Hur ska jag tänka inför framtiden

Här snackar vi allmänt om golf...
Pär
Inlägg: 127
Blev medlem: 23 jul 2015, 09:20

De senaste två säsongerna har jag jobbar mkt med mitt järnspel för att skapa mer längd. Slår min järnsjua idag runt 135 m typ. Jag upplever inte att jag de senaste två säsongerna har ökat min längd nämnvärt men däremot bättre träffar, rakare slag samt även fått förståelse för när jag missar och vad jag gör för fel vilket har lett till betydligt färre missar!
Ska jag fortsätta sträva efter längd eller ska man fortsätta sträva efter ännu mer säkert. Jag upplever sällan på banan att jag slår för kort men man är ju alltid girig.
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Pär skrev:De senaste två säsongerna har jag jobbar mkt med mitt järnspel för att skapa mer längd. Slår min järnsjua idag runt 135 m typ. Jag upplever inte att jag de senaste två säsongerna har ökat min längd nämnvärt men däremot bättre träffar, rakare slag samt även fått förståelse för när jag missar och vad jag gör för fel vilket har lett till betydligt färre missar!
Ska jag fortsätta sträva efter längd eller ska man fortsätta sträva efter ännu mer säkert. Jag upplever sällan på banan att jag slår för kort men man är ju alltid girig.
Finns absolut ingen anledning för dig att slå längre med järnen, de är inte till för att slå långt. Jag slår lika långt med järnsjua och har inga problem från gul tee iaf. Visst, kanske känns jobbigt när man har en järnfemma kvar till green istället för en järnsjua, men då är det bättre att jobba på längden med drivern istället.
Hcp: ~12
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Har du någon aning om data från din sving ? Vad spelar du på för hcp ?

Varför fokus på järnen ? Är det din svaghet ? Upplever du att längden är ett problem ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Många svar finner du i denna video, beror snabbt längden i slagen där.

https://www.youtube.com/watch?v=KaSQ00b5vR8
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Pär
Inlägg: 127
Blev medlem: 23 jul 2015, 09:20

Nä, data på mina järnklubbor har jag ingen aktuell. Kanske dags att ta reda på det helt enkelt.
Att det har blivit mkt fokus på järnen var att vi fick en ny PRO på klubben och det var den delen av spelet jag var mest svajig i. Så det blev mkt ändringar som har hjälpt mig att bli en stabilare järnspelare.
Mitt
Hcp ligger på 11.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Den stora fördelen jag kan se med att slå sina järn långt att man får helt andra landningsvinklar, förutsatt att man slår dem "normalt".
Att slå en J9 135 meter istället för en J7 är ju en klar fördel och ju längre inspelen blir ju större blir fördelen.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Pär skrev:De senaste två säsongerna har jag jobbar mkt med mitt järnspel för att skapa mer längd. Slår min järnsjua idag runt 135 m typ. Jag upplever inte att jag de senaste två säsongerna har ökat min längd nämnvärt men däremot bättre träffar, rakare slag samt även fått förståelse för när jag missar och vad jag gör för fel vilket har lett till betydligt färre missar!
Ska jag fortsätta sträva efter längd eller ska man fortsätta sträva efter ännu mer säkert. Jag upplever sällan på banan att jag slår för kort men man är ju alltid girig.
Enkelt, träna putt, chip och wedge den kommande säsongen och du kommer se en enorm utveckling!
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Pär skrev:Nä, data på mina järnklubbor har jag ingen aktuell. Kanske dags att ta reda på det helt enkelt.
Att det har blivit mkt fokus på järnen var att vi fick en ny PRO på klubben och det var den delen av spelet jag var mest svajig i. Så det blev mkt ändringar som har hjälpt mig att bli en stabilare järnspelare.
Mitt
Hcp ligger på 11.
Om du just vill slå längre är ju det en start kanske just för att se vad du behöver förbättra, men är ju som Max säger också att om du är stabil nu med järnen så vinner du mycket på närspel och putt.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Pär skrev:De senaste två säsongerna har jag jobbar mkt med mitt järnspel för att skapa mer längd. Slår min järnsjua idag runt 135 m typ. Jag upplever inte att jag de senaste två säsongerna har ökat min längd nämnvärt men däremot bättre träffar, rakare slag samt även fått förståelse för när jag missar och vad jag gör för fel vilket har lett till betydligt färre missar!
Ska jag fortsätta sträva efter längd eller ska man fortsätta sträva efter ännu mer säkert. Jag upplever sällan på banan att jag slår för kort men man är ju alltid girig.
Det beror ju på dina ambitioner. Är tanken att spela från gul tee och klubbtävlingar, satsa på närspel och att bli ännu mer säkrare. Vill du däremot spela från back tee och sånt kan det vara tufft med järn7 på 135.

Men järn7 på 135 går alldeles utmärkt på en normallång gul tee. Bara köra hårt runt greenerna! :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Skriv svar