Investera i golf?

Här snackar vi allmänt om golf...
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

JohanAdministratör skrev:
stevvee skrev:Alltså jag gillar verkligen inte att man skönmålar och försöker lura den naiva människan.

Omsättningen har ökat, fine fullt normalt när man går från 4 anläggningar till 14.
Prata om resultat istället.

Sen vilket bolag är det man investerar i och köper aktier? Golfstar Nordic har ju då inte 110+ miljoner i omsättning om jag säger så.
Finns lite andra bolag ovanför som däremot har rätt omsättning men det pratas ju om Golfstar, inte Golfinvest eller Devisus.
Exakt det där kommer bli tydligt när memorandumet publiceras. Det genomförs en diger due dilligence av tredjepart.
Kan tycka att man kanske kan informera det från start, kanske inte går pga lagar och regler iofs. Nu kanske inte jag hade investerat oavsett men blir ju helt klart skeptisk från start och det är aldrig bra.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

JohanAdministratör skrev:Jag bollar vidare investeringsfrågar.

Vad inom golf skulle ni vilja investera i om inte en golfbane-driftare då?

Golfklubb? Likt old school aktier?
Golf-mjukvara? Typ bokningssystem?
Hårdvara - en ny boll eller klubba?
Med tanke på historiken med golfklubbar blir det svårt, fastigheter kanske är enklare att investera i för där består i alla fall värdet skapligt.
Varför inte investera i en golfspelare eller är det för uppenbart att det är en STOR risk...
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Jag tror många hänger upp sig på ordet "investera" för det ger bilden av att du ska få ut något av det i slutändan - typ aktieutdelning. Utan tvekan finns det gott om personer som är villiga att stötta klubbar ekonomiskt utöver medlemsavgiften precis som det säkert finns dem som är intresserade av att stötta Golfstar med sin utveckling (även om det sistnämnda troligen har en större chans att ge något).

Ta Klövsjö-Vemdalens GK som exempel, vi har vad som kallas en Privatsponsorklubb där privatpersoner kan sponsra klubben. Detta görs med 500kr varje år och inbringar bara i denna lilla klubb närmare 50.000kr som går till driften. Liknande koncept på större klubbar tror jag garanterat på och jag tror att den ekonomiska hjälpen finns att få om klubben/organisationen osv ber om den. Även om vi har medlemmar som skulle sparka bakut om medlemsavgiften höjdes med 500kr (och ofta låter dem mest) så finns det lika många som gärna hjälper till med det de kan, stort som smått.

På samma sätt tror jag att Golfstars investeringsmöjlighet kommer att fungera, det finns garanterat många som skrivs tidigare som brände mycket pengar med sina aktier och så vidare. Men det finns garanterat också många som är intresserade av att hjälpa till kanske ännu mer så om det finns ens en liten möjlighet till att de får tillbaka något (ekonomiskt eller annat). Det är inte för alla men utan tvekan tror jag det kommer finnas många som i sin tur ökar kapitalet som Golfstar har.

Ju mer jag funderar över det gillar jag idén av den enkla anledningen att det behövs mer pengar till de flesta klubbar eller driftbolag. Och faktum är att troligen fler klubbar skulle må bra av (och lyckas) med något liknande. Vilket jag kan se får en positiv inverkan för framtiden.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev:Jag bollar vidare investeringsfrågar.

Vad inom golf skulle ni vilja investera i om inte en golfbane-driftare då?

