OUT-OF-BOUNDS-TRÅDEN | I samarbete med Out-of-bounds.se

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Out-of-Bounds.se skrev:
Jag har hela tiden trott att en låg respektive hög bollflykt, allt annat lika, styrs av spinn.
Pro V1X går högre pga mer spinn än V1 som går lägre.
Eller har jag missförstått det?
Det är en djungel ibland, men du har helt greppat det. Spinnen påverkar framförallt bollens stigning, bollbana och skruv. Detta påverkas också av dimpelsystemet och vilket typ av skal det är, men spinnen gör det mesta.

Launchen sitter däremot i hur de konstruerat bollens kärna. Till viss del kan också de olika mantellagerna hjälpa launchen i bollen.

På ett sätt kan man ändå säga att redan förra året var en brytpunkt med V1:orna då spinnegenskaperna förändrades i bollarna. Det påverkade dock inte alls lika mycket som det gör i år. Kanske först nu och framåt vi får se hur de verkligen skiljer sig? :) /Erik
Tack för svaret! :)
Användarens profilbild
Out-of-Bounds.se
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 apr 2015, 09:19
Ort: Mölndal
Kontakt:

Ni som för övrigt vill läsa lite om vad bland andra Mr. Golfforum och Max spelar på för bollar och varför kan kolla in detta: https://www.out-of-bounds.se/blogg/golfprofiler

Här uppdaterar vi och har flera på väg in. Är det någon speciell som ni önskar läsa om som jag bör kontakta?
Officiell partner till Svensktgolfforum.se

Över 30.000 nöjda kunder - Nordens största utbud av begagnade golfbollar - Expertservice

https://www.out-of-bounds.se - 10% rabatt på allt med koden 10SGF17
Bild
david.gustavsson
Inlägg: 20
Blev medlem: 01 jun 2017, 13:40
Ort: Malmö

Modifierad sanning där på Max. När det väl gäller slänger han alltid fram en silvrig Nike Mojo! ;)
Spelar golf i jeansshorts
HCP: 10,4
kozygin
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 jul 2017, 08:45

Hej, när man är sne från Tee ibland och måste leta kan man hitta gamla godingar. Hur gammal och hur bra var den här bollen när den var aktuell? Hogan Pro 90 (bifogar bild) /Big Jim
Bilagor
Hogan Pro 90
Hogan Pro 90
20171012_110357_resized.jpg (105.19 KiB) Visad 8673 gånger
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

kozygin skrev:Hej, när man är sne från Tee ibland och måste leta kan man hitta gamla godingar. Hur gammal och hur bra var den här bollen när den var aktuell? Hogan Pro 90 (bifogar bild) /Big Jim
Utan att veta skulle jag gissa på 90-talet.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Out-of-Bounds.se skrev:Ni som för övrigt vill läsa lite om vad bland andra Mr. Golfforum och Max spelar på för bollar och varför kan kolla in detta: https://www.out-of-bounds.se/blogg/golfprofiler

Här uppdaterar vi och har flera på väg in. Är det någon speciell som ni önskar läsa om som jag bör kontakta?
Ja, mig! :lol:
Användarens profilbild
djerneborn
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 apr 2016, 11:11
Ort: Göteborg

Såhär i slutet av säsongen tänkte jag passa på att testa nån ny boll. Spelar på v1x av ren slentrian egentligen. Funderar på FG tour x mest för att försöka vara annorlunda. Nån som har nåt annat förslag. TP5/TP5x går bort av personligs skäl :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
hellre långt och rakt än kort och snett
Instagram: @djerneborn
Twitter: @djerneborn
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

djerneborn skrev:Såhär i slutet av säsongen tänkte jag passa på att testa nån ny boll. Spelar på v1x av ren slentrian egentligen. Funderar på FG tour x mest för att försöka vara annorlunda. Nån som har nåt annat förslag. TP5/TP5x går bort av personligs skäl :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vice Pro Plus är väl värd att testa om du annars spelar Pro V1x. Riktigt, riktigt skön enligt mig. Har väl spelat upp 6-7 dussin av den i år tror jag.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Användarens profilbild
djerneborn
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 apr 2016, 11:11
Ort: Göteborg

JohanAdministratör skrev:
Bild

Hej Alla forumiter!
10% rabatt på allt med koden 10SGF17

Det är med stor glädje som jag startar den här tråden. https://www.out-of-bounds.se/ som är enligt mig den absolut bästa leverantören av begagnade golfbollar och golfutrustning har inlett ett samarbete med forumet!

I den här tråden kommer ni kunna ställa frågor direkt till Out-of-Bounds. Vilken typ av boll som ni bör spela, frågor om utrustning i webbshopen, eller kort och gott nyfikna frågor om golfprylar.

Jag hälsar Out-of-Bounds.se välkomna!
rabatten gäller även vid köp i butiken hoppas jag?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
hellre långt och rakt än kort och snett
Instagram: @djerneborn
Twitter: @djerneborn
Användarens profilbild
Out-of-Bounds.se
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 apr 2015, 09:19
Ort: Mölndal
Kontakt:

kozygin skrev:Hej, när man är sne från Tee ibland och måste leta kan man hitta gamla godingar. Hur gammal och hur bra var den här bollen när den var aktuell? Hogan Pro 90 (bifogar bild) /Big Jim
Tja,

Jag önskar jag kunde svara på detta, men jag har bara haft den bollen i min hand ett fåtal gånger. Om jag inte missminner mig sitter det ett skal av Urethane i alla fall. Detta avslöjar väl lite om att det är en bättre tourboll. Kolla vi hur Hogan har vidareutvecklat sina bollar och vart de kommer ifrån skulle jag slutsatsen såhär:

3-delad (sten)hård tourboll som säkert på sin tid spelades av någon god vän till Hogan som hankade sig fram på touren. ;)
Senast redigerad av Out-of-Bounds.se den 20 okt 2017, 12:54, redigerad totalt 1 gånger.
Officiell partner till Svensktgolfforum.se

Över 30.000 nöjda kunder - Nordens största utbud av begagnade golfbollar - Expertservice

https://www.out-of-bounds.se - 10% rabatt på allt med koden 10SGF17
Bild
Skriv svar