Vad äter ni på banan ?!

Här snackar vi allmänt om golf...
Niklas
Inlägg: 1095
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Sandstream skrev:
Niklas skrev:Äggmacka + proteinbar (gainomax som har lite mer kolhydrater än de flesta andra proteinbars) + banan utspritt jämnt över rundan. Slarvar jag kan jag inte spela alls, då jag är extremt känlig för lågt blodsocker. Dessutom minst 1 liter vatten.

Nu har jag skaffat en bag med kylfack för att förhoppningsvis slippa ruttna bananer och smälta proteinbars.
Då borde du verkligen fundera på att överge kolhydraterna helt.
Inga kolhydrater, inga toppar eller dippar i blodsockret.
Kroppen och hjärnan behöver glukos för att fungera optimalt och jag tror endast på en balanserad kost. Däremot ska man ju inte äta massa snabba kolhydrater som t.ex. vitt bröd eller godis. Proteinet äter jag endast för stryketräningens skull, ganska kasst som energi. Däremot är ju fett bra energi, så ägg är ju ganska optimalt.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Pettern
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 jul 2014, 13:17
Ort: Järfälla

Kör enbart rikligt med vatten och osaltade cashewnötter, en näve här och där brukar hålla huvudet någorlunda på plats.
HCP Start 2017: 36 HCP Nu: 29 HCP Mål 2017: 25
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Sandstream skrev:
stevvee skrev:Semester mode på golfbanan med....
Har varit så hela våren. Ser ut som ett jävla mumintroll och ska åka till Dormy på lunchen och köpa nya shorts :lol:
HAHAHA know the feeling!!!!
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
alexolssn
Inlägg: 29
Blev medlem: 22 nov 2015, 14:43

En korv efter 9 och en underpar bar på 14-15 när energin börjar tryta. :D
Linusg
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 jun 2014, 21:19

På banan brukar det bli någon bar av något slag, säkert med en massa socker och grejer i. Ca 1 liter vatten om det inte är väldigt varmt, då blir det nästan det dubbla.

Mitt problem är mer vad skall jag äta innan, har nu 2 rundor i rad (framförallt om jag spelar från morgonen) börjat skaka redan på Rangen när jag värmer upp, för att jag har helt slut energi redan då, vilket resulterar i att jag trycker i mig 2 bars redan innan jag går ut.. Känns inte riktigt optimalt. Har ni något bra tips på en stabil frukost som man klarar sig åtminstone de första 9 hålen?
Har provat alltifrån vanliga ost/skink mackor, till havregrynsgröt, men det verkar vara för lite.
I vanliga fall så äter jag inte frukost alls, utan det är endast vid golfspel.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Niklas skrev:Kroppen och hjärnan behöver glukos för att fungera optimalt och jag tror endast på en balanserad kost. Däremot ska man ju inte äta massa snabba kolhydrater som t.ex. vitt bröd eller godis. Proteinet äter jag endast för stryketräningens skull, ganska kasst som energi. Däremot är ju fett bra energi, så ägg är ju ganska optimalt.
Hjärnan funkar fint på ketoner och det är en seglivad myt att hjärnan behöver kolhydrater som omvandlas till glukos för att fungera optimalt. Finns ingen som helst sanning i det, tvärtom verkar ketoner vara att föredra.

Kroppen omvandlar protein till glukos till musklerna om man minskar kolhydratintaget.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Linusg skrev:På banan brukar det bli någon bar av något slag, säkert med en massa socker och grejer i. Ca 1 liter vatten om det inte är väldigt varmt, då blir det nästan det dubbla.

Mitt problem är mer vad skall jag äta innan, har nu 2 rundor i rad (framförallt om jag spelar från morgonen) börjat skaka redan på Rangen när jag värmer upp, för att jag har helt slut energi redan då, vilket resulterar i att jag trycker i mig 2 bars redan innan jag går ut.. Känns inte riktigt optimalt. Har ni något bra tips på en stabil frukost som man klarar sig åtminstone de första 9 hålen?
Har provat alltifrån vanliga ost/skink mackor, till havregrynsgröt, men det verkar vara för lite.
I vanliga fall så äter jag inte frukost alls, utan det är endast vid golfspel.
Havregrynsgröt med jordnötsmör sen en banan när jag kommer fram till banan brukar jag köra på.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
Järn7
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 dec 2016, 09:57

Under de drygt 30 år på banan, så hittar jag ingen bra matlösning! Så fort jag äter något, tappar jag mer eller mindre spelet i några hål (2-4). Äter jag inget så tappar jag spelet så där vid hål 13-16! Det som fungerar bäst, utan minst tapp, är att dricka och gärna med socker i efter 9 hål (typ cola energidryck), innan 9 hål bara vatten. När jag tävlingsspelade var det pripps energy som gällde. Dessa påsar finns ju inte längre kvar i matbutikerna. Numera hittar jag inte längre flaskorna- heller!

Är det någon som provat att testa med alkohol? Har provat detta, bara för att testa. Drack en starköl. Inget fungerade, spelade 10x ggr sämre än mitt HCP. Lite roligt att ha testat. :)
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Dricker framförallt mycket vatten. Sen brukar jag även ha med mig lite protein-mjölk och någon proteinbar för att hålla en jämn nivå plus en mörk smörgås för att få lite mättnadskänsla under sista 9. Funkar bra för mig :)
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Användarens profilbild
RobinJohnsson
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 jul 2017, 11:08
Ort: Asarum (KarlshamnsGK)

Vad som säkert är BÄST att äta på banan kommer givetvis göra dig bankrutt inom 1 år, inget skämt...Ni vet vad jag pratar om...Den mest skadade marknaden i världen pris-mässigt. Det är så galet att du seriöst inte kan äta en påse om dagen i ett helt år utan att hela bankkontot får mentala problem. Det jag självklart pratar om är - Beef Jerky. Det är vad jag hade haft med mig till golfen varje dag om jag inte hade behövt spendera en förmögenhet då det är äckligt överdrivet dyrt även i U.S.A.

Äter inte något under rundans gång utan jag tar en kööörv efter första 9 då jag hatar att kladda med saker att äta när jag spelar :P
Spoon: Callaway XR - 15°
Hybrid: Titleist 816 H1 21° & 24° Hybrid
Järn: Titleist 716 AP2.
Wedgar: Callaway X-Series 52 & Callaway Razr X 56 & 60
Putter Ping Cadence TR

Titleist NXT Tour 2017

Medlem: Karlshamns GK.
Handicap: 17,2.
Skriv svar