Golfklubb? Likt old school aktier?
Golf-mjukvara? Typ bokningssystem?
Hårdvara - en ny boll eller klubba?
Typ Crowd-funding skulle jag kunna stötta både hårdvara och mjukvara när vi pratar investeringar. När det kommer till dem båda skulle jag iuförsig vara väldigt försiktig, nya golfklubbor eller bollar vore inte det minsta intressant (konkurrensen är för stor) samtidigt som träningshjälpmedel osv helt klart vore intressant.
Användarens profilbild
Järn7
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 dec 2016, 09:57

kanske lite i från ämnet, men friskvårdsbidraget gäller ju dem som jobbar. I vår golfklubb är det ju 15 % som är junioner, ca 35 % pensionärer, samt att alla har inte möjlighet till friskvårdsbidrag. Skulle gissa att bara 40 % av medlemmarna i klubben kommer kunna nyttja ett friskvårdsbidrag, om det nu kommer.
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

MaxP skrev:Jag tror många hänger upp sig på ordet "investera" för det ger bilden av att du ska få ut något av det i slutändan - typ aktieutdelning. Utan tvekan finns det gott om personer som är villiga att stötta klubbar ekonomiskt utöver medlemsavgiften precis som det säkert finns dem som är intresserade av att stötta Golfstar med sin utveckling (även om det sistnämnda troligen har en större chans att ge något).

Ta Klövsjö-Vemdalens GK som exempel, vi har vad som kallas en Privatsponsorklubb där privatpersoner kan sponsra klubben. Detta görs med 500kr varje år och inbringar bara i denna lilla klubb närmare 50.000kr som går till driften. Liknande koncept på större klubbar tror jag garanterat på och jag tror att den ekonomiska hjälpen finns att få om klubben/organisationen osv ber om den. Även om vi har medlemmar som skulle sparka bakut om medlemsavgiften höjdes med 500kr (och ofta låter dem mest) så finns det lika många som gärna hjälper till med det de kan, stort som smått.

På samma sätt tror jag att Golfstars investeringsmöjlighet kommer att fungera, det finns garanterat många som skrivs tidigare som brände mycket pengar med sina aktier och så vidare. Men det finns garanterat också många som är intresserade av att hjälpa till kanske ännu mer så om det finns ens en liten möjlighet till att de får tillbaka något (ekonomiskt eller annat). Det är inte för alla men utan tvekan tror jag det kommer finnas många som i sin tur ökar kapitalet som Golfstar har.

Ju mer jag funderar över det gillar jag idén av den enkla anledningen att det behövs mer pengar till de flesta klubbar eller driftbolag. Och faktum är att troligen fler klubbar skulle må bra av (och lyckas) med något liknande. Vilket jag kan se får en positiv inverkan för framtiden.
Jag tror det finns en större välvilja inför en geografiskt isolerad bana som Klövsjö-Vemdalen mot vad det gör mot GS som gör anspråk på att revolutionera hela Stockholmsområdet och branschen. Jag tror inte du får ihop 100 frivilliga femhundralappar till GS om du gick ut och bad om det.

Undrar vad det kommer kosta att investera?
Att marken "kan värderas till miljarder" tror jag det blir svårt att hitta en bank som skriver under på... Marken har främst värde som golfbana eller åker. Golfen går så där att få ekonomi i det är ju allmänt känt. Kvarstår alltså markvärde som åkerareal. Hur många miljoner man plöjt ner i banorna för att få bunkrar, fairway och green struntar således banken i.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4704
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Enannantanke skrev:
MaxP skrev:Jag tror många hänger upp sig på ordet "investera" för det ger bilden av att du ska få ut något av det i slutändan - typ aktieutdelning. Utan tvekan finns det gott om personer som är villiga att stötta klubbar ekonomiskt utöver medlemsavgiften precis som det säkert finns dem som är intresserade av att stötta Golfstar med sin utveckling (även om det sistnämnda troligen har en större chans att ge något).

Ta Klövsjö-Vemdalens GK som exempel, vi har vad som kallas en Privatsponsorklubb där privatpersoner kan sponsra klubben. Detta görs med 500kr varje år och inbringar bara i denna lilla klubb närmare 50.000kr som går till driften. Liknande koncept på större klubbar tror jag garanterat på och jag tror att den ekonomiska hjälpen finns att få om klubben/organisationen osv ber om den. Även om vi har medlemmar som skulle sparka bakut om medlemsavgiften höjdes med 500kr (och ofta låter dem mest) så finns det lika många som gärna hjälper till med det de kan, stort som smått.

