Saker som irriterar er på golfbanan/klubben

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Antar att jag är långt ifrån ensam om att se folk göra saker på och runt banan som kan få en att bli irriterad och fundera på hur de tänkte?
Så jag tänkte starta en tråd så vi kan dela med oss :)

Börjar med den här lilla händelsen häromdagen:

I direkt anslutning till första tee finns en övningsgreen med två hål.
På klubben finns totalt fem övningsgreener och den här är tänkt för ett par snabbar puttar/chippar innan man slår ut.

Döm om min förvåning när en person kliver fram och börjar placera ut peggar runt ett av hålen enligt någon "klock"-övning.
Vi andra hade då ett hål att dela på (om man bortser från min kompis som glatt chippade mot "hinderbanan" runt hålet).

Förstår att folk vill träna, men på den greenen, med bara två hål, och strax före deras tid fick mig att fundera på hur spelaren tänkte?
Svante_Nilsson
Inlägg: 14
Blev medlem: 25 nov 2016, 12:40

Jag tar klassikern, trolley eller bag pa fel sida green. Efter puttning, langsamt promenera tillbaka for att hamta bagen, sedan notera scoren och darefter slantra ivag inte sallan helt oberord.
Driver: Ping G 10.5 S
Hybrid Mizuno CLK 16+19
Järn Mizuno Mp-hifli 4+5, MP-18 SC 6-pw
Wedgar Callaway Mac Daddy Forged 50-54-58
Putter Scotty Cameron Newport 2
Boll Chrome Soft
Användarens profilbild
Pettern
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 jul 2014, 13:17
Ort: Järfälla

Dåligt tempo på banan kan jag reta mig rejält på.
Med det menar jag inte att man ska stressa fram, inte få leta efter sin boll eller inte hinna titta hur greenen lutar.
Utan snarare spela i ett normalt lugnt tempo, när bollen framför en rör sig som zombies på banan och drar benen efter sig blir jag helt matt.

Lite extra härligt blir det när zombie-bollen framför inte har en tanke på att släppa förbi någon..
HCP Start 2017: 36 HCP Nu: 29 HCP Mål 2017: 25
Niklas
Inlägg: 1096
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Folk som släpper igenom, men som inte vet hur man gör.

Alltså, nu har jag varit med om det flera gånger och undrar verkligen hur folk tänker. De börjar leta boll och vinkar fram en (hade hellre väntat i de flesta fall), och så slår man ut. Sedan hittar de bollen 5 sekunder senare och spelar vidare när de vinkat förbi mig när jag knappt hunnit lämna tee!!. Alltså, va!?!

Antingen släpper man fram eller inte. Inte det här halvgenomsläppet som jag inte alls förstår mig på. Ska man slå ut på nästa hål sedan och då står gruppen bakom och väntar på en. Så inte bara ett hål blir sönderstressat och förstört utan två.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Svante_Nilsson skrev:Jag tar klassikern, trolley eller bag pa fel sida green. Efter puttning, langsamt promenera tillbaka for att hamta bagen, sedan notera scoren och darefter slantra ivag inte sallan helt oberord.
Där tycker jag att vi som spelat några år kan upplysa våra vänner om hur de ska göra, för jag håller med om att det är irriterande.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Niklas skrev:Folk som släpper igenom, men som inte vet hur man gör.

Alltså, nu har jag varit med om det flera gånger och undrar verkligen hur folk tänker. De börjar leta boll och vinkar fram en (hade hellre väntat i de flesta fall), och så slår man ut. Sedan hittar de bollen 5 sekunder senare och spelar vidare när de vinkat förbi mig när jag knappt hunnit lämna tee!!. Alltså, va!?!

Antingen släpper man fram eller inte. Inte det här halvgenomsläppet som jag inte alls förstår mig på. Ska man slå ut på nästa hål sedan och då står gruppen bakom och väntar på en. Så inte bara ett hål blir sönderstressat och förstört utan två.
Jag tycker att det finns två sätt att släppa igenom:
1. Låt dem bakom slå ut och spela vidare tills de är klara innan man själv spelare vidare.
2. Låt dem bakom slå ut, spela tillsammans in mot green och låt dem sedan avsluta innan man själv gör klart hålet.
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Sandstream skrev:
Niklas skrev:Folk som släpper igenom, men som inte vet hur man gör.

Alltså, nu har jag varit med om det flera gånger och undrar verkligen hur folk tänker. De börjar leta boll och vinkar fram en (hade hellre väntat i de flesta fall), och så slår man ut. Sedan hittar de bollen 5 sekunder senare och spelar vidare när de vinkat förbi mig när jag knappt hunnit lämna tee!!. Alltså, va!?!

Antingen släpper man fram eller inte. Inte det här halvgenomsläppet som jag inte alls förstår mig på. Ska man slå ut på nästa hål sedan och då står gruppen bakom och väntar på en. Så inte bara ett hål blir sönderstressat och förstört utan två.
Jag tycker att det finns två sätt att släppa igenom:
1. Låt dem bakom slå ut och spela vidare tills de är klara innan man själv spelare vidare.
2. Låt dem bakom slå ut, spela tillsammans in mot green och låt dem sedan avsluta innan man själv gör klart hålet.
3. På en par 3:a, om man är på greenen låter man bakomvarande slå ut, sen puttar man själv ut och slår ut sina utslag på nästkommande hål. Sen låter man bakomvarande grupp slå ut sina bollar och spela vidare.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Anders
Inlägg: 225
Blev medlem: 11 maj 2014, 10:54
Kontakt:

Lite lätt tvärt om mot ovanstående faktiskt.

Folk som tror att man skall kunna spela fort primetime på populär golfbana. Jag spelar det mesta av min egen golf på hemmabanan väldigt tidigt, ingen stör och jag går nio hål på en timme ungefär. Spelar jag kompisrundor, vilket oftast är på just nån hyfsat populär bana mitt på dagen så är jag inställd på att det är fyrbollar, att alla möjliga människor framför mej har olika erfarenheter, förvånad om en runda går fortare än 4:30.

Lite som att pendla in mot stockholm under rusningstid och förvänta sig att kunna köra 139.
Hur ett äpple klarar en vinter i bagen med mera
http://andersgolf.blogspot.se/
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Anders skrev:Lite lätt tvärt om mot ovanstående faktiskt.

Folk som tror att man skall kunna spela fort primetime på populär golfbana. Jag spelar det mesta av min egen golf på hemmabanan väldigt tidigt, ingen stör och jag går nio hål på en timme ungefär. Spelar jag kompisrundor, vilket oftast är på just nån hyfsat populär bana mitt på dagen så är jag inställd på att det är fyrbollar, att alla möjliga människor framför mej har olika erfarenheter, förvånad om en runda går fortare än 4:30.

Lite som att pendla in mot stockholm under rusningstid och förvänta sig att kunna köra 139.
Instämmer!
Blir grymt irriterad på framförallt tvåbollar som går efter varandra och förväntar sig att få gå igenom en fyrboll framför. Gå ihop istället så är problemet löst! Jag lovar att de inte kommer att vara dumma mot er, eller vad ni nu är rädda för.
Niklas
Inlägg: 1096
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Anders skrev:Lite lätt tvärt om mot ovanstående faktiskt.

Folk som tror att man skall kunna spela fort primetime på populär golfbana. Jag spelar det mesta av min egen golf på hemmabanan väldigt tidigt, ingen stör och jag går nio hål på en timme ungefär. Spelar jag kompisrundor, vilket oftast är på just nån hyfsat populär bana mitt på dagen så är jag inställd på att det är fyrbollar, att alla möjliga människor framför mej har olika erfarenheter, förvånad om en runda går fortare än 4:30.

Lite som att pendla in mot stockholm under rusningstid och förvänta sig att kunna köra 139.
Det som är lustigt är att det kan gå långsammare en vardagkväll på en tom bana än en fullbokad bana mitt på dagen på en helg. Räcker att det finns en boll som är lite långsammare på banan för att kö ska uppstå. Hände så sent som igår. En regnig måndagkväll förväntar jag mig att gå under fyra timmar, men så var det en konstig boll som stoppade upp allt. Som att köra in mot Stockholm mitt i natten och fastna i bilkö.

T.o.m. på midsommaraftons eftermiddag/kväll fastnade man bakom någon konstighet när vi tog det så lugnt man kan ta det i stort sett.

Fullbokade helger verkar nästan fungera bättre för det är jämntjockt med fyrbollar hela dagen.
Hcp: ~12
Skriv svar