Mulligan på första tee

Här snackar vi allmänt om golf...
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Golfprylar skrev:
Enannantanke skrev:
Golfprylar skrev: Nu har vi inte out på de första hålen här men lite vatten finns det iaf och att börja med en dropp slipper jag gärna.
Då finns ju andra alternativ, så som att välja en annan klubba, spela en annan bana eller varför inte sluta spela helt och hållet? Då tar du verkligen det säkra före det osäkra och tar bort all risk att behöva plikta :)
Ja för att sluta är ju precis det logiska steget att gå från att inte vilja starta ronden med en dålig upplevelse.

Som tur var inom golfen finns det ju plats för olika sätt att se på saker och ting. Stör ju inte mig det minsta om du väljer att slå slag tre från tee eller klättra in bland träden. På lika vis som det inte borde störa dig att jag vill ha en trevlig upplevelse på banan inom reglerna.

Kan även erkänna att jag nog ibland inte har droppat på exakt rätt plats, puttat med flaggan i osv så även om jag vid första tee följer reglerna gör jag inte alltid det slaviskt ute på banan om det gör upplevelsen trevligare.
Mja för min del får man som sagt spela som man vill. Stör mig inte det minsta på om folk vill ta en mulligan, men tycker inte det är en runda som kan ligga till grund för en sänkning i och med att du inte har pressen från första utslaget. Det är väl ett sunt argument?
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

Lite svårt att lägga in press på första tee som en grund för om en rond ska vara hcpgrundande eller ej. Eftersom det inte är emot reglerna på något vis att göra så här ser jag inte hur det kan vara en faktor.

Är ju extremt olika hur olika personer upplever det här med press. Du sätter pressen på dig själv helt och hållet vilket du även gör under hela ronden oavsett om du spelar med mulligan eller ej. Personligen sätter jag klart mer press på mig själv då jag vet att det finns ett antal hål lite längre fram som är tuffa för mig och om jag skulle ligga bra till måste jag överleva dem. Att gå om folk är ju en sak som många har svårt med, jag har själv lätt för det då jag taggar till lite mer och vill visa upp ett bra spel. Grejen är ju att det är individuellt och något vi själva skapar så hur det ska kunna avgöra hcp eller ej ser jag inte.

Det är regler som ska avgöra hcp (fullt medveten om att jag säkert har sänkt mig ronder när jag inte följt reglerna 100 %) inte några andra faktorer. Vädret är ju t ex orättvist vissa dagar och fördelaktigt andra, kanske har man sovit dåligt natten innan, stukat tummen eller vad som helst. Saker som detta ska inte påverka o jag skickar in press i samma kategori.

Sen är det viktigaste inom golfen enligt mig egentligen att det finns en acceptans för olika synsätt. Våra olika sätt att se på denna fråga är ju inget problem då de inte behöver krocka.
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
K0kk0
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 jul 2014, 12:12
Ort: Göteborg (Vallda)

Tack för alla inlägg. Min slutsats utifrån vad alla har skrivit så verkar det vara mer en samvetsfråga snarare än en regelfråga. Då man i teorin kan börja om hur många gånger man vill.

Men jag måste provocera er lite till med en följdfråga.

Vad är värst? Någon som sänker sig med hjälp av mulligans och andra lite smått godtyckligt tillämpade golfregler eller mygelhandicapare som aldrig sänker sig på sällskapsronder utan bara under tävling?
Driver PING G, Spoon PING G30, 3-PW PING i25, Wedgar 50* 54* 60* Ping Glide och Titleist Vokey, Boll ProV1x
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

K0kk0 skrev:Tack för alla inlägg. Min slutsats utifrån vad alla har skrivit så verkar det vara mer en samvetsfråga snarare än en regelfråga. Då man i teorin kan börja om hur många gånger man vill.

Men jag måste provocera er lite till med en följdfråga.

Vad är värst? Någon som sänker sig med hjälp av mulligans och andra lite smått godtyckligt tillämpade golfregler eller mygelhandicapare som aldrig sänker sig på sällskapsronder utan bara under tävling?
Utan tvekan den som sänker sig enbart under tävlingar och skall ha lägre hcp.

Om ex du spelar mot mig och du har mulligan sänkt dig så drabbar det ju inte mig oavsett om du sänkt dig 10 hcp eller 5 i hcp om du ej kan spela på det.

Men kan du spela på säg 5 hcp bättre än vad du har bara för att du sänker dig på tävling eller myglar då blir det väldigt fördelaktigt för dig. Väldigt oschysst mot andra.


Däremot ! Skall man vara försiktig och anklaga för alla kan ha en fantastisk dag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

MaxP skrev:
K0kk0 skrev:Jag ser att frågan gällande mulligans har varit aktuell tidigare, men jag måste lyfta den igen.

För några år sen så var kompisgänget på golfresa och vi skulle slå ut från första tee. Självklart gick den första bollen rakt ut i skogen. Då personen i fråga sa att han skulle ta mulligan. Detta resulterade givetvis i samma diskussion som här på forumet. Till saken var att "startern", som stod vid sidan om, bröt in i diskussionen och påstod sig veta vad reglerna sa i ämnet.

