En dålig golf dag/runda.

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

stevvee skrev:Läser många som nollställer sig efter nio. Förstår dock inte varför man väntar.
Någon som kan förklara just varför och hur man tänker ?

Jag tänker lite såhär att om ni spelar dåligt första 4 hålen och sen spelar 5 hål till innan ni nollställer er då finns det verkligen noll chans att rädda upp det Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tror att just det blir en naturligt bryt där, inte alla som har den mentala styrkan/viljan/förmågan att skapa det på banan.
Efter nio kliver man ur "golfbubblan" om du förstår vad jag menar.

Säger inte att man inte försöker men det är lättare att göra det där
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

StefanL skrev:
stevvee skrev:Läser många som nollställer sig efter nio. Förstår dock inte varför man väntar.
Någon som kan förklara just varför och hur man tänker ?

Jag tänker lite såhär att om ni spelar dåligt första 4 hålen och sen spelar 5 hål till innan ni nollställer er då finns det verkligen noll chans att rädda upp det Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tror att just det blir en naturligt bryt där, inte alla som har den mentala styrkan/viljan/förmågan att skapa det på banan.
Efter nio kliver man ur "golfbubblan" om du förstår vad jag menar.

Säger inte att man inte försöker men det är lättare att göra det där
Ja iofs men samtidigt kan man väll ta det bryter tidigare med istället för att gräva sig djupare i onödan innan man vänder.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

stevvee skrev:
StefanL skrev:
stevvee skrev:Läser många som nollställer sig efter nio. Förstår dock inte varför man väntar.
Någon som kan förklara just varför och hur man tänker ?

Jag tänker lite såhär att om ni spelar dåligt första 4 hålen och sen spelar 5 hål till innan ni nollställer er då finns det verkligen noll chans att rädda upp det Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tror att just det blir en naturligt bryt där, inte alla som har den mentala styrkan/viljan/förmågan att skapa det på banan.
Efter nio kliver man ur "golfbubblan" om du förstår vad jag menar.

Säger inte att man inte försöker men det är lättare att göra det där
Ja iofs men samtidigt kan man väll ta det bryter tidigare med istället för att gräva sig djupare i onödan innan man vänder.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja det borde man väl kunna, vet själv att jag kan samla mig efter ett skit hål och sen vänt.
men gäller ju att man kan skapa det brytet, jag vet att jag kan men inte varje dag det går heller som på KM för mig.
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

För mig har det alltid handlat om att få ur mig ilskan. Därför svär jag gärna och förr i tiden kastades lite klubbor (var ett bra tag sedan nu) så att jag är lugn inför nästa slag. Tror jag har med mig detta från den tiden man spelade fotboll då det verkligen inte gick att fundera på tidigare misstag, speciellt som jag ofta var målvakt. Upplever att några väl valda svordomar efter ett uselt slag heller inte påverkar stämningen negativt i bollen så länge som jag bara svär på mig själv. Mot andra kan jag utan problem fortsätta att vara trevlig.

Har spelat med flera personer som istället håller allt inne tills dess att det blir lite för mycket och då tappar de hela spelet istället vilket brukar leda till katastrof resten av ronden.

Sen kan ju tyvärr ofta spelet fortsätta att vara uselt och då får man ju försöka göra det bästa av det. Spelar jag själv så kan det mycket väl bli att jag går av efter nio som andra skrivit innan. Liksom inte värt det ifall inget vill gå. Annars gäller det att antingen ställa om spelet till super safe eller eaglejakt beroende på vad som känns mest intressant för dagen.

Slutar sedan en dålig rond nästan alltid med tanken att jag iaf har fått nästan 10 km promenad vilket är strålande.
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
Användarens profilbild
korben
Inlägg: 94
Blev medlem: 10 aug 2017, 15:17

Jag försöker alltid använda ett trick som Per Ulrik Johansson nämnde i en intervju många år sedan.

