OUT-OF-BOUNDS-TRÅDEN | I samarbete med Out-of-bounds.se

Här snackar vi allmänt om golf...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Erik - ge mig er syn på detta som Vice hävdar!
https://www.vicegolf.com/se/forget_lakeballs
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

På tal om bolltillverkar, har ni som återförsäljare av begagnade bollar någon sorts kommunikation med bollelverantörer?
Användarens profilbild
Out-of-Bounds.se
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 apr 2015, 09:19
Ort: Mölndal
Kontakt:

MaxP skrev:Erik - ge mig er syn på detta som Vice hävdar!
https://www.vicegolf.com/se/forget_lakeballs
Max, absolut!

Jag har läst artikeln (och andra liknande) innan och tycker den är intressant, men väldigt extrem. De har rätt på en punkt, men är enligt mig väldigt fel på den andra..

När bollar ligger länge skulle jag också tro att de blir sämre. Att ett par timmar, dygn, veckor eller till och med någon månad skulle påverka så mycket har jag dock (efter alla mina år av tester) extremt svårt att tro på. Bollarna som vi plockar upp och återvinner i A-, B- och C-klass har inte på långa vägar den prestandaskillnaden. Jag har själv stått och slagit bollar som är direkt från förpackning och nästa slag med en boll som ser ut att ha legat i vatten i något år. Skillnaden jag får på värdena i TrackMan är i princip obefintliga. Skiljer ibland någon meter, men utan fördel för någon boll. De metrarna är dåliga slag och händer oavsett om det är den nya bollen eller inte. Då vi dyker regelbundet på våra samarbetsklubbar hinner bollarna inte heller ligga så länge.

Vi har haft bollarna ute hos Pro:s som testat och de säger i princip samma sak. Köper du en boll som klassas upp av oss och hamnar i hyllan så ska det inte vara någon prestandaskillnad. Är bollarna så pass dåliga så slänger vi dem.

Detta är dock ett projekt som hade varit intressant att publicera ett riktigt svar på som inte kommer från bolltillverkarna. Kanske kan få ihop något om detta Max? :)

Angående omgjorda bollar (Refinished och Refurbished) håller jag med dem. Det är bollar som är helt omgjorda och det behöver inte från början ha varit en Pro V1 även att det står det på den "nya" bollen. Här kan det absolut skilja metrar och egenskaper. Vi har valt att inte sälja dessa bollar på grund av att vi helt enkelt inte kan garantera prestandan. /Erik
Senast redigerad av Out-of-Bounds.se den 15 sep 2017, 15:07, redigerad totalt 1 gånger.
Officiell partner till Svensktgolfforum.se

Över 30.000 nöjda kunder - Nordens största utbud av begagnade golfbollar - Expertservice

https://www.out-of-bounds.se - 10% rabatt på allt med koden 10SGF17
Bild
Användarens profilbild
Out-of-Bounds.se
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 apr 2015, 09:19
Ort: Mölndal
Kontakt:

MaxP skrev:På tal om bolltillverkar, har ni som återförsäljare av begagnade bollar någon sorts kommunikation med bollelverantörer?
Ja, vi håller kontakt med dem lite då och då. Träffar dem på mässor, ute på klubbar och i andra golfsammanhang. De flesta förstår miljötänket som ligger som en stark grund i vårt bolag. :)
Officiell partner till Svensktgolfforum.se

Över 30.000 nöjda kunder - Nordens största utbud av begagnade golfbollar - Expertservice

https://www.out-of-bounds.se - 10% rabatt på allt med koden 10SGF17
Bild
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Paradispetter skrev:
Sandstream skrev:
kimpa skrev:Hur mycket skiljer sig egenskaperna på bollarna mellan olika årgångar egentligen? Tycker mig ha läst att V1x tidigare alltid rekommenderats till dig som har lite högre svinghastighet jämfört med V1, fast i år verkar det vara tvärtom?
Den info jag sett från Titleist genom åren är att deras V1 och V1X passar alla svinghastigheter. Skillnaden mellan modellerna är främst bollflykten (hög eller låg).

Vart hittar du den här infon?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hur menar du? Syns inte videon för dig?
kimpa
Inlägg: 25
Blev medlem: 30 maj 2016, 15:24

Out-of-Bounds.se skrev:
kimpa skrev:Hur mycket skiljer sig egenskaperna på bollarna mellan olika årgångar egentligen? Tycker mig ha läst att V1x tidigare alltid rekommenderats till dig som har lite högre svinghastighet jämfört med V1, fast i år verkar det vara tvärtom?
Bollarnas skillnad i egenskaper mellan 2011-2015 är generellt ganska små.. De uppdaterar Urethaneskalet för att det ska hålla bättre och ge lite bättre spinnegenskaper. De utvecklar kärnan för att bollen ska bli "ännu längre" och återge ett mer inbjudande ljud vid impact.

V1x har alltid varit den lite hårdare, lågspinnbollen som rekommenderats för spelaren med högre svinghastighet. Den har kunnat spelas av lite lägre svinghastigheter också som velat ha en hårdare boll. Nackdelen är att för att få ut bollens lågspinnegenskaper behövdes just den högre svinghastigheten.

Angående 2017-modellen ändrades som sagt bollarna ganska rejält. V1:an är nu den bollen som spinner mindre genom hela bagen med en lägre launch och mer penetrerande flykt. Fortfarande 3-delad och mjukare än Pro V1x. Pro V1x kräver inte alls samma höga svinghastighet längre för att få ut bollens alla egenskaper. Fortfarande 4-delad och hårdare en vanliga V1an.

