Investera i golf?

Här snackar vi allmänt om golf...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Enannantanke skrev: Halvhett intresse tolkar jag det som, men det återstår att se.
Nu har säkert Johan koll på det, men räknar man verkligen med att "fylla aktiekapitalet" på 24h? Eller är det en process de ser över månader?
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

MaxP skrev:
Enannantanke skrev: Halvhett intresse tolkar jag det som, men det återstår att se.
Nu har säkert Johan koll på det, men räknar man verkligen med att "fylla aktiekapitalet" på 24h? Eller är det en process de ser över månader?
Teckningsperioden sträcker sig över 3 veckor har jag för mig. Sen kan man förlänga den vanligtvis.
Superintressant att veta hur många icke-golfare som ansluter sig. Som mest har man lockat 1,3 % av medlemsstocken i Golfstar (658 st). Eftersom man får mer rabatt procentuellt per krona investerad ju mindre investering man gör så tror jag också det blir svårt att motivera större köp. Borde borga för många teckningar av 20 och 80 aktier men då måste man också upp i flera tusen anmälda. Vanligtvis tecknar sig majoriteten mycket tidigt.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Enannantanke skrev:
MaxP skrev:
Enannantanke skrev: Halvhett intresse tolkar jag det som, men det återstår att se.
Nu har säkert Johan koll på det, men räknar man verkligen med att "fylla aktiekapitalet" på 24h? Eller är det en process de ser över månader?
Teckningsperioden sträcker sig över 3 veckor har jag för mig. Sen kan man förlänga den vanligtvis.
Superintressant att veta hur många icke-golfare som ansluter sig. Som mest har man lockat 1,3 % av medlemsstocken i Golfstar (658 st). Eftersom man får mer rabatt procentuellt per krona investerad ju mindre investering man gör så tror jag också det blir svårt att motivera större köp. Borde borga för många teckningar av 20 och 80 aktier men då måste man också upp i flera tusen anmälda. Vanligtvis tecknar sig majoriteten mycket tidigt.
Ah, tack för mer kunskap. Novis inom området generellt så kul att lära sig.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Det jag funderar på är om det lockar speciellt många att bli "inlåsta" i 4 år oavsett rabatt?

Tycker mig se att spelare generellt i Stockholms-området inte är direkt trogna sin klubb.
Dyker något bättre upp byter folk klubb och den friheten kanske många vill ha?
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Sandstream skrev:Det jag funderar på är om det lockar speciellt många att bli "inlåsta" i 4 år oavsett rabatt?

Tycker mig se att spelare generellt i Stockholms-området inte är direkt trogna sin klubb.
Dyker något bättre upp byter folk klubb och den friheten kanske många vill ha?
Håller helt med. Skulle aldrig låsa fast mig i fyra år till samma klubb. Vet ju inte ens om man bor kvar i samma stad så länge.
Hcp: ~12
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Niklas skrev:
Sandstream skrev:Det jag funderar på är om det lockar speciellt många att bli "inlåsta" i 4 år oavsett rabatt?

Tycker mