Hålklocka på banan?

Här snackar vi allmänt om golf...
SirGawain
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 jun 2017, 15:29

Jag är inte så säker på att klockor är lösningen på problemet. Risken är bara att vi skrämmer iväg många som vill ta det lite lugnare.

(Höll på att kalla dem för flanörer men insåg att jag inte vet om jag har rätt att kalla någon annan för något bara för att de vill spela golf på ett sätt som skiljer sig från min syn.)

Hur som helst, om folk bara lärde sig att faktiskt släppa igenom snabbare bollar – och dessutom göra det på ett bra sätt – så skulle det här inte behöva vara ett stort problem.

Har man en snabbare boll bakom sig? Slå ut från tee samtidigt och låt den genomgående bollen kila vidare till sina bollar samtidigt som man själv kan spatsera fram mot sina egna positioner i lugn och ro. När förra veckans lunchlådor, grannens hunds ständiga ylande och barnbarnens nya ordförråd har avhandlats går det utan problem att slå vidare eftersom den boll som har släppts igenom förmodligen redan har passerat green och är på väg mot nästa tee.

Enligt mig är det ett otyg att stanna(!) på tee och vänta in bakomvarande boll och be dem att gå förbi innan man själv slår ut. Tyvärr är det här något som jag väldigt ofta ser när jag spelar.
Anders
Inlägg: 225
Blev medlem: 11 maj 2014, 10:54
Kontakt:

Ger sig inte det där av sig själv? Lirade Haninge i förra veckan, många spelsugna. Jag och polaren bokade in oss rätt tidigt, då vi kom till klubben hade två till bokat sig på vår tid. Är intresset stort nog lär folk boka där det finns luckor.

BTW, klart trevligt sällskap, de andra två. Äldre medlemmar som kunde banan bra och var rent allmänt lättpratat folk. Vill man verkligen lira på tu man hand, inte bokar man in sig primetime på nån populär bana?

Ang det här förslaget med tidtagarur, det var väl lite väl brutalt men jag gillar den grundläggande iden. Tycker de här kalibrerade klockorna på Saxnäs var en rätt bra ide.
Hur ett äpple klarar en vinter i bagen med mera
http://andersgolf.blogspot.se/
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

SirGawain skrev:Jag är inte så säker på att klockor är lösningen på problemet. Risken är bara att vi skrämmer iväg många som vill ta det lite lugnare.

(Höll på att kalla dem för flanörer men insåg att jag inte vet om jag har rätt att kalla någon annan för något bara för att de vill spela golf på ett sätt som skiljer sig från min syn.)

Hur som helst, om folk bara lärde sig att faktiskt släppa igenom snabbare bollar – och dessutom göra det på ett bra sätt – så skulle det här inte behöva vara ett stort problem.

Har man en snabbare boll bakom sig? Slå ut från tee samtidigt och låt den genomgående bollen kila vidare till sina bollar samtidigt som man själv kan spatsera fram mot sina egna positioner i lugn och ro. När förra veckans lunchlådor, grannens hunds ständiga ylande och barnbarnens nya ordförråd har avhandlats går det utan problem att slå vidare eftersom den boll som har släppts igenom förmodligen redan har passerat green och är på väg mot nästa tee.

Enligt mig är det ett otyg att stanna(!) på tee och vänta in bakomvarande boll och be dem att gå förbi innan man själv slår ut. Tyvärr är det här något som jag väldigt ofta ser när jag spelar.
I en enkel värld vore det så enkel. Problemet verkar vara att golfen har ett gäng klart bestämda grupper inom sig som inte verkar kunna samarbete. T ex de som vill spela snabbt, de som vill spela lugnt, de som inte släpper igenom då de tycker att de andra gjort något fel osv osv.

Sen då man har sin åsikt om världen och vägrar att vara lite smidig så blir det strul. De flesta golfarna man stöter på ute när man lirar är ju ganska softa men problemet är att en dag med hyfsat mycket trafik på banan så behövs det inte många som agerar "annorlunda" för att det ska stoppa upp friskt.

En klocka ser jag inte som en bra idé då den aldrig kommer att kunna ställas in på ett vettigt vis. Ska man ta hänsyn till de som vill spela snabbt eller de som vill spela lugnt? Vad händer ifall en fyrboll har ett dåligt hål med flera dåliga slag. Säg tre spelare som besöker skogen flera gånger på hålet och en spelare som limmar upp bollen perfekt o har putt för birdie, ska denna spelare då inte få håla ut pga de andra som tagit tid på sig?

Klocka känns som något som skulle passa de som vill spela snabbt och detta är ju absolut inte alla spelare. De är definitivt högljudda i debatten men det finns nog minst lika många som tycker att motionen, sällskapet, naturen, slå lite på en boll i lugn och ro är lika viktigt som att kunna klaga i efterhand på att det tar X timmar att spela.
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Golfprylar skrev:
SirGawain skrev:Jag är inte så säker på att klockor är lösningen på problemet. Risken är bara att vi skrämmer iväg många som vill ta det lite lugnare.

(Höll på att kalla dem för flanörer men insåg att jag inte vet om jag har rätt att kalla någon annan för något bara för att de vill spela golf på ett sätt som skiljer sig från min syn.)

Hur som helst, om folk bara lärde sig att faktiskt släppa igenom snabbare bollar – och dessutom göra det på ett bra sätt – så skulle det här inte behöva vara ett stort problem.

Har man en snabbare boll bakom sig? Slå ut från tee samtidigt och låt den genomgående bollen kila vidare till sina bollar samtidigt som man själv kan spatsera fram mot sina egna positioner i lugn och ro. När förra veckans lunchlådor, grannens hunds ständiga ylande och barnbarnens nya ordförråd har avhandlats går det utan problem att slå vidare eftersom den boll som har släppts igenom förmodligen redan har passerat green och är på väg mot nästa tee.

Enligt mig är det ett otyg att stanna(!) på tee och vänta in bakomvarande boll och be dem att gå förbi innan man själv slår ut. Tyvärr är det här något som jag väldigt ofta ser när jag spelar.
I en enkel värld vore det så enkel. Problemet verkar vara att golfen har ett gäng klart bestämda grupper inom sig som inte verkar kunna samarbete. T ex de som vill spela snabbt, de som vill spela lugnt, de som inte släpper igenom då de tycker att de andra gjort något fel osv osv.

.
Spot on i denna diskussion och alla andra som har med speltempot att göra!

Bara för att lägga till ytterligare en åsikt i ämnet så tycker jag att denna text hos GolfWRX summerar problemet med tidshetsen väldigt väl.
http://www.golfwrx.com/458518/questiona ... -the-game/


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Järn7 skrev:Nu är jag inte riktigt säker på vad diskussion egentligen handlar om. Kanske jag redan skrivit om detta, hoppas ni ursäktar om så är fallet. På Saxnäs gk hade man klocka på varje hål, vid gul tee. Klockorna justerades efter hur lång tid hålen spelas. Klockan var exempelvis justerad på hål 4 så att den gick 13 min långsammare än vid hål 3, vid ett bedömt ideallt spel. Osv osv Detta innebar att följde man spelplan så visade klockan exakt samma tid på alla hål /tee som när man gick ut, exvis 09.10. Är man 20 min långsammare visas därmed 09.30. Tycker att det var en lysande idé, möjligen svårt att få golfarna att förstå. Hantera 18 klockor är ju också ett bekymmer.
Låter som en utmärkt lösning! :)

Ett stort problem, som nämnts ovan, är att många inte är medvetna om att de själva spelar långsamt. En klocka som vid varje tee visade om man låg före eller efter vore ett bra sätt att få rätt tempo på spelet.

Samtidigt finns det ett problem med folk som inte förstår att de framför inte går långsamt. Det tror att deras tempo är det rätta och att alla andra ska flytta på sig.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

SirGawain skrev:Hur som helst, om folk bara lärde sig att faktiskt släppa igenom snabbare bollar – och dessutom göra det på ett bra sätt – så skulle det här inte behöva vara ett stort problem.

Har man en snabbare boll bakom sig? Slå ut från tee samtidigt och låt den genomgående bollen kila vidare till sina bollar samtidigt som man själv kan spatsera fram mot sina egna positioner i lugn och ro. När förra veckans lunchlådor, grannens hunds ständiga ylande och barnbarnens nya ordförråd har avhandlats går det utan problem att slå vidare eftersom den boll som har släppts igenom förmodligen redan har passerat green och är på väg mot nästa tee.
Ovan funkar ju fint om det är någorlunda jämt antal spelare i bollarna runt omkring. Problem uppstår när det kommer ett par tvåbollar bakom en fyrboll. Fyrbollen ska då ägna ett par hål åt att släppa igenom tvåbollarna och det tar tid.

Att slå ut gemensamt från tee låter bra men är mindre roligt när de som släppt igenom ska stå och vänta på att den genomgående bollen spelar klart. Då tycker jag att det är bättre att själva slå ut först och sedan vinka fram bollen bakom. När de slagit ut kan "min" boll slå in mot green (om det är en parfyra) och när vi är klara med det kan tvåbollen bakom slå sina inspel utan att vänta. Sen kan man spela klart tillsammans eller låta tvåbollen göra det för att sen gå vidare.
Skriv svar