Han delade alltid upp rundan i 6 "rundor" om 3 hål var. Efter varje "runda" så kollade han hur han låg till och nollställde inför nästa runda. Funkar rätt bra för mig och man har mer tid än att rätta till hjärnan än om man tittar på 2x9 hål.
Hemmaklubb: Ingarö GK

Driver Ping G400 Max
3W Ping G425
Irons Callaway Hot X2 3-PW (3-4 Hybrid)
Wedge Titleist SM5 50, 54 SM6 58
Putter Odyssey Works #7 Versa

Hdcp: 13.5
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

korben skrev:Jag försöker alltid använda ett trick som Per Ulrik Johansson nämnde i en intervju många år sedan.

Han delade alltid upp rundan i 6 "rundor" om 3 hål var. Efter varje "runda" så kollade han hur han låg till och nollställde inför nästa runda. Funkar rätt bra för mig och man har mer tid än att rätta till hjärnan än om man tittar på 2x9 hål.
Det här!

Kör exakt samma, 6st 3håls-sektioner. Tycker det fungerar oroligt bra för att hålla fokus och känna att man jobbar med vettiga delmål på banan.
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
kimjonsson
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 jul 2017, 21:53

korben skrev:Jag försöker alltid använda ett trick som Per Ulrik Johansson nämnde i en intervju många år sedan.

Han delade alltid upp rundan i 6 "rundor" om 3 hål var. Efter varje "runda" så kollade han hur han låg till och nollställde inför nästa runda. Funkar rätt bra för mig och man har mer tid än att rätta till hjärnan än om man tittar på 2x9 hål.
Detta skall jag definitivt testa. Svårigheten är ju att behålla fokus över så lång tid, och 18 hål känns ibland oöverstigligt mentalt, men i 3-håls sektioner är det genast mer hanterbart.

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

kimjonsson skrev:
Detta skall jag definitivt testa. Svårigheten är ju att behålla fokus över så lång tid, och 18 hål känns ibland oöverstigligt mentalt, men i 3-håls sektioner är det genast mer hanterbart.

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
Jag skulle säga att det nästan är omöjligt att hålla fokus under en hel rond och därför tycker jag det är viktigt att försöka släppa det där med fokuset mellan slagen. Detta oavsett om det går bra eller dåligt.

Snacka lite fotboll med brorsan, leta efter någon boll, kolla mobben eller något annat som gör att man inte tänker på just golfen ett tag är mitt sätt att försöka koppla bort. Sedan när man väl ska slå är det ju dags att fokusera.
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Golfprylar skrev:
kimjonsson skrev:
Detta skall jag definitivt testa. Svårigheten är ju att behålla fokus över så lång tid, och 18 hål känns ibland oöverstigligt mentalt, men i 3-håls sektioner är det genast mer hanterbart.

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
Jag skulle säga att det nästan är omöjligt att hålla fokus under en hel rond och därför tycker jag det är viktigt att försöka släppa det där med fokuset mellan slagen. Detta oavsett om det går bra eller dåligt.

Snacka lite fotboll med brorsan, leta efter någon boll, kolla mobben eller något annat som gör att man inte tänker på just golfen ett tag är mitt sätt att försöka koppla bort. Sedan när man väl ska slå är det ju dags att fokusera.
Det är huvudet på spiken. Konsten är mer att fokusera när det verkligen behövs än att vara fokuserad i 5 timmar. Då blir den mentala aspekten så mycket lättare att bemästra.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Krullet
Inlägg: 32
Blev medlem: 25 jun 2016, 00:41

Minns en utmaning som MaxP hade på instagram förra året som handlade om att försöka helt och hållet skippa aggressionerna, och istället leva ut fullt vid bra slag. För min del innebär det tvärförbud mot kastade klubbor - men vid hålade puttar, fina inspel eller bra drives är det fritt fram att knyta näven och visa lite glädje.

Ibland faller jag tillbaka i gamla vanor men för det mesta funkar det bra och jag tycker att alla borde testa detta. Känns förbannat bra att ställa sig vid en putt när man en minut tidigare visat lite glädje över ett fint inspel. Med respekt för medspelarna gäller det att vara diskret ibland bara. ;)
Hemmaklubb: Vallentuna GK
HCP: 5,8
Skriv svar