OUT-OF-BOUNDS-TRÅDEN | I samarbete med Out-of-bounds.se

Här snackar vi allmänt om golf...
Pär
Inlägg: 127
Blev medlem: 23 jul 2015, 09:20

Hur testar man ut vilken boll som passar en bäst??
Användarens profilbild
Out-of-Bounds.se
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 apr 2015, 09:19
Ort: Mölndal
Kontakt:

Pär skrev:Hur testar man ut vilken boll som passar en bäst??
Hej Pär!

Det finns många bra sätt. Vi behöver iaf börja med att kolla på vad du har för förutsättningar med din egna sving och spelstil. Sedan får vi kolla på vad du önskar för egenskaper i den nya bollen. Maila mig på erik.tellman@out-of-bounds.se så kan vi köra lite idéer och tankar där.

När vi hittat bra alternativ på bollar måste du ut och testslå. Gå till övningsgreenen och slå dina favoritslag så du ser hur bollarna beter sig på de slagen som är viktigast för dig. :) /Erik
Officiell partner till Svensktgolfforum.se

Över 30.000 nöjda kunder - Nordens största utbud av begagnade golfbollar - Expertservice

https://www.out-of-bounds.se - 10% rabatt på allt med koden 10SGF17
Bild
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Fråga gällande klasser, vad skall man tänka på vid B och C klass ?
Och Pro v1 och Chromesoft likheter och olikheter mellan bollarna ?
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
Out-of-Bounds.se
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 apr 2015, 09:19
Ort: Mölndal
Kontakt:

stevvee skrev:Fråga gällande klasser, vad skall man tänka på vid B och C klass ?
Och Pro v1 och Chromesoft likheter och olikheter mellan bollarna ?
Angående klasserna så är B-klassen helt oskadad. För de flesta i nästintill nyskick. Kan förekomma minimala missfärgningar eller något större tuschmarkeringar. I C-klassen förekommer skavmärken på bollen. Inget stort alls, och heller inget som påverkar bollens prestanda överhuvudtaget. Du kan läsa mer om detta och se bilder på de olika klasserna här: https://www.out-of-bounds.se/ombollarna/

Pro V1 vs. Chrome Soften då..


Jag har gjort ganska mycket tester med dessa. Både i TrackMan endast, men också på banan och har också plockat med TrackMan ut på banan och runt övningsgreen. Vad tillverkarna säger är alltid en sak och det kan man läsa sig till. Jag talar av egna tester och åsikter. Hoppas det är ok!

Känslan och helhetsintrycket är att Chrome Soften är bra mycket mjukare och känns lite studsigare än V1an. Gillar detta vid puttar och wedgar. Inte helt såld på de längre slagen.

Jag tycker de båda är riktigt bra bollar, såklart. Från tee får jag liknande bollbana på dem, dock ger V1:an lite högre launch och med ca 300-400 RPM mindre spinn. Gör för mig inte jättestor skillnad i varken längd eller carry.

Vi:an ger också mindre spinn på alla mina järnslag. Jag spelar Järn 3-9. Här skiljer det dock i längd. Jag slår V1an i snitt 5 meter längre i carry med järnen än vad jag gör med Chrome Soften. För mig är det en ganska stor och viktig skillnad. Vi pratar samma klubbhastighet, samma Smash Factor och i princip samma värden rakt igenom. Den ger helt enkelt bättre längd.

Runt green spinner de riktigt fint båda två, och här ÄLSKAR jag Chrome Softens riktigt mjuka känsla.

Vad tror du? Fick du någon sort guidning i dessa två? /Erik
Officiell partner till Svensktgolfforum.se

Över 30.000 nöjda kunder - Nordens största utbud av begagnade golfbollar - Expertservice

https://www.out-of-bounds.se - 10% rabatt på allt med koden 10SGF17
Bild
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Out-of-Bounds.se skrev:
stevvee skrev:Fråga gällande klasser, vad skall man tänka på vid B och C klass ?
Och Pro v1 och Chromesoft likheter och olikheter mellan bollarna ?
Angående klasserna så är B-klassen helt oskadad. För de flesta i nästintill nyskick. Kan förekomma minimala missfärgningar eller något större tuschmarkeringar. I C-klassen förekommer skavmärken på bollen. Inget stort alls, och heller inget som påverkar bollens prestanda överhuvudtaget. Du kan läsa mer om detta och se bilder på de olika klasserna här: https://www.out-of-bounds.se/ombollarna/

Pro V1 vs. Chrome Soften då..


Jag har gjort ganska mycket tester med dessa. Både i TrackMan endast, men också på banan och har också plockat med TrackMan ut på banan och runt övningsgreen. Vad tillverkarna säger är alltid en sak och det kan man läsa sig till. Jag talar av egna tester och åsikter. Hoppas det är ok!

Känslan och helhetsintrycket är att Chrome Soften är bra mycket mjukare och känns lite studsigare än V1an. Gillar detta vid puttar och wedgar. Inte helt såld på de längre slagen.

Jag tycker de båda är riktigt bra bollar, såklart. Från tee får jag liknande bollbana på dem, dock ger V1:an lite högre launch och med ca 300-400 RPM mindre spinn. Gör för mig inte jättestor skillnad i varken längd eller carry.

Vi:an ger också mindre spinn på alla mina järnslag. Jag spelar Järn 3-9. Här skiljer det dock i längd. Jag slår V1an i snitt 5 meter längre i carry med järnen än vad jag gör med Chrome Soften. För mig är det en ganska stor och viktig skillnad. Vi pratar samma klubbhastighet, samma Smash Factor och i princip samma värden rakt igenom. Den ger helt enkelt bättre längd.

Runt green spinner de riktigt fint båda två, och här ÄLSKAR jag Chrome Softens riktigt mjuka känsla.

Vad tror du? Fick du någon sort guidning i dessa två? /Erik
Så rent spelmässigt är det inte stor skillnad mellan B och C ?


Annars fick jag bra svar även om jag ex upplever att jag spinner mer med V1 än chromesoft med wedgarna alltså tvärtom mot dig Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
kimpa
Inlägg: 25
Blev medlem: 30 maj 2016, 15:24

Hur mycket skiljer sig egenskaperna på bollarna mellan olika årgångar egentligen? Tycker mig ha läst att V1x tidigare alltid rekommenderats till dig som har lite högre svinghastighet jämfört med V1, fast i år verkar det vara tvärtom?
Driver Taylor Made R11S
FW4 TaylorMade R11s
Rescue Mizuno MX700
Järn Mizuno MP-52, 4-PW
Wedgar Titleist SM5 52*, 56*, 60*
Boll Pro V1/NXT Tour S
HCP 13-14 ish.. för närvarande uppåtgående
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

kimpa skrev:Hur mycket skiljer sig egenskaperna på bollarna mellan olika årgångar egentligen? Tycker mig ha läst att V1x tidigare alltid rekommenderats till dig som har lite högre svinghastighet jämfört med V1, fast i år verkar det vara tvärtom?
Den info jag sett från Titleist genom åren är att deras V1 och V1X passar alla svinghastigheter. Skillnaden mellan modellerna är främst bollflykten (hög eller låg).

Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

Sandstream skrev:
kimpa skrev:Hur mycket skiljer sig egenskaperna på bollarna mellan olika årgångar egentligen? Tycker mig ha läst att V1x tidigare alltid rekommenderats till dig som har lite högre svinghastighet jämfört med V1, fast i år verkar det vara tvärtom?
Den info jag sett från Titleist genom åren är att deras V1 och V1X passar alla svinghastigheter. Skillnaden mellan modellerna är främst bollflykten (hög eller låg).

Vart hittar du den här infon?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saltar alltid en bra story
Användarens profilbild
Out-of-Bounds.se
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 apr 2015, 09:19
Ort: Mölndal
Kontakt:

Så rent spelmässigt är det inte stor skillnad mellan B och C ?


Annars fick jag bra svar även om jag ex upplever att jag spinner mer med V1 än chromesoft med wedgarna alltså tvärtom mot dig Bild
Rent spelmässigt stämmer det! Förlåt, var lite otydlig med spinnen från wedgarna. Som sagt har jag mindre spinn med V1:an på alla järnklubbor MEN när det kommer till wedgarna spinner den rejält mycket mer än Chrome Soft. Där håller jag helt med dig. Fått upp den kring 11.000rpm från 65 meter. Chrome Soften måste tryckas på rejält för den wedgespinnen. Vad man föredrar här är ju dock ganska individuellt. /Erik
Officiell partner till Svensktgolfforum.se

Över 30.000 nöjda kunder - Nordens största utbud av begagnade golfbollar - Expertservice

https://www.out-of-bounds.se - 10% rabatt på allt med koden 10SGF17
Bild
Användarens profilbild
Out-of-Bounds.se
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 apr 2015, 09:19
Ort: Mölndal
Kontakt:

kimpa skrev:Hur mycket skiljer sig egenskaperna på bollarna mellan olika årgångar egentligen? Tycker mig ha läst att V1x tidigare alltid rekommenderats till dig som har lite högre svinghastighet jämfört med V1, fast i år verkar det vara tvärtom?
Bollarnas skillnad i egenskaper mellan 2011-2015 är generellt ganska små.. De uppdaterar Urethaneskalet för att det ska hålla bättre och ge lite bättre spinnegenskaper. De utvecklar kärnan för att bollen ska bli "ännu längre" och återge ett mer inbjudande ljud vid impact.

V1x har alltid varit den lite hårdare, lågspinnbollen som rekommenderats för spelaren med högre svinghastighet. Den har kunnat spelas av lite lägre svinghastigheter också som velat ha en hårdare boll. Nackdelen är att för att få ut bollens lågspinnegenskaper behövdes just den högre svinghastigheten.

Angående 2017-modellen ändrades som sagt bollarna ganska rejält. V1:an är nu den bollen som spinner mindre genom hela bagen med en lägre launch och mer penetrerande flykt. Fortfarande 3-delad och mjukare än Pro V1x. Pro V1x kräver inte alls samma höga svinghastighet längre för att få ut bollens alla egenskaper. Fortfarande 4-delad och hårdare en vanliga V1an.

Sammanfattningsvis har de gjort ett extremt bra jobb med årets modell för att få den tillgänglig och spelbar för vanliga amatörgolfare som ändå "måste" spela en tourboll. /Erik
Officiell partner till Svensktgolfforum.se

Över 30.000 nöjda kunder - Nordens största utbud av begagnade golfbollar - Expertservice

https://www.out-of-bounds.se - 10% rabatt på allt med koden 10SGF17
Bild
Skriv svar