utslagsklubba i samma närmsta vattenhinder!
En liten hårtork har ingen dött av! :D
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Man gör fel, ibland fler gånger. Märks ju ofta på reaktionen hur medveten den är om situationen. Får man något drygt svar kan man ju tänka att de skiter i det.

Blev utskälld av en äldre dam då jag nästan träffade henne, då hon tyckte att jag inte skrikit. Hon vägrade lyssna när jag hest försökte säga att jag nyss skrek sönder rösten för att de skulle höra... men eftersom det var stark vind inte gick fram...

Sen hade de tagit min boll vilket var spännande...
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Mikael316 skrev:Man gör fel, ibland fler gånger. Märks ju ofta på reaktionen hur medveten den är om situationen. Får man något drygt svar kan man ju tänka att de skiter i det.

Blev utskälld av en äldre dam då jag nästan träffade henne, då hon tyckte att jag inte skrikit. Hon vägrade lyssna när jag hest försökte säga att jag nyss skrek sönder rösten för att de skulle höra... men eftersom det var stark vind inte gick fram...

Sen hade de tagit min boll vilket var spännande...
God poäng. Lika viktigt att läsa situationen som spelaren som upplever sig vara i farozonen. Som du säger är det inte säkert att skrik uppfattas.
Niklas
Inlägg: 1095
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

I måndags hände det igen på Kungsängen. Nu var det ingen fara för oss som stod på green på sjuan och puttade, men det stod en banarbetare precis mellan sexan och sjuan, alldeles intill vår green och helt plötsligt dimper det ner en boll en meter från honom från någon som sliceat sitt utslag från sexan.

Alltså, om man inte ser var bollen landar får man alltid ropa även om man tror att det inte är någon där. Det kan till exempel vara banarbetare som i detta fall.

Men det finns faktiskt en aspekt till i det hela och det är att se till att man syns för bakomvarande boll. Går man och letar i skogen är det bra om man ställer sin bag på fairway så den syns från tee. Märker att många missar detta.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Niklas skrev:I måndags hände det igen på Kungsängen. Nu var det ingen fara för oss som stod på green på sjuan och puttade, men det stod en banarbetare precis mellan sexan och sjuan, alldeles intill vår green och helt plötsligt dimper det ner en boll en meter från honom från någon som sliceat sitt utslag från sexan.

Alltså, om man inte ser var bollen landar får man alltid ropa även om man tror att det inte är någon där. Det kan till exempel vara banarbetare som i detta fall.

Men det finns faktiskt en aspekt till i det hela och det är att se till att man syns för bakomvarande boll. Går man och letar i skogen är det bra om man ställer sin bag på fairway så den syns från tee. Märker att många missar detta.
Där kan man fundera på om banarkitekten ens tänkte på det här med säkerhet?
Gamla tee för 6:an är ju rent livsfarlig att spela från.

Håller med om att man ska låta en bag stå kvar synligt om man letar. 6:an på Kings är en klassiker där det plötsligt dyker upp folk som letat till vänster eller höger.
Stoft
Inlägg: 36
Blev medlem: 13 jun 2017, 20:41
Ort: Östersund
Kontakt:

Blev träffad av en boll igår under tävling men spelarna som slog snett ropade fore så arg kunde jag inte bli. Och när jag säger spelarna så var det två stycken som var sned från tee på 16 och slog upp på green på hål 17. Den första bollen reagerade vi knappt på när det skreks men när den strök huvudena på våra två caddies och landade i bunkern 1,5m bakom så var vi mer på alerten när nästa fore kom. Hukade mig men fick bollen rätt på armen. Som tur var så var så träffade den bara muskeln på underarmen och inget ben, då hade det nog gått sämre :lol:
Mizuno MP-64
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Stoft skrev:Blev träffad av en boll igår under tävling men spelarna som slog snett ropade fore så arg kunde jag inte bli. Och när jag säger spelarna så var det två stycken som var sned från tee på 16 och slog upp på green på hål 17. Den första bollen reagerade vi knappt på när det skreks men när den strök huvudena på våra två caddies och landade i bunkern 1,5m bakom så var vi mer på alerten när nästa fore kom. Hukade mig men fick bollen rätt på armen. Som tur var så var så träffade den bara muskeln på underarmen och inget ben, då hade det nog gått sämre :lol:
Skönt att det gick bra! :)

Vilken bana?
Stoft
Inlägg: 36
Blev medlem: 13 jun 2017, 20:41
Ort: Östersund
Kontakt:

Sandstream skrev:
Stoft skrev:Blev träffad av en boll igår under tävling men spelarna som slog snett ropade fore så arg kunde jag inte bli. Och när jag säger spelarna så var det två stycken som var sned från tee på 16 och slog upp på green på hål 17. Den första bollen reagerade vi knappt på när det skreks men när den strök huvudena på våra två caddies och landade i bunkern 1,5m bakom så var vi mer på alerten när nästa fore kom. Hukade mig men fick bollen rätt på armen. Som tur var så var så träffade den bara muskeln på underarmen och inget ben, då hade det nog gått sämre :lol:
Skönt att det gick bra! :)

Vilken bana?
Östersund-Frösö GK
Mizuno MP-64
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Stoft skrev:Östersund-Frösö GK
Okej!

En del banor undrar man om de överhuvudtaget tänkte på säkerheten när de designade hålen.
Skriv svar