Tee frosa

Här snackar vi allmänt om golf...
Pär
Inlägg: 127
Blev medlem: 23 jul 2015, 09:20

Jag är inne i period där jag oavsett klubbval i snitt träffar 1-2 fairway per rond. På rangen känns det oerhört bra men när det vankas tee händer ngt.
De gångerna jag väl får till ett bra golfslag hamnar ändå alltid bollen i den där jäkla ruffen eller i nån fairwaybunker.
Tips för att råda bot på detta tas gärna emot där jag verkligen upplever att jag tappar slag med alla fairwaymissar!!
mrgbg
Inlägg: 59
Blev medlem: 10 maj 2014, 11:40

Vet själv känslan när man tränar så känns allting bra.
Man tränar stenhårt och känner sig optimalt förberedd tills att det är dags att spela.
Från tee har det även för mig varit jobbigast.

Några reflektioner:
-Det går oftast för långsamt i rutinen.
Man står över bollen för länge och det dyker upp för mycket tankar.
Dessutom lägger man för stor vikt vid tankarna, tror att de är äkta bara för att de dyker upp.
Det som jag funnit vara "lösningen" är att gå upp på tee, göra en tydlig rutin, men när du väl bestämmer dig för att slå bollen så måste det gå fort och du måste lita på ditt beslut (även om det kanske inte är det rätta beslutet).
Ställ dig över bollen, titta EN gång på ditt mål och sen slå.
När du accepterar att du inte har full kontroll över vart bollen tar vägen så kan du komma över det.
Golftränare i Göteborgstrakten.
HCP: +1.7
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Pär skrev:Jag är inne i period där jag oavsett klubbval i snitt träffar 1-2 fairway per rond. På rangen känns det oerhört bra men när det vankas tee händer ngt.
De gångerna jag väl får till ett bra golfslag hamnar ändå alltid bollen i den där jäkla ruffen eller i nån fairwaybunker.
Tips för att råda bot på detta tas gärna emot där jag verkligen upplever att jag tappar slag med alla fairwaymissar!!
Första frågan och den enda som blir relevant till att börja med - när det känns oerhört bra på rangen, är det från slag ett eller efter ett par slag med drivern?
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Pär skrev:Jag är inne i period där jag oavsett klubbval i snitt träffar 1-2 fairway per rond. På rangen känns det oerhört bra men när det vankas tee händer ngt.
De gångerna jag väl får till ett bra golfslag hamnar ändå alltid bollen i den där jäkla ruffen eller i nån fairwaybunker.
Tips för att råda bot på detta tas gärna emot där jag verkligen upplever att jag tappar slag med alla fairwaymissar!!
Bestäm dig för ett slag, committa slå det skithårt. Det som händer händer. Du kan inte göra något efter bollen träffar klubbhuvudet.

Hjälper mig när jag är stressad.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Trist svar men allt sitter i huvudet och det finns bara ett sätt att bota: Spela mer på banan.
Pär
Inlägg: 127
Blev medlem: 23 jul 2015, 09:20

Bara att fortsätta kämpa helt enkelt!
Jag kan nog uppleva att jag inte alltid vågar slå till bollen just från tee men det sitter väl säkert i huvudet!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Pär skrev:Bara att fortsätta kämpa helt enkelt!
Jag kan nog uppleva att jag inte alltid vågar slå till bollen just från tee men det sitter väl säkert i huvudet!
Inte nödvändigtvis, svara på frågan jag ställde ovan. Det finns möjligen enkla sätt att förändra rangeträningen som snabbt utvecklar spelet på banan.
Pär
Inlägg: 127
Blev medlem: 23 jul 2015, 09:20

Sorry missade frågan.
Jag skulle säga att jag i regel slår bra slag från rangen direkt. 8/10 ggr skulle jag säga.
Pär
Inlägg: 127
Blev medlem: 23 jul 2015, 09:20

Sen är de gångerna jag skickar iväg en spoon eller järnfemma från tee så hamnar bollen ändå i ruffen!
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Pär skrev:Sen är de gångerna jag skickar iväg en spoon eller järnfemma från tee så hamnar bollen ändå i ruffen!
Här skulle jag vilja ställa een fråga? Med ruffen menar du tjockt och ospelbart kanske till och med försvunnen. Eller bara nån meter bredvid fairway? Är det bara nån meter bredvid, är det samma sida du missar? Isf kanske du tänker och siktar fel dvs tänker för rakt och inte spelar med skruv?

Svår fråga att svara på när man inte vet så mycket! :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Skriv svar