Investera i golf?

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Min arbetsgivare ska göra en crowdfunding, läs mer här [högerklicka och öppna i ny flik] https://www.pepins.com/companies/golfstar/

Någon som skulle kunna tänka sig att investera i golf? Någon som har gjort det tidigare och har goda eller dåliga erfarenheter?

Det finns ju otroligt många i Golf-Sverige som köpt aktie i golfklubb, men som nu inte har någon att sälja den till och då är marknadspriset tyvärr 0. Det är ju en följd av att det har funnits 1 miljon aktiva golfare och nu bara finns 480.000.


Om du investerar i golf, vad skulle du vilja få för förmåner som aktieägare?
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Golf är troligen en rätt dålig investering, historiskt sett har det ju gått "sådär" för de flesta aktierna. Golfarna är ett märkligt släkte. Allt ska bli bättre men billigare. Golfstar tror på stordrift, vilket väl får anses vara en ny idé i sammanhanget, om de fungerar är väl tveksamt, man behöver ju uppenbarligen ta in pengar från allmänheten. Har finansiärerna man talade så varmt om börjat tveka? Har banken slutat låna ut pengar?

Om man som ägare av aktien får tillräcklig rabatt på avgiften så kan man ju motivera ett visst deltagande, men då kan du glömma utdelning på aktien. En utdelning jag ändå tror skulle utebli närmaste åren. Risken är stor att du köper aktien och själv bidrar till minskade framtida intäkter genom att få rabatt på produkterna. Ohållbart i längden.

Så varför skulle en ipo gagna företaget, aktieägarna och medlemmarna? Lättare att låna pengar för investeringar. Superbra om det leder till ökade intäkter och minskade kostnader. Hur lång tid tar det? Och hur länge kan en investerare acceptera att utdelning uteblir?

Köp inte för att du vill tjäna pengar. Köp om du tror att stordrift är en bra lösning för gräsklippning och inköp och du tror ledningen kan detta.

Om rabatten på avgiften är större än utdelningen på framgångsrika aktier så skulle jag dra öronen åt mig.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Enannantanke skrev:och du tror ledningen kan detta.
;)
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Enannantanke skrev:Golf är troligen en rätt dålig investering, historiskt sett har det ju gått "sådär" för de flesta aktierna. Golfarna är ett märkligt släkte. Allt ska bli bättre men billigare. Golfstar tror på stordrift, vilket väl får anses vara en ny idé i sammanhanget, om de fungerar är väl tveksamt, man behöver ju uppenbarligen ta in pengar från allmänheten. Har finansiärerna man talade så varmt om börjat tveka? Har banken slutat låna ut pengar?

Om man som ägare av aktien får tillräcklig rabatt på avgiften så kan man ju motivera ett visst deltagande, men då kan du glömma utdelning på aktien. En utdelning jag ändå tror skulle utebli närmaste åren. Risken är stor att du köper aktien och själv bidrar till minskade framtida intäkter genom att få rabatt på produkterna. Ohållbart i längden.

Så varför skulle en ipo gagna företaget, aktieägarna och medlemmarna? Lättare att låna pengar för investeringar. Superbra om det leder till ökade intäkter och minskade kostnader. Hur lång tid tar det? Och hur länge kan en investerare acceptera att utdelning uteblir?

Köp inte för att du vill tjäna pengar. Köp om du tror att stordrift är en bra lösning för gräsklippning och inköp och du tror ledningen kan detta.

Om rabatten på avgiften är större än utdelningen på framgångsrika aktier så skulle jag dra öronen åt mig.
Insiktsfullt och bra sammanfattat.

Crowdfunding har ju dessutom den lätt obekväma faktorn att det kan vara mycket svårt att sälja sin ägarandel, eftersom den inte handlas öppet likt en normal noterad aktie (som då handlas digitalt via börsen) eller som en spelrätt trots krav på årsavgift, trots allt kan säljas hur än du vill, så länge du själv hittar en köpare. Det gör förstås att man inte lika lätt kan ta reda på nuvärdet på sin andel, vilket gör att incitamenten för den som investerar lätt blir antingen att åtnjuta fördelar (som de rabatter på spel du nämner) eller rent altruistiska, d.v.s. att du försöker att hjälpa bolaget i fråga for the good of the cause.

Jag har alltid tyckt att GolfStars idé är fascinerande och hjärtat vill förstås att det skall gå hur bra som helst och att ni kommer till Göteborg så snart som möjligt, då jag är ett fan av att kunna spela olika banor så mycket som möjligt. Det jag oundvikligen undrar är vilka argument och motiv som gör att man söker sig till privatpersoner istället för till en "riktig" IPO och noteras på t.ex. Aktietorget? Är det en fråga om bibehållen makt och kontroll, ingen oundviklig realtidsvärdering, eller mer att man hellre har passionerade golfare med sig i skutan än vinsttörstande börshajar?
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

JohanAdministratör skrev:
Enannantanke skrev:och du tror ledningen kan detta.
;)
Haha är det du som är inköpsansvarig för golfbanedriften?
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Känns som vanligt att man blandat lite siffror från flera bolag. Vilket bolag skall man sponsra egentligen ? Är det Golfstar nordic AB ? Eller golfinvest ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Enannantanke skrev:Golfarna är ett märkligt släkte. Allt ska bli bättre men billigare.
Detta är ju den grundläggande utmaningen och väldigt väl summerat. Svenska golfare har oftast en liten för stor oförståelse till hur bra de egentligen har det om vi ser kostnad för medlemskap/greenfee kontra kvalité på golfbanorna. Och med den inställningen hos spelarna blir det svårt för klubbar i alla storlekar.

På sätt och vis är jag redan investerad i golfen (haha) men jag tror det är långt bort för egen del innan jag t.ex. Skulle välja att investera pengar privat i någonting som har med golfen att göra.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Många kloka tankar och frågor ovan!

Undrar också varför man väljer den här vägen för finansiering och varför man känner behovet av att få in mer pengar.
Känner inte till kostnaderna för en introduktion på tex Aktietorget men den kanske är betydligt högre?

När företag fokuserar på omsättning och inte nämner vinsten blir jag också misstänksam. Skulle inte bli förvånad om Golfstar friserar siffrorna genom ett nytt bolag innan introduktionen.

Att satsa på bostadsbyggande när bomarknaden börjat svalna känns också väldigt riskabelt.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Massa fina frågor och tankar! Grymt bra faktiskt.

Enannantanke, nej jag gör inte alla inköp. Men vi har en person som sysslar med det. Bara genom att upphandla all el från en och samma leverantör så sparar vi 200.000kr 2017 jämfört med 2016. Så det är exakt sådana fördelar man får som stor aktör. Sen kan jag inga siffror på gödsel, flaggor, sand till bunkrar osv. Men vi har effektiviserat allt, till och med inköp av toapapper.

Varför crowdfunding? Hollow sa det bra där, ang att det är en fördel för bolag att ha med engagerade investerare snarare än hajar.
Finns ett fint case på Pepins, Alvesta Glass. När de gjorde sin emission så fick de in ett par tusen finansiärer. Alla de finansiärerna kommer ju nu att handla Alvesta glass istället för någon annan glass. Samt se till att deras lokala butiker börjar att ta in Alvesta glass.
DIF har också en bra idé att man får utdelning på sina aktier beroende på publiksnittet. Så alla som köper aktier har goda incitament att gå på matcher. En god spiral.

GS vill självklart ha så hög beläggning och många ambassadörer som möjligt. Sen har Pepins handelsperioder då man kan bli av med aktierna om man önskar gå ur.

Ang.bolag så kan man se att det finns en del olika i dagsläget som Stevvee påpekat. Det kommer vara ett samlat som presenteras i memorandumet i oktober.

Fortsätt komma med synpunkter!
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Hoppas investeringarna räcker till nya flaggor på Kings :lol:
Skriv svar