Den stora "Hål du hatar"-tråden

Här snackar vi allmänt om golf...
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

StefanL skrev:
Mikael316 skrev:Spontant säger jag hål 10 på Hagge GK. Inget dåligt golfhål, är rätt bra egentligen. Jag kan bara inte spela det ok någonsin. Har aldrig satt en boll i spel från tee på det hålet.
Hål 10 på Hagge är för den som kan sansa sig, jag slår J4 ut där.
Det är ganska brett egentligen men allt studsar vänster.
Det studsar vänster om man landar i fairway... jag landar i skogen till vänster, nästan på vägen

Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

Första hålet jag tänker på är nog 1an på Götaström, som dessutom får mig att tänka på Oskarshamn första hål.. fyfan!
Saltar alltid en bra story
Anders
Inlägg: 225
Blev medlem: 11 maj 2014, 10:54
Kontakt:

Det hål jag hatat mest historiskt var nuvarande hål 10 på Viksjö. Jag var medlem där förra milleniet och spelade väldigt mycket. Dåförtiden var det första hålet(man bytte väl niohålsslingor för en 10 år sen?), oerhört liten träffyta på skrå, och snårig ruff höger som vänster för dagens första slag. Det första man oftast gjorde på rundan var att leta boll.

Första slaget på en bana skall vara generöst.
Hur ett äpple klarar en vinter i bagen med mera
http://andersgolf.blogspot.se/
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

quote="stevvee"]
Niklas skrev:
stevvee skrev:
Niklas skrev:Haha, jag som spelar med en naturlig fade älskar elvan på Kings. Min bollbana svänger precis med hålet, och lägger sig vidd 100-meterstofsen. men sist slog jag rakt och det blev ju faktiskt katastrof. Man måste sikta på högra sidan av green med inspelet och låta bollen rulla ner på green, för mig funkar det oftare än 9 av 10 ggr. Att missa vänster är döden.

Däremot tian. Det är nog mitt hathål på den banan. Man måste slå ett utslag på exakt 170-180 meter (eller något sådant och alltid med- eller motvind). För kort och man är mask med det där trädet, för långt och man är mask eller i bunker. Sedan om man faktiskt gjort ett bra utslag så måste man träffa rätt platå på green. Missar man green rinner allting av också. Bunkern är bästa missen.

Hål 7 på Queens. Endast för att fairway lutar på tok för mycket, och är lite konstigt.
Men når du 100 meters tofsen samt slår naturlig fade kan du väll gå över vattnet mot green på 10an. Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk[/qu

Jo, egentligen kanske, men inte riktigt vågat det. Lite för mycket precision krävs. Sen har jag ganska mycket rull på mina driverutslag, så tveksamt om carry räcker. Dessutom tittar slicen fram ibland, så det känns väldigt riskfyllt. För att nå 100-tofsen på 11:an måste det vara torrt, då så mycket av längden är rull (runt 30 meter).
Förstår, lite synd. Ta med dig motorsåg till nästa kvällsrunda och plocka ner något träd eller två ;)[/quote]

Haha, en del av banan och igår gick faktiskt 10:an bra trots att jag hade trädet mitt i linjen på andraslaget med någon slags punchfade och 11:an åt skogen då det blev kraftig slice.
Hcp: ~12
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Sandstream skrev:
picknickkorgen skrev:Brollsta hål 9 är ingen höjdare för mig som bara spelar med järn och inte slår så långt
Instämmer. Kan vara drygt 200 carry för att nå så inget vidare roligt hål för de flesta :(
Typiskt dåligt Risk/Reward när det säkra alternativet kräver ett alldeles för långt slag carry. Fairway bör börja senast 150 meter efter tee i mitt tycke annars är det för långt. Man kan argumentera att då kan man spela på en tee längre fram, men synd att behöva göra det bara för ett hål. Jag har inga problem med längder, men ser vilka problem som vissa hål medför för min sambo (som faktiskt går från tee så långt fram man kan) och för min äldre far (som bör överväga att flytta fram men envis).