På samma sätt tror jag att Golfstars investeringsmöjlighet kommer att fungera, det finns garanterat många som skrivs tidigare som brände mycket pengar med sina aktier och så vidare. Men det finns garanterat också många som är intresserade av att hjälpa till kanske ännu mer så om det finns ens en liten möjlighet till att de får tillbaka något (ekonomiskt eller annat). Det är inte för alla men utan tvekan tror jag det kommer finnas många som i sin tur ökar kapitalet som Golfstar har.

Ju mer jag funderar över det gillar jag idén av den enkla anledningen att det behövs mer pengar till de flesta klubbar eller driftbolag. Och faktum är att troligen fler klubbar skulle må bra av (och lyckas) med något liknande. Vilket jag kan se får en positiv inverkan för framtiden.
Jag tror det finns en större välvilja inför en geografiskt isolerad bana som Klövsjö-Vemdalen mot vad det gör mot GS som gör anspråk på att revolutionera hela Stockholmsområdet och branschen. Jag tror inte du får ihop 100 frivilliga femhundralappar till GS om du gick ut och bad om det.

Undrar vad det kommer kosta att investera?
Att marken "kan värderas till miljarder" tror jag det blir svårt att hitta en bank som skriver under på... Marken har främst värde som golfbana eller åker. Golfen går så där att få ekonomi i det är ju allmänt känt. Kvarstår alltså markvärde som åkerareal. Hur många miljoner man plöjt ner i banorna för att få bunkrar, fairway och green struntar således banken i.
Gällande värde på mark så är det ju från case till case. En bana i Eslöv på landet kanske inte är värd så mycket som bostadsmark för dit vill ingen flytta. Men Tänk dig i Mariefred, på Lidingö, eller i Vallentuna. Där kan en kvadratmeter med bygglov/detaljplan säljas för 5-8000kr. Värdet som golfbana kan ju vara kasst. Tänkt dig Lindö t.ex. Där finns det 18 x 3 + 9 hål. Tänk dig att sälja 9-hålaren och bygga 100 bostäder. Då har du helt plötsligt bra med pengar att satsa på golfen. Så värde på mark är verkligen från case till case.

Jag hörde en siffra att banan på Lidingö skulle rent markmässigt värderas till 3 miljarder kronor. Det hade blivit en fin utdelning till ägarna av banan, alltså medlemmarna om man säljer. MEN Lidingö kommun vill ha en golfbana. Därför blir det aldrig realitet. Där är skillnaden på GS-caset. I Mariefred t.ex VILL kommunen att det ska byggas bostäder. Visst är det intressant. Jag ser fram emot när memorandumet presenteras. https://www.golfbranschen.se/golfstar-v ... sholms-gk/
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Nu var jag inte med under de heta åren på 90-talet men var det inte så att man nästan var tvungen att köpa en aktie för att ens komma ut och spela?

I dag ser jag inget incitament för att betala annat än medlemsavgiften/årsavgiften så länge en aktie inte krävs.
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

JohanAdministratör skrev:
Enannantanke skrev:
MaxP skrev:Jag tror många hänger upp sig på ordet "investera" för det ger bilden av att du ska få ut något av det i slutändan - typ aktieutdelning. Utan tvekan finns det gott om personer som är villiga att stötta klubbar ekonomiskt utöver medlemsavgiften precis som det säkert finns dem som är intresserade av att stötta Golfstar med sin utveckling (även om det sistnämnda troligen har en större chans att ge något).

