Löst grepp

Här snackar vi allmänt om golf...
Nilsson
Inlägg: 26
Blev medlem: 06 jul 2017, 08:15

Tog en lektion förra veckan och fick bland annat tipset att hålla i klubban så löst jag bara kan, nästan så att det känns som att man ska tappa den.

Detta känns väldigt bra på järnen men ska man hålla så även när man slår med hybrid, fw och driver?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Nilsson skrev:Tog en lektion förra veckan och fick bland annat tipset att hålla i klubban så löst jag bara kan, nästan så att det känns som att man ska tappa den.

Detta känns väldigt bra på järnen men ska man hålla så även när man slår med hybrid, fw och driver?
Lösare grepptryck leder ofta till en lägre svinghastighet och sämre repeterbarhet i hur klubban rör sig. Lägger du till lite motstånd i form av ruff på det så blir det kanske ännu mer påtagligt. Men upplever du att tanken fungerar så skulle jag rekommendera det på alla klubbor.
Nilsson
Inlägg: 26
Blev medlem: 06 jul 2017, 08:15

Okej, så du rekommenderar alltså inte ett lösare grepp? Inte ens på järn?
För mig känns det bra från fairway, men som du säger - känns inte bra i ruffen.
Samma med hybrid, fw och driver - blir sladdrigt och jag har fått en hel del hook som jag aldrig haft problem med förut (snarare slice ibland).
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Det jag tror din tränare vill uppnå är att man inte ska krama greppet som att det vore en giftorm.
Ska du slå ett slag från hög ruff går det helt enkelt inte att hålla så löst man kan, som Max redan nämnt.

Fördelen med ett lösare grepp är enligt mig att få hela kroppen att slappna av.
Nilsson
Inlägg: 26
Blev medlem: 06 jul 2017, 08:15

Okej tack för svaren.
Men ska man greppa lite hårdare med ex driver och fw än med järn?
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Nilsson skrev:Okej tack för svaren.
Men ska man greppa lite hårdare med ex driver och fw än med järn?
Jag försöker hålla relativt löst i drivern just för att slappna av kroppen och få fart på klubban. Med järnen håller jag nog omedvetet lite hårdare eftersom jag vet att de ska träffa marken.

Mitt bästa tips är att du provar på rangen. Slå en drive där du greppar klubban så hårt du kan och sen en där du håller så löst du kan. Blev det någon skillnad? Testa sedan att hitta ett läge där du håller så löst att det fortfarande ger bra slag.
Nilsson
Inlägg: 26
Blev medlem: 06 jul 2017, 08:15

Tack för tipsen, ska testa det!
biles_3
Inlägg: 64
Blev medlem: 24 feb 2015, 15:10

ett för löst grepp tenderar, iallafall för mig, att göra min sving längre. Inte alltid önskvärt. Tycker även det kan bli svårare med tempo om man redan tenderar att vara "kvick"
Driver: Nike Vapor Fly DI 7x Tippad 1" 3W CallyXR 15 Blacktie 7M3 Järn: Nike VR Pro Blades 4-P Pro MODUS 120TX alt Nike Vapor Pro Blades DG X100 Wedgar: Nike Engage 52SS/58DS DG X100 Putter: Nike Method Mod 30 Boll: RZN Black
Skriv svar