Enligt honom så får man välja att avbryta sin golfrundan och direkt efter påbörja en ny. Vilket medför att man kan slå en regelrätt mulligan. Detta gällde givetvis enbart under sällskapsrond.

Ingen i gänget har någonsin brytt sig om att källgranska hans påstående då det är en ganska trevlig "regel" att tillämpa när man spelar med kompisar. Men nu tänkte jag försöka gå till botten med frågan

Så mina fråga är: Finns det något belägg för ovannämnd "starters" påstående eller är det bara något påhittat?
Ja alltså i teorin så är det ju fullt sant som han säger. Säg att du "går av" efter första slaget och sen påbörjar en ny runda så är det ju en ny runda.
Sant, men då är du välkommen att boka en ny starttid & aldrig mer spela med mig, typ.

Fan är de för jävla folk som ordar om mulligans? Inspelsvarv inför tävling, självklart kan du slå hur många bollar du vill, & vart ifrån du vill. Sällskapsronder & tävlingsspel med vänner, aldrig!




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saltar alltid en bra story
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Golfprylar skrev:Lite svårt att lägga in press på första tee som en grund för om en rond ska vara hcpgrundande eller ej. Eftersom det inte är emot reglerna på något vis att göra så här ser jag inte hur det kan vara en faktor.

Sen är det viktigaste inom golfen enligt mig egentligen att det finns en acceptans för olika synsätt. Våra olika sätt att se på denna fråga är ju inget problem då de inte behöver krocka.
Om nu golfen var sådan att det är meningen att man skall ha ett perfekt första slag (eller i alla fall utan plikt) så skulle man ju förbjuda hinder, out, ruff etc inom 400 m från tee. Eller skriva in i reglerna att man får slå tills man är nöjd på första hålet. I mina ögon ärm det ju helt klart ett sätt att utnyttja reglerna på ett etiskt tveksamt sätt. Alltså går det emot spelets anda. Spelets anda är viktigt för mig, mindre för andra.

Du har helt rätt i stycke 2.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

Enannantanke skrev:
Golfprylar skrev:Lite svårt att lägga in press på första tee som en grund för om en rond ska vara hcpgrundande eller ej. Eftersom det inte är emot reglerna på något vis att göra så här ser jag inte hur det kan vara en faktor.

Sen är det viktigaste inom golfen enligt mig egentligen att det finns en acceptans för olika synsätt. Våra olika sätt att se på denna fråga är ju inget problem då de inte behöver krocka.
Om nu golfen var sådan att det är meningen att man skall ha ett perfekt första slag (eller i alla fall utan plikt) så skulle man ju förbjuda hinder, out, ruff etc inom 400 m från tee. Eller skriva in i reglerna att man får slå tills man är nöjd på första hålet. I mina ögon ärm det ju helt klart ett sätt att utnyttja reglerna på ett etiskt tveksamt sätt. Alltså går det emot spelets anda. Spelets anda är viktigt för mig, mindre för andra.

Du har helt rätt i stycke 2.
Dock är det ju stor skillnad på en vanlig rond du bara spelar för dig själv och någon där deltar i en riktig tävling. På en tävling är det ju första slag som gäller oavsett var det hamnar. Även när jag bara lirar match mot bror så gäller det ju att första bollen är i spel, om vi nu bägge inte blir så missnöjda att vi tar en mulligan var ;)

Sen är det för min del inte frågan om att utslaget ska vara perfekt. I spel lite hyfsat så är det bara att köra på sen.
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Enannantanke skrev:Jag skulle tippa att det går emot golfens anda om vi skulle fråga R&A tex. Det är nog min åsikt i alla fall. Det påverkar ju faktiskt ditt slag att du vet med dig att du kan slå en ny, och en ny, och en ny etc tills du är nöjd. Det tar ju bort pressen från första tee. Någonstans lurar man sig själv och det riskerar sända dåliga vanor vidare till andra och så till slut står en fyrboll där och Happy Gilmore:ar 5 utslag var och ska knata iväg och hämta 16 bollar innan det är dags att slå slag 2 (eller som jag skulle kallat det, slag 10).
Tycker du sammanfattar det hela riktigt bra. På banan vill jag känna lite press från första till sista slaget och vetskapen om att jag kan få en "andraserve" på första tee tar bort den pressen helt.

Med det sagt spelar jag ihop med folk som gärna tar en mulligan och det stör mig faktiskt inte så mycket. Deras hcp är deras hcp och inte mitt.

Spelar vi match i lag och någon i motståndarlaget säger att jag får ta en "mulle" så gör jag det så klart men reggar inte rundan.

Funderar förresten på att starta en tråd om regelbrott man ser på banan :)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Detta är anledningen att jag älskar GolfWRX.
http://www.golfwrx.com/525556/is-it-leg ... ent=unused
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Mulligan är bäst!
Jag har tom spelat en tävling i USA där vi fick mulligan på första Tee. Trots att vi hade värmt upp ordentligt..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar