Hålklocka på banan?

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Hålklocka? Vad yrar han om? :shock:

Läste precis ett inlägg om den irritation som uppstår när man får vänta oskäligt länge på tee för att bollen/bollarna framför irrar omkring som yra höns och då slog det mig: Det borde finnas en hålklocka på alla hål!!!

1. På tee finns en knapp som man trycker på när sista spelaren slagit ut och som startar en nedräkning.
2. Bakom green finns en klocka som börjar räkna ner ifrån tex 15 minuter.
3. De som inte hålat ut efter 15 minuter får kliva av och gå till nästa hål.

Problemet med långsamt spel avhjälpt! :D
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Gillas!!!! I alla fall så man kan påvisa hur segt det går för vissa.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

stevvee skrev:Gillas!!!! I alla fall så man kan påvisa hur segt det går för vissa.
Det var ditt inlägg jag läste men det visste du säkert :lol:
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Sandstream skrev:
stevvee skrev:Gillas!!!! I alla fall så man kan påvisa hur segt det går för vissa.
Det var ditt inlägg jag läste men det visste du säkert :lol:
HAHAHA ja det förstod jag :D
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Tror dock inte denna idén främjar sporten :lol:
Populärt hos oss som håller tempot uppe, men tror hobbygolfaren och sällskapsgolfaren drar sig för att spela med den tidspressen på sig.
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

StefanL skrev:Tror dock inte denna idén främjar sporten :lol:
Populärt hos oss som håller tempot uppe, men tror hobbygolfaren och sällskapsgolfaren drar sig för att spela med den tidspressen på sig.
Att rundorna tar för lång tid verkar vara ett av de största problemen om man ska tro Svensk Golf och alla diskussioner i ämnet.

En del klubbar anger tiden per hål på sina scorekort men frågan är om någon ens bryr sig om det?
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Sandstream skrev:
StefanL skrev:Tror dock inte denna idén främjar sporten :lol:
Populärt hos oss som håller tempot uppe, men tror hobbygolfaren och sällskapsgolfaren drar sig för att spela med den tidspressen på sig.
Att rundorna tar för lång tid verkar vara ett av de största problemen om man ska tro Svensk Golf och alla diskussioner i ämnet.

En del klubbar anger tiden per hål på sina scorekort men frågan är om någon ens bryr sig om det?
Är väll det som hörs mest om i alla fall.
Folk får gärna ta god tid på sig men då får man acceptera att man får släppa förbi folk likt på vägarna. Väljer man att köra 70 på 100 väg fine men då får du gå åt sidan och göra det enkelt för dom som kör enligt hastighet.
Är det dock flera bollar framför dom så är det ju meningslöst att släppa förbi och samma sak här kan man jämföra med köer på vägen.

Problemet med idealtid på scorekortet är väll att det inte är tydligt om det är 1 boll eller 4 boll på kortet för jag har för mig det alltid är samma ideal tid?
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

stevvee skrev:
Sandstream skrev:
StefanL skrev:Tror dock inte denna idén främjar sporten :lol:
Populärt hos oss som håller tempot uppe, men tror hobbygolfaren och sällskapsgolfaren drar sig för att spela med den tidspressen på sig.
Att rundorna tar för lång tid verkar vara ett av de största problemen om man ska tro Svensk Golf och alla diskussioner i ämnet.

En del klubbar anger tiden per hål på sina scorekort men frågan är om någon ens bryr sig om det?
Är väll det som hörs mest om i alla fall.
Folk får gärna ta god tid på sig men då får man acceptera att man får släppa förbi folk likt på vägarna. Väljer man att köra 70 på 100 väg fine men då får du gå åt sidan och göra det enkelt för dom som kör enligt hastighet.
Är det dock flera bollar framför dom så är det ju meningslöst att släppa förbi och samma sak här kan man jämföra med köer på vägen.

Problemet med idealtid på scorekortet är väll att det inte är tydligt om det är 1 boll eller 4 boll på kortet för jag har för mig det alltid är samma ideal tid?
Ja, det brukar bara stå en tid på scorekortet och jag antar att det är för en fyrboll.

Just tvåbollar ställer till med en jäkla massa problem när de är flera stycken efter varandra. Ska det vara så omöjligt att spela ihop med andra?

(Kom på att tvåbollar kan få 5 minuter på sig per hål så är det problemet löst :twisted: )
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12


Just tvåbollar ställer till med en jäkla massa problem när de är flera stycken efter varandra. Ska det vara så omöjligt att spela ihop med andra?

(Kom på att tvåbollar kan få 5 minuter på sig per hål så är det problemet löst :twisted: )
Tycker klubbarna skall ha möjlighet att gå in och boka ihop 2 bollar till 4 bollar och via mejl meddela besked eller sms om att tiden är flyttad 5 minuter.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

stevvee skrev:Tycker klubbarna skall ha möjlighet att gå in och boka ihop 2 bollar till 4 bollar och via mejl meddela besked eller sms om att tiden är flyttad 5 minuter.
Skulle nog bli ett jäkla liv då. En del är helt enkelt livrädda för att spela ihop med andra.
Men på helger eller när det är högt tryck på banan tycker jag inte att man ska få välja.
Skriv svar