Hålklocka på banan?

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Sandstream skrev:
StefanL skrev:Tror dock inte denna idén främjar sporten :lol:
Populärt hos oss som håller tempot uppe, men tror hobbygolfaren och sällskapsgolfaren drar sig för att spela med den tidspressen på sig.
Att rundorna tar för lång tid verkar vara ett av de största problemen om man ska tro Svensk Golf och alla diskussioner i ämnet.

En del klubbar anger tiden per hål på sina scorekort men frågan är om någon ens bryr sig om det?
Fast kan inte se att en "skottklocka" är lösningen på det problemet, tror det bara ökar stressen på banan.
och vem vill stressa på en golfbana?
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

StefanL skrev:Fast kan inte se att en "skottklocka" är lösningen på det problemet, tror det bara ökar stressen på banan.
och vem vill stressa på en golfbana?
Typ alla om man ska tro diskussionerna.
Att gå 18 hål under 3 timmar på en lördag under högsäsong verkar vara mångas mål.

Så länge jag slipper vänta på varje hål skiter jag faktiskt i om det tar 3 eller 5 timmar :)
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Sandstream skrev:
StefanL skrev:Fast kan inte se att en "skottklocka" är lösningen på det problemet, tror det bara ökar stressen på banan.
och vem vill stressa på en golfbana?
Typ alla om man ska tro diskussionerna.
Att gå 18 hål under 3 timmar på en lördag under högsäsong verkar vara mångas mål.

Så länge jag slipper vänta på varje hål skiter jag faktiskt i om det tar 3 eller 5 timmar :)
Ja, jag är lite av samma åsikt.
Så länge det flyter på så har jag inte några problem med att spela golf i 5 timmar.

Är jakten på kortare rond tider döden för golfen?
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

StefanL skrev:
Sandstream skrev:
StefanL skrev:Fast kan inte se att en "skottklocka" är lösningen på det problemet, tror det bara ökar stressen på banan.
och vem vill stressa på en golfbana?
Typ alla om man ska tro diskussionerna.
Att gå 18 hål under 3 timmar på en lördag under högsäsong verkar vara mångas mål.

Så länge jag slipper vänta på varje hål skiter jag faktiskt i om det tar 3 eller 5 timmar :)
Ja, jag är lite av samma åsikt.
Så länge det flyter på så har jag inte några problem med att spela golf i 5 timmar.

Är jakten på kortare rond tider döden för golfen?
Tycker det är fel fokus när det gäller rondtider, Går man på banan och tittar så ser man väldigt enkla saker som kan kapa tid och det är väll där fokuset skall ligga. "Spela smidigare på banan"

ex att stå vid sina bollar och göra sig klara för sitt slag, någon slår och när denna slagit klart är det dags för nästa att slå. Inte stå och glo ihop för att sen knata vidare och stå ihop vid nästa boll och slå. Parkera vagnen på rätt ställe, skriva scorekort mellan Green och Tee.

Och ja bara det flyter så är det ju skönt men att behöva stå på en tee box i 20 minuter BIG NO!
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
linys
Inlägg: 79
Blev medlem: 02 jul 2014, 14:04

stevvee skrev:
StefanL skrev:
Sandstream skrev:Typ alla om man ska tro diskussionerna.
Att gå 18 hål under 3 timmar på en lördag under högsäsong verkar vara mångas mål.

Så länge jag slipper vänta på varje hål skiter jag faktiskt i om det tar 3 eller 5 timmar :)
Ja, jag är lite av samma åsikt.
Så länge det flyter på så har jag inte några problem med att spela golf i 5 timmar.

Är jakten på kortare rond tider döden för golfen?
Tycker det är fel fokus när det gäller rondtider, Går man på banan och tittar så ser man väldigt enkla saker som kan kapa tid och det är väll där fokuset skall ligga. "Spela smidigare på banan"

ex att stå vid sina bollar och göra sig klara för sitt slag, någon slår och när denna slagit klart är det dags för nästa att slå. Inte stå och glo ihop för att sen knata vidare och stå ihop vid nästa boll och slå. Parkera vagnen på rätt ställe, skriva scorekort mellan Green och Tee.

Och ja bara det flyter så är det ju skönt men att behöva stå på en tee box i 20 minuter BIG NO!
Håller med, spelar man en sällskapsrunda så behöver alla i bollen kanske inte leta 5 minuter efter varje boll heller. Leta några samtidigt som någon i bollen spelar sin så kanske man slipper att de ska springa över hela hålet sen för att slå sitt slag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Sandstream skrev:Hålklocka? Vad yrar han om? :shock:

Läste precis ett inlägg om den irritation som uppstår när man får vänta oskäligt länge på tee för att bollen/bollarna framför irrar omkring som yra höns och då slog det mig: Det borde finnas en hålklocka på alla hål!!!

1. På tee finns en knapp som man trycker på när sista spelaren slagit ut och som startar en nedräkning.
2. Bakom green finns en klocka som börjar räkna ner ifrån tex 15 minuter.
3. De som inte hålat ut efter 15 minuter får kliva av och gå till nästa hål.

Problemet med långsamt spel avhjälpt! :D
Gillar idén rent generellt, men det är väl den praktiska lösningen som fattas kanske.
- Om man hackar runt i början på hålet kanske man inte ens kan se klockan?
- Hur många displayer skal det finnas på varje hål?
- Vem ser till så att det efterföljs? Om om det finns det så kanske kan inte behöver klockan till att börja med.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Om man bokar en tvåboll är det väl fritt fram för en annan tvåboll att boka in sig? Ser inte problemet med att dom måste gå ihop. Om det hade varit två fyrbollar som ni ligger efter hade ni fått vänta lika länge ändå.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Användarens profilbild
Järn7
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 dec 2016, 09:57

Nu är jag inte riktigt säker på vad diskussion egentligen handlar om. Kanske jag redan skrivit om detta, hoppas ni ursäktar om så är fallet. På Saxnäs gk hade man klocka på varje hål, vid gul tee. Klockorna justerades efter hur lång tid hålen spelas. Klockan var exempelvis justerad på hål 4 så att den gick 13 min långsammare än vid hål 3, vid ett bedömt ideallt spel. Osv osv Detta innebar att följde man spelplan så visade klockan exakt samma tid på alla hål /tee som när man gick ut, exvis 09.10. Är man 20 min långsammare visas därmed 09.30. Tycker att det var en lysande idé, möjligen svårt att få golfarna att förstå. Hantera 18 klockor är ju också ett bekymmer.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Järn7 skrev:Nu är jag inte riktigt säker på vad diskussion egentligen handlar om. Kanske jag redan skrivit om detta, hoppas ni ursäktar om så är fallet. På Saxnäs gk hade man klocka på varje hål, vid gul tee. Klockorna justerades efter hur lång tid hålen spelas. Klockan var exempelvis justerad på hål 4 så att den gick 13 min långsammare än vid hål 3, vid ett bedömt ideallt spel. Osv osv Detta innebar att följde man spelplan så visade klockan exakt samma tid på alla hål /tee som när man gick ut, exvis 09.10. Är man 20 min långsammare visas därmed 09.30. Tycker att det var en lysande idé, möjligen svårt att få golfarna att förstå. Hantera 18 klockor är ju också ett bekymmer.
Det där lät ju jäkligt smart.
Jag tror många lätt glömmer tiden när man ex letar eller tittar på kompisen när den slår för att sen gå till sin boll och börja fundera göra rutiner för att sen slå.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Järn7 skrev:Nu är jag inte riktigt säker på vad diskussion egentligen handlar om. Kanske jag redan skrivit om detta, hoppas ni ursäktar om så är fallet. På Saxnäs gk hade man klocka på varje hål, vid gul tee. Klockorna justerades efter hur lång tid hålen spelas. Klockan var exempelvis justerad på hål 4 så att den gick 13 min långsammare än vid hål 3, vid ett bedömt ideallt spel. Osv osv Detta innebar att följde man spelplan så visade klockan exakt samma tid på alla hål /tee som när man gick ut, exvis 09.10. Är man 20 min långsammare visas därmed 09.30. Tycker att det var en lysande idé, möjligen svårt att få golfarna att förstå. Hantera 18 klockor är ju också ett bekymmer.
Så där var det på Atalaya GC i Marbella också. Klockan fanns dock inte på alla hål, men ett smart koncept att påvisa att man har tappat tid. Alla känner inte om dom spelar långsamt eller inte heller.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Skriv svar