Sammanfattningsvis har de gjort ett extremt bra jobb med årets modell för att få den tillgänglig och spelbar för vanliga amatörgolfare som ändå "måste" spela en tourboll. /Erik


Tack för förtydligande!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver Taylor Made R11S
FW4 TaylorMade R11s
Rescue Mizuno MX700
Järn Mizuno MP-52, 4-PW
Wedgar Titleist SM5 52*, 56*, 60*
Boll Pro V1/NXT Tour S
HCP 13-14 ish.. för närvarande uppåtgående
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Out-of-Bounds.se skrev:
kimpa skrev:Hur mycket skiljer sig egenskaperna på bollarna mellan olika årgångar egentligen? Tycker mig ha läst att V1x tidigare alltid rekommenderats till dig som har lite högre svinghastighet jämfört med V1, fast i år verkar det vara tvärtom?
Bollarnas skillnad i egenskaper mellan 2011-2015 är generellt ganska små.. De uppdaterar Urethaneskalet för att det ska hålla bättre och ge lite bättre spinnegenskaper. De utvecklar kärnan för att bollen ska bli "ännu längre" och återge ett mer inbjudande ljud vid impact.

V1x har alltid varit den lite hårdare, lågspinnbollen som rekommenderats för spelaren med högre svinghastighet. Den har kunnat spelas av lite lägre svinghastigheter också som velat ha en hårdare boll. Nackdelen är att för att få ut bollens lågspinnegenskaper behövdes just den högre svinghastigheten.

Angående 2017-modellen ändrades som sagt bollarna ganska rejält. V1:an är nu den bollen som spinner mindre genom hela bagen med en lägre launch och mer penetrerande flykt. Fortfarande 3-delad och mjukare än Pro V1x. Pro V1x kräver inte alls samma höga svinghastighet längre för att få ut bollens alla egenskaper. Fortfarande 4-delad och hårdare en vanliga V1an.

Sammanfattningsvis har de gjort ett extremt bra jobb med årets modell för att få den tillgänglig och spelbar för vanliga amatörgolfare som ändå "måste" spela en tourboll. /Erik
Det där får du gärna utveckla för i videon nedan, från lanseringen av 2015 års V1 och V1X, säger Titleist-farbrorn (1:00) tvärtom att V1 är den med lägre bollflykt och mindre spinn, dvs samma sak som 2017 års modell.

Användarens profilbild
Out-of-Bounds.se
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 apr 2015, 09:19
Ort: Mölndal
Kontakt:

Det där får du gärna utveckla för i videon nedan, från lanseringen av 2015 års V1 och V1X, säger Titleist-farbrorn (1:00) tvärtom att V1 är den med lägre bollflykt och mindre spinn, dvs samma sak som 2017 års modell.

Njae.. Han säger väl att V1an redan då hade lägre launch, men ingenting om spinnen, vilket stämmer helt. V1an var redan förra året lägre i launchen, men med mer spinn på de långa slagen. Denna skillnaden var dock inte alls lika stor som mellan årets modeller då man faktiskt upplever det på banan på ett helt annat sätt. :)

Jag pratade med Titleist på PGA Merchandise Show i Orlando i Januari och försökte precis som vi gör nu reda ut skillnaderna, och vart de är på väg. Vi kan väl iaf säga att det är första gången som man (jag) ser och märker skillnaden i bollarnas launch även utanför launchmonitorernas värld..
Officiell partner till Svensktgolfforum.se

Över 30.000 nöjda kunder - Nordens största utbud av begagnade golfbollar - Expertservice

https://www.out-of-bounds.se - 10% rabatt på allt med koden 10SGF17
Bild
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Out-of-Bounds.se skrev:Njae.. Han säger väl att V1an redan då hade lägre launch, men ingenting om spinnen, vilket stämmer helt. V1an var redan förra året lägre i launchen, men med mer spinn på de långa slagen. Denna skillnaden var dock inte alls lika stor som mellan årets modeller då man faktiskt upplever det på banan på ett helt annat sätt. :)

Jag pratade med Titleist på PGA Merchandise Show i Orlando i Januari och försökte precis som vi gör nu reda ut skillnaderna, och vart de är på väg. Vi kan väl iaf säga att det är första gången som man (jag) ser och märker skillnaden i bollarnas launch även utanför launchmonitorernas värld..
Du kan garanterat mer om bollar än mig och jag försöker bara förstår skillnaderna :)

Jag har hela tiden trott att en låg respektive hög bollflykt, allt annat lika, styrs av spinn.
Pro V1X går högre pga mer spinn än V1 som går lägre.
Eller har jag missförstått det?
Användarens profilbild
Out-of-Bounds.se
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 apr 2015, 09:19
Ort: Mölndal
Kontakt:

Jag har hela tiden trott att en låg respektive hög bollflykt, allt annat lika, styrs av spinn.
Pro V1X går högre pga mer spinn än V1 som går lägre.
Eller har jag missförstått det?
Det är en djungel ibland, men du har helt greppat det. Spinnen påverkar framförallt bollens stigning, bollbana och skruv. Detta påverkas också av dimpelsystemet och vilket typ av skal det är, men spinnen gör det mesta.

Launchen sitter däremot i hur de konstruerat bollens kärna. Till viss del kan också de olika mantellagerna hjälpa launchen i bollen.

På ett sätt kan man ändå säga att redan förra året var en brytpunkt med V1:orna då spinnegenskaperna förändrades i bollarna. Det påverkade dock inte alls lika mycket som det gör i år. Kanske först nu och framåt vi får se hur de verkligen skiljer sig? :) /Erik
Officiell partner till Svensktgolfforum.se

Över 30.000 nöjda kunder - Nordens största utbud av begagnade golfbollar - Expertservice

https://www.out-of-bounds.se - 10% rabatt på allt med koden 10SGF17
Bild
Skriv svar