Den stora "Hål du hatar"-tråden

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Järn7
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 dec 2016, 09:57

Vill inte hänga ut specifika hål, men några faktorer är viktiga:
* fairway som lutar så mycket, främst i sidled, att man inte kan få fast den på fairway. Enda möjligheten är att slå i ruffen ovanför och hoppas att den rullar lagom långt ned. Har ett exempel där bollen rullade out på nedsidan trots träff i ruffen ovanför. Ett alternativ är att slå en kontrollerad fade e draw, men det kan man ju inte ha för vanliga golfare.
* hål där green o greenområdet är allt för svårt i förhållande till längden på hålet
* hål där golfare som inte kan slå + 10-20 meter i höjdled kan nå fram, genom exvis allt för upphöjd green, träd som måste slås över.
david.gustavsson
Inlägg: 20
Blev medlem: 01 jun 2017, 13:40
Ort: Malmö

Kan tycka att hål med "blinda" utslag eller inspel sällan är särskilt roliga när man kommer till en ny bana. Så fort jag ser en varningsstolpe går en tanke genom skallen att hålet antagligen kommer ha lite "Kalle anka"-karaktär.
Annars vill jag sparka ner lite på hål som inte kräver särskilt mycket eftertanke utan spelas efter devisen "bomba så långt du kan, var inte rädd för miss och se vad som händer sen". Som exempel brukar jag och min bror använda Hooks GKs parkbana. Här kan du på de flesta par 4or och 5or med få undantag slica ditt utslag 150 meter i sidled (som höger spelare dvs) och fortfarande ha ett spelbart andraslag.
Spelar golf i jeansshorts
HCP: 10,4
Användarens profilbild
wisell
Inlägg: 88
Blev medlem: 23 nov 2015, 21:17

just nu måste det vara hål 4 på Bro-Bålsta det där jäkla vattnet är som en bollmagnet. men när man väl slipper vattnet så är hålet underbart!
___________________________________

Driver: TBN
Spoon: Cobra speedzone
FW7: Cobra RADspeed
Järn: Cobra Forged Tec 5-pw
Wedgar: Clevland RTX 4 48* 52* 56*
Putter: bettinardi
Boll: Pro v1

instagram: awisell
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

wisell skrev:just nu måste det vara hål 4 på Bro-Bålsta det där jäkla vattnet är som en bollmagnet. men när man väl slipper vattnet så är hålet underbart!
Blint inspel mot Sveriges högsta flagga är ingen höjdare heller när man klarat vattnet.
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Sandstream skrev:
wisell skrev:just nu måste det vara hål 4 på Bro-Bålsta det där jäkla vattnet är som en bollmagnet. men när man väl slipper vattnet så är hålet underbart!
Blint inspel mot Sveriges högsta flagga är ingen höjdare heller när man klarat vattnet.
På ämnet Sveriges högsta flagga skulle jag nominera hål 14 på Klövsjö-Vemdalens GK.
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

StefanL skrev:På ämnet Sveriges högsta flagga skulle jag nominera hål 14 på Klövsjö-Vemdalens GK.
I förhållande till längden på slaget är även hål 8 på St Jörgen en rätt rejäl stigning.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Skriv svar