Spela från olika Tee?

Här snackar vi allmänt om golf...
björnhallestrand
Inlägg: 7
Blev medlem: 23 mar 2017, 15:20
Ort: Huddinge

Spelar idag oftast från Gul/57.

Tänkte för att få lite roligare upplevelse och lite olika slag och framförallt kunna ha en spelstrategi som inte alltid är likt den jag brukar spela så tänkte jag börja med att testa spela på Tee 46 och 52...på min hemma klubb finns de slope tabell för män på alla tee förutom 41.

Nu till min fråga är de ok att spela därifrån, och regga rundor på vanligt sätt?
Har ju rätt mkt mindre extra slag på ex 46 än va jag har på 57.

Vad säger reglerna?
Vad säger golfarna?
Järn: Ping i500
FW: Non
Driver: Taylormade M3.
Hybrid: Taylormade M1.
Putter: Clevland
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

björnhallestrand skrev:Spelar idag oftast från Gul/57.

Tänkte för att få lite roligare upplevelse och lite olika slag och framförallt kunna ha en spelstrategi som inte alltid är likt den jag brukar spela så tänkte jag börja med att testa spela på Tee 46 och 52...på min hemma klubb finns de slope tabell för män på alla tee förutom 41.

Nu till min fråga är de ok att spela därifrån, och regga rundor på vanligt sätt?
Har ju rätt mkt mindre extra slag på ex 46 än va jag har på 57.

Vad säger reglerna?
Vad säger golfarna?
Förutsatt att du följer slopen så ska det vara helt ok att regga rundor från olika tees. Det är tävling det finns bestämmelser för det ena och det andra men såvitt jag vet finns det inga begränsningar för HCP-grundande rundor så länge du använder rätt slope.

Personligen tycker jag att det är ett superkul sätt att träna golf på ute på banan.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Är ett jättebra sätt att spela på. Och tillägga så är det inte alltid superlätt att gå från röd heller som många tror. Mycket bra träning


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

björnhallestrand skrev:Spelar idag oftast från Gul/57.

Tänkte för att få lite roligare upplevelse och lite olika slag och framförallt kunna ha en spelstrategi som inte alltid är likt den jag brukar spela så tänkte jag börja med att testa spela på Tee 46 och 52...på min hemma klubb finns de slope tabell för män på alla tee förutom 41.

Nu till min fråga är de ok att spela därifrån, och regga rundor på vanligt sätt?
Har ju rätt mkt mindre extra slag på ex 46 än va jag har på 57.

Vad säger reglerna?
Vad säger golfarna?
Du får mindre slag och tränar på att skjuta lägre. Jättebra träningssätt! :) jag gör så minst några gånger per år. Riktigt roligt!
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Järn7
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 dec 2016, 09:57

Jag skulle vilja sticka ut hakan o skriva att det finns oftast en tee som passar spelet bäst, där man undviker bunkrar, har längd för att slå över hinder, får oftare mer rätt klubba vid inspel. För egen del tjänar mitt spel på gå från backtee och inte tee längre fram. Möjligen kan man se det som hcpfusk, eller så är man smart, eller..
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Det blir en helt annan upplevelse att spela från olika tee. Jag har en liten kul anekdot i ämnet, för ett par år sedan under golfveckan gick jag på 80 slag från gult med 3 klubbor. Två dagar senare gick jag på 82 med alla klubborna från rött... Hade inte en susning om var man skulle sikta från tee och helt nya hinder och faror uppenbarade sig. Väldigt lärorikt :). Dessutom kapar du många minuter på själva rundan om du har lite brådis och ändå vill hinna med 18 hål tidig morgon. Förutsatt att du känner din bana dvs. Rekommenderas varmt.

Blir ju lite mer likt proffsens spel på så sätt att du får wedgar in på alla par 4 och når alla par 5 på två slag.

Vi vet alla att det finns lite för många gubbar som spelar från gult trots att man borde spela från rött. Tyvärr verkar hektometersystemet inte gjort någon större nytta då jag ser minst lika många herrar slå 140 m drivar i knähöjd från gult/56 som innan systemet infördes. Förmodligen måste alla som är över 40 idag dö innan stigmat försvinner?
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

Upplevelsen är ju klart annorlunda beroende på vad man väljer. Längdmässigt för mig själv är vit rätt tee men då sätts rakheten ibland på lite för stora prov. Gul tee är lite för automatiskt och ibland egentligen kort men samtidigt är jag då inte rakare än att jag borde vara där. Röd tee blir ju verkligen något helt annat där det verkligen blir att tänka igenom på att satsa eller spela safe.

Skillnaden i taktik tycker jag sällan är olika mellan vit och gul utan det är bara lite frågan om vilken klubba som behövs för att ta sig till rätt punkt på banan. Från rött är ju alla femmorna lugnt nåbara och man kan sniffa på flera av fyrorna. Något som troligen gör det mer intressant att lira match från röd. Annars ställer det stora krav att våga spela smart jämfört med vit som tvingar spelaren att spela smart.

Tycker även att klubbarna borde vara bättre rent allmänt på att promota spel från olika tees. Varför inte ha tävlingar och liknande som både spelas framåt och bakåt. Sen kanske det finns klubbar som anordnar detta men det gör inte min hemmaklubb iaf.
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Järn7 skrev:Jag skulle vilja sticka ut hakan o skriva att det finns oftast en tee som passar spelet bäst, där man undviker bunkrar, har längd för att slå över hinder, får oftare mer rätt klubba vid inspel. För egen del tjänar mitt spel på gå från backtee och inte tee längre fram. Möjligen kan man se det som hcpfusk, eller så är man smart, eller..
Hur menar du med "rätt klubba" vid inspel?
Själv spelade jag mängder av rundor som junior ifrån vit tee bara för att få de där extra slagen du pratar om, ett enkelt sätt att göra sänkningarna lättare ofta (förutsatt att du har längden).
björnhallestrand
Inlägg: 7
Blev medlem: 23 mar 2017, 15:20
Ort: Huddinge

Jag tolkar dessa svar som att de är helt okej, och kanske till och med vettigt att prova på.

Spelade på samma tee som frugan sist, vilken rolig upplevelse, nästan alla par fyror vart nåbara från tee, då ska man bara lyckas med puttandet :oops:

Mycket rolig förändring i spelet, och ja de kräver att man tänker om både en och två gånger, vilken klubba man skall ha.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Järn: Ping i500
FW: Non
Driver: Taylormade M3.
Hybrid: Taylormade M1.
Putter: Clevland
Skriv svar