Finns en artikel om hur de slopar banor på golf.se och där har de skrivit hur långt de räknar med vad bogeyspelaren slår (http://www.golf.se/regler-och-handicap/ ... esystemet/) och där räknar man med bogeyspelaren slår 183 meters utlsag (total antar jag?). Så om något hål kräver mer än så för att nå fram till fairway är det feldesignat. Jag tycker 183 meter är ganska långt fortfarande för många. Brollstas hål 9 kräver alltså 199 meter carry för det säkra alternativet. Helt felbyggt. Banarkitekten måste ha både bogeyspelaren och scratchspelaren i åtanke av design av ett golfhål. Kan nästan tycka att bogeyspelaren glöms bort på ett hål per bana. Ofta de som blir dessa hathål, med all rätt skulle jag säga.
Hcp: ~12
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Niklas skrev:
Sandstream skrev:
picknickkorgen skrev:Brollsta hål 9 är ingen höjdare för mig som bara spelar med järn och inte slår så långt
Instämmer. Kan vara drygt 200 carry för att nå så inget vidare roligt hål för de flesta :(
Typiskt dåligt Risk/Reward när det säkra alternativet kräver ett alldeles för långt slag carry. Fairway bör börja senast 150 meter efter tee i mitt tycke annars är det för långt. Man kan argumentera att då kan man spela på en tee längre fram, men synd att behöva göra det bara för ett hål. Jag har inga problem med längder, men ser vilka problem som vissa hål medför för min sambo (som faktiskt går från tee så långt fram man kan) och för min äldre far (som bör överväga att flytta fram men envis).

Finns en artikel om hur de slopar banor på golf.se och där har de skrivit hur långt de räknar med vad bogeyspelaren slår (http://www.golf.se/regler-och-handicap/ ... esystemet/) och där räknar man med bogeyspelaren slår 183 meters utlsag (total antar jag?). Så om något hål kräver mer än så för att nå fram till fairway är det feldesignat. Jag tycker 183 meter är ganska långt fortfarande för många. Brollstas hål 9 kräver alltså 199 meter carry för det säkra alternativet. Helt felbyggt. Banarkitekten måste ha både bogeyspelaren och scratchspelaren i åtanke av design av ett golfhål. Kan nästan tycka att bogeyspelaren glöms bort på ett hål per bana. Ofta de som blir dessa hathål, med all rätt skulle jag säga.
Intressant tanke, men när det gäller för korta hål då klagar ingen :D
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Stallarholmen har ett par 4 som från gul mäter 207 m och från röd 195... känns sådär halvschysst i skillnaden....
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Klövsjö-Vemdalens GK har ett par hål som jag ogillar skarpt (hata är lite väl). De jag syftar på är hål 14 och 15. Båda två har en tendens att straffa även de bästa slag. Det är egentligen det enda jag kan avsky med hål. Om du inte belönas med bra slag alternativt att det egentligen inte finns något "bra" sätt att spela hålet.
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Hål 7 på St Jörgen

Ett par 5 som jag verkligen ogillar såväl intellektuellt som emotionellt. Ett bra utslag är mellan 160 och 190 meter och måste nästan smeka trädgrenarna eller ha rejäl drawspinn. Går du längre än 200-210 väntar out.

Från och med andraslaget är det spel i kraftig uppförslutning mot en helt dold green och outen följer med hela vägen på högersidan. Fairway har en hel del små bullar och en skaplig lie och stance är en gåva.

Väl uppe möts man av en stor men väldigt sluttande green och nästan oberoende av var man landat sitt blinda inspel är en treputt sannolik.

Värdelöst golfhål
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Hollowind skrev:Hål 7 på St Jörgen

Ett par 5 som jag verkligen ogillar såväl intellektuellt som emotionellt. Ett bra utslag är mellan 160 och 190 meter och måste nästan smeka trädgrenarna eller ha rejäl drawspinn. Går du längre än 200-210 väntar out.

Från och med andraslaget är det spel i kraftig uppförslutning mot en helt dold green och outen följer med hela vägen på högersidan. Fairway har en hel del små bullar och en skaplig lie och stance är en gåva.

Väl uppe möts man av en stor men väldigt sluttande green och nästan oberoende av var man landat sitt blinda inspel är en treputt sannolik.

Värdelöst golfhål
Ja det är minst sagt ett jäkligt märkligt golfhål. Kul för scramble dock när man kan slå en hög draw med driver eller spoon och få en j9 kvar :P
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Skriv svar