Ta Klövsjö-Vemdalens GK som exempel, vi har vad som kallas en Privatsponsorklubb där privatpersoner kan sponsra klubben. Detta görs med 500kr varje år och inbringar bara i denna lilla klubb närmare 50.000kr som går till driften. Liknande koncept på större klubbar tror jag garanterat på och jag tror att den ekonomiska hjälpen finns att få om klubben/organisationen osv ber om den. Även om vi har medlemmar som skulle sparka bakut om medlemsavgiften höjdes med 500kr (och ofta låter dem mest) så finns det lika många som gärna hjälper till med det de kan, stort som smått.

På samma sätt tror jag att Golfstars investeringsmöjlighet kommer att fungera, det finns garanterat många som skrivs tidigare som brände mycket pengar med sina aktier och så vidare. Men det finns garanterat också många som är intresserade av att hjälpa till kanske ännu mer så om det finns ens en liten möjlighet till att de får tillbaka något (ekonomiskt eller annat). Det är inte för alla men utan tvekan tror jag det kommer finnas många som i sin tur ökar kapitalet som Golfstar har.

Ju mer jag funderar över det gillar jag idén av den enkla anledningen att det behövs mer pengar till de flesta klubbar eller driftbolag. Och faktum är att troligen fler klubbar skulle må bra av (och lyckas) med något liknande. Vilket jag kan se får en positiv inverkan för framtiden.
Jag tror det finns en större välvilja inför en geografiskt isolerad bana som Klövsjö-Vemdalen mot vad det gör mot GS som gör anspråk på att revolutionera hela Stockholmsområdet och branschen. Jag tror inte du får ihop 100 frivilliga femhundralappar till GS om du gick ut och bad om det.

Undrar vad det kommer kosta att investera?
Att marken "kan värderas till miljarder" tror jag det blir svårt att hitta en bank som skriver under på... Marken har främst värde som golfbana eller åker. Golfen går så där att få ekonomi i det är ju allmänt känt. Kvarstår alltså markvärde som åkerareal. Hur många miljoner man plöjt ner i banorna för att få bunkrar, fairway och green struntar således banken i.
Gällande värde på mark så är det ju från case till case. En bana i Eslöv på landet kanske inte är värd så mycket som bostadsmark för dit vill ingen flytta. Men Tänk dig i Mariefred, på Lidingö, eller i Vallentuna. Där kan en kvadratmeter med bygglov/detaljplan säljas för 5-8000kr. Värdet som golfbana kan ju vara kasst. Tänkt dig Lindö t.ex. Där finns det 18 x 3 + 9 hål. Tänk dig att sälja 9-hålaren och bygga 100 bostäder. Då har du helt plötsligt bra med pengar att satsa på golfen. Så värde på mark är verkligen från case till case.

Jag hörde en siffra att banan på Lidingö skulle rent markmässigt värderas till 3 miljarder kronor. Det hade blivit en fin utdelning till ägarna av banan, alltså medlemmarna om man säljer. MEN Lidingö kommun vill ha en golfbana. Därför blir det aldrig realitet. Där är skillnaden på GS-caset. I Mariefred t.ex VILL kommunen att det ska byggas bostäder. Visst är det intressant. Jag ser fram emot när memorandumet presenteras. https://www.golfbranschen.se/golfstar-v ... sholms-gk/
Förutsatt att nån vill köpa bostäderna och dessutom gör det i förväg så absolut. Men det är en skakig finansieringslösning. Banken tycker det är för riskfyllt och delar inte samma värdering och de som stod bakom Unipeg och GS har inte heller tillräcklig tro på det för att själva helhjärtat satsa. Det är en spännande idé men ligger många år framåt i tiden och det ska till en satans massa guld för att förverkliga idén hela vägen.
Bodaholm är väl ett skräckexempel på beslutsfattande och handlingskraftighet gällande just byggnation. Om det är ens en gnutta av en fingervisning om hur man sköter upphandling och affärer så har man det skralt även på förtroendekontot. Här finns ju verkligen möjligheterna egentligen. Knivsta växer väl fortfarande bland de snabbaste i Stockholmsområdet, 35 min till city, 30 min till Uppsala, 45 till Enköping och en knapp kvart till Arlanda. Ska man bygga bostäder, hotell och klubbhus är det väl där? Har nån lyckats åka till Mariefred utan att behöva triangiakök och sovsäckar runt Södertälje?

