En dålig golf dag/runda.

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
RobinJohnsson
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 jul 2017, 11:08
Ort: Asarum (KarlshamnsGK)

En liknande tråd till denna har säkert skapats förut men jag kunde inte hitta någon så jag tänkte...varför inte.

Alla har vi haft extremt dåliga dagar på golfbanan så passt dåliga att man kan tro att vi har 50 i handicap m.m. Inga teeslag fungerar, inga approach slag fungerar, chippar kan man bara glömma och puttandet är långt borta ifrån där det ska vara. På såna dagar så finns det väl många olika saker som kan komma fram som en ren instinkt - såsom fysisk ilska mot klubborna m.m. Finns så många olika beteenden som kommer ut ur människan och de bästa av oss reagerar inte och bara går vidare slag för slag men det är proffsen, det. De har arbetat på sin mentalitet - så vad jag undrar nu är såklart - Vad gör ni och hur reagerar ni när precis allting går fel?

Jag kan börja med att berätta vad jag gör eller snarare har gjort. För ett tag sedan så blev jag rätt förbannad och slog ett fåtal gånger med klubban i marken men jag har arbetat bort mig ifrån det beteendet. Jag berättar helt enkelt för mig själv att det är okej att vara lite arg sålänge man glömmer bort det dåliga slaget INNAN man ska slå sitt nästa för om man inte gör det så kommer nästa slag garanterat att gå åt helvete.

Berätta gärna hur ni tänker på dåliga slag och hur ni gör för att glömma & gå vidare till nästa med ett bra humör.
Spoon: Callaway XR - 15°
Hybrid: Titleist 816 H1 21° & 24° Hybrid
Järn: Titleist 716 AP2.
Wedgar: Callaway X-Series 52 & Callaway Razr X 56 & 60
Putter Ping Cadence TR

Titleist NXT Tour 2017

Medlem: Karlshamns GK.
Handicap: 17,2.
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Är det riktig katastrof alltihop går jag av efter nio hål om det inte är med sällskap. Med sällskap "nollställer" jag efter tio och glömmer första nio.

Däremot om man gör ett dåligt slag, är det ett djupt andetag, slappna av (måste faktiskt tänka på det, blir extremt spänd i musklerna annars) och fokusera om. Men det är lätt att det blir en negativ spiral. Ett dåligt slag leder till att man spänner sig, vilket blir ett till dåligt slag osv. Så just känna hur musklerna inte är max spända är det viktigaste, och försöka svinga i vad som känns som slow-motion och kanske ta en klubba extra.

Eller så tänker man hur skönt det är att vara ute på banan och hur vacker golfbanan är :).
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Jag har haft stora problem med att ett misstag utlöser nästa. Troligen på grund av det Niklas belyser, att man börjar spänna sig och försöka forcera fram något som inte går att forcera fram.

Lösningen hos mig ligger i att försöka att verkligen nollställa och släppa den där enormt slarviga chip-chip-treputten för trippel och gå vidare som om man nyss hade gjort ett enkelt par. Ju gladare och trevligare stämning det är i bollen desto lättare tycker jag att det är, men spelar man med andra som också harvar och hackar och svär efter två av tre slag, så blir det som en ond spiral där man har svårt att skaka av sig det dåliga spelet. Så det gäller för mig att arbeta med det inre humöret och försöka att inte låta sig påverkas så mycket, varken av andra och deras betende men främst att inte ta så illa upp och bli så besviken på sig själv hela tiden. Man måste få göra dåliga slag och ha förmågan att släppa det snabbt.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Ett skitslag är ett skitslag. Förr kunde jag bli väldigt förbannad och det i sin tur gjorde att jag kanske chansa mer på andraslaget.

Nu inser jag att ett skitslag är ett skitslag inget man kan göra åt utan bara försöka lösa situationen. Det kostar alldeles för mycket för mig att bli förbannad så är inte värt det, jag har liksom inte råd med att slarva bort slag.

Så helt enkelt försöker jag inse att misstag kommer ske. Gör det bästa av situationen, försök inte rädda paret utan gör en säker boggie istället eller dubbel boggie om det är så.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Jag skrattar. Skulle jag vara ute och spela och det går så dåligt som du beskriver är jag väl medveten om att det finns något "större" som är problemet och som inte låter mig fokusera på golfen. Så jag skrattar åt att jag ens försöker, funderar på vad det är som stör mig och hur jag kan se till att göra något åt det eller åtminstone lägga det åt sidan under turen på banan.
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Jag tänker att en dålig runda är bättre än ingen runda alls och skickar även nästa drive ut i vänstervarv runt jordklotet :)
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Skiljer mig inte så mycket från mängden eftersom mycket av det som redan skrivits ovan stämmer även på mig.

Om jag går själv kan jag kliva av på hålet närmast rangen och slå en hink för att förstå vad som är fel.

Avbryter aldrig om jag spelar med någon annan och försöker hålla humöret uppe hur dåligt det än går för att inte förstöra för andra.
Visst fan går jag och muttrar, slänger en klubba ibland och ventilerar ord som "KÖNSHERPES" och "HAMSTERSNIPPA" men jag får aldrig några frispel.

Brukar också försöka "nollställa" efter 9 om de gått dåligt men det är ytterst sällan det hjälper. Är första 9 dåliga brukar sista 9 också bli det.
Alltid kul om banan har en par 3 på slutet så man har en HIO-chans att se fram emot.
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Jag slår bara hårdare och hårdare vilket gör att jag slår sämre och sämre. Sen brukar det bli mer och mer chansningar ju längre in i ronden man kommer. Birdie/eaglejakt är det som gäller när ronden är förstörd.
På tävling brukar jag går över och spela för par men även där kan det bli oseriöst om man halkar efter för mycket.

Brukar hålla mig hyfsar lugn, speciellt om man spelar med okänt folk. Kan dock muttra lite när man missar onödiga slag.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
kimjonsson
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 jul 2017, 21:53

Känner igen mig i det mesta som redan skrivits i tråden. Personligen är just humör och tålamod mina två största fiender i spelet (förutom mina långa järn, men det är temporärt).

Har egentligen inte hittat någon lösning på detta än, och barkar en runda åt skogen efter ett par hål vänder det extremt sällan. Försöker likt er andra att behärska mig för sällskapets skull, vilket håller upp stämningen i bollen men tyvärr ej mitt eget spel.

Väldigt intressant att läsa hur ni andra hanterar detta, och även jag ska väl någon gång i framtiden försöka ta tag i detta.

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Läser många som nollställer sig efter nio. Förstår dock inte varför man väntar.
Någon som kan förklara just varför och hur man tänker ?

Jag tänker lite såhär att om ni spelar dåligt första 4 hålen och sen spelar 5 hål till innan ni nollställer er då finns det verkligen noll chans att rädda upp det


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Skriv svar