Chippa med omvänt grepp

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Järn7
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 dec 2016, 09:57

Är det någon som försökt sig på detta? Såg att Webster gjorde detta! Sedan tidigare vet jag aus P Senior gjorde det. Har själv haft chipyipps och var tvungen några år att chippa med omvänt grepp, precis på samma sätt som jag normalt puttar, dvs vänster hand under höger. Tränar fortfarande i bland på denna chippningsteknik, då bollen går ut högt och långsamt. Man får ta i mer, vilket kan vara förvirrande. Hopplöst att använda i riktigt tjock tät ruff, som ibland finns runt greenerna. Fördelen är att man effektivt plockar bort högerhanden.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Har inte provat i någon större utsträckning men ska nog testa lite mer och se hur det känns.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Järn7 skrev:Är det någon som försökt sig på detta? Såg att Webster gjorde detta! Sedan tidigare vet jag aus P Senior gjorde det. Har själv haft chipyipps och var tvungen några år att chippa med omvänt grepp, precis på samma sätt som jag normalt puttar, dvs vänster hand under höger. Tränar fortfarande i bland på denna chippningsteknik, då bollen går ut högt och långsamt. Man får ta i mer, vilket kan vara förvirrande. Hopplöst att använda i riktigt tjock tät ruff, som ibland finns runt greenerna. Fördelen är att man effektivt plockar bort högerhanden.
Jag använder det en del ,med spelare som har en tendens att vilja använda handlederna överdrivet mycket. Men oftast bara på ett par slag för att de ska känna hur den bakre handen blir lite mer passiv. Då tycker jag det fungerar super. Självklart har jag provat för egen del också men är fortfarande mer bekväm med det "vanliga" greppet när det gäller chippar. Försöker jag däremot slå en putt med hjälp av järnen så kommer jag byta plats på händerna.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Sandstream skrev:Har inte provat i någon större utsträckning men ska nog testa lite mer och se hur det känns.
Rangen stängde tidigare i går (banarbetarna ville tydligen inte plocka bollar när det är mörkt :D ) så det blev en timme på närspelsområdet istället. Slog vanliga chippar 90% av tiden men på slutet kom jag på att jag skulle testa det här med omvänt grepp.

Kändes helt fel i början men träffarna blev hyfsade. Längdkontrollen upplevde jag som svårast men det går ju att lära sig.
Tror helt klart att det kan vara en bra lösning för dem som har riktigt stora problem.

Den övriga tiden testade jag ett nytt sätt att chippa från säg 20-30 meter och in: I princip låsta handleder och en mer puttlik rörelse.
Tänker "Bryson DeChambeau" (handlederna mer ut från kroppen) innan jag slår bollen och jag har aldrig chippat så bra. Rena bollträffar med fin spinn och bra längdkontroll :)
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Sandstream skrev:
Sandstream skrev:Har inte provat i någon större utsträckning men ska nog testa lite mer och se hur det känns.
Rangen stängde tidigare i går (banarbetarna ville tydligen inte plocka bollar när det är mörkt :D ) så det blev en timme på närspelsområdet istället. Slog vanliga chippar 90% av tiden men på slutet kom jag på att jag skulle testa det här med omvänt grepp.

Kändes helt fel i början men träffarna blev hyfsade. Längdkontrollen upplevde jag som svårast men det går ju att lära sig.
Tror helt klart att det kan vara en bra lösning för dem som har riktigt stora problem.

Den övriga tiden testade jag ett nytt sätt att chippa från säg 20-30 meter och in: I princip låsta handleder och en mer puttlik rörelse.
Tänker "Bryson DeChambeau" (handlederna mer ut från kroppen) innan jag slår bollen och jag har aldrig chippat så bra. Rena bollträffar med fin spinn och bra längdkontroll :)
Måste testa detta i helgen!
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

stevvee skrev:
Sandstream skrev:
Sandstream skrev:Har inte provat i någon större utsträckning men ska nog testa lite mer och se hur det känns.
Rangen stängde tidigare i går (banarbetarna ville tydligen inte plocka bollar när det är mörkt :D ) så det blev en timme på närspelsområdet istället. Slog vanliga chippar 90% av tiden men på slutet kom jag på att jag skulle testa det här med omvänt grepp.

Kändes helt fel i början men träffarna blev hyfsade. Längdkontrollen upplevde jag som svårast men det går ju att lära sig.
Tror helt klart att det kan vara en bra lösning för dem som har riktigt stora problem.

Den övriga tiden testade jag ett nytt sätt att chippa från säg 20-30 meter och in: I princip låsta handleder och en mer puttlik rörelse.
Tänker "Bryson DeChambeau" (handlederna mer ut från kroppen) innan jag slår bollen och jag har aldrig chippat så bra. Rena bollträffar med fin spinn och bra längdkontroll :)
Måste testa detta i helgen!

På fredag när alla andra står och tränar wedgeteknik då står du och jag och chippar cross-handed :lol:
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

StefanL skrev:
stevvee skrev: Har inte provat i någon större utsträckning men ska nog testa lite mer och se hur det känns.
Rangen stängde tidigare i går (banarbetarna ville tydligen inte plocka bollar när det är mörkt :D ) så det blev en timme på närspelsområdet istället. Slog vanliga chippar 90% av tiden men på slutet kom jag på att jag skulle testa det här med omvänt grepp.

Kändes helt fel i början men träffarna blev hyfsade. Längdkontrollen upplevde jag som svårast men det går ju att lära sig.
Tror helt klart att det kan vara en bra lösning för dem som har riktigt stora problem.

Den övriga tiden testade jag ett nytt sätt att chippa från säg 20-30 meter och in: I princip låsta handleder och en mer puttlik rörelse.
Tänker "Bryson DeChambeau" (handlederna mer ut från kroppen) innan jag slår bollen och jag har aldrig chippat så bra. Rena bollträffar med fin spinn och bra längdkontroll :)
Måste testa detta i helgen![/quote]


På fredag när alla andra står och tränar wedgeteknik då står du och jag och chippar cross-handed :lol:[/quote]

Skall slå enhands chippar bara för att jag kan först innan jag provar cross-handed ;)
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Skriv svar