Hoppas drömmarna går igenom för jag skulle gärna på golfnära så småningom.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Enannantanke skrev:
JohanAdministratör skrev:
Enannantanke skrev: Jag tror det finns en större välvilja inför en geografiskt isolerad bana som Klövsjö-Vemdalen mot vad det gör mot GS som gör anspråk på att revolutionera hela Stockholmsområdet och branschen. Jag tror inte du får ihop 100 frivilliga femhundralappar till GS om du gick ut och bad om det.

Undrar vad det kommer kosta att investera?
Att marken "kan värderas till miljarder" tror jag det blir svårt att hitta en bank som skriver under på... Marken har främst värde som golfbana eller åker. Golfen går så där att få ekonomi i det är ju allmänt känt. Kvarstår alltså markvärde som åkerareal. Hur många miljoner man plöjt ner i banorna för att få bunkrar, fairway och green struntar således banken i.
Gällande värde på mark så är det ju från case till case. En bana i Eslöv på landet kanske inte är värd så mycket som bostadsmark för dit vill ingen flytta. Men Tänk dig i Mariefred, på Lidingö, eller i Vallentuna. Där kan en kvadratmeter med bygglov/detaljplan säljas för 5-8000kr. Värdet som golfbana kan ju vara kasst. Tänkt dig Lindö t.ex. Där finns det 18 x 3 + 9 hål. Tänk dig att sälja 9-hålaren och bygga 100 bostäder. Då har du helt plötsligt bra med pengar att satsa på golfen. Så värde på mark är verkligen från case till case.

Jag hörde en siffra att banan på Lidingö skulle rent markmässigt värderas till 3 miljarder kronor. Det hade blivit en fin utdelning till ägarna av banan, alltså medlemmarna om man säljer. MEN Lidingö kommun vill ha en golfbana. Därför blir det aldrig realitet. Där är skillnaden på GS-caset. I Mariefred t.ex VILL kommunen att det ska byggas bostäder. Visst är det intressant. Jag ser fram emot när memorandumet presenteras. https://www.golfbranschen.se/golfstar-v ... sholms-gk/
Förutsatt att nån vill köpa bostäderna och dessutom gör det i förväg så absolut. Men det är en skakig finansieringslösning. Banken tycker det är för riskfyllt och delar inte samma värdering och de som stod bakom Unipeg och GS har inte heller tillräcklig tro på det för att själva helhjärtat satsa. Det är en spännande idé men ligger många år framåt i tiden och det ska till en satans massa guld för att förverkliga idén hela vägen.
Bodaholm är väl ett skräckexempel på beslutsfattande och handlingskraftighet gällande just byggnation. Om det är ens en gnutta av en fingervisning om hur man sköter upphandling och affärer så har man det skralt även på förtroendekontot. Här finns ju verkligen möjligheterna egentligen. Knivsta växer väl fortfarande bland de snabbaste i Stockholmsområdet, 35 min till city, 30 min till Uppsala, 45 till Enköping och en knapp kvart till Arlanda. Ska man bygga bostäder, hotell och klubbhus är det väl där? Har nån lyckats åka till Mariefred utan att behöva triangiakök och sovsäckar runt Södertälje?

Hoppas drömmarna går igenom för jag skulle gärna på golfnära så småningom.

+1
Knivsta är väll den kommun som växer mest i Sverige per år eller är iallafall i topp.
Ja satsa på Bodaholm då den redan nu är väldigt uppskattad och skulle kunna bli en riktigt eftertraktad bana med rätt förutsättningar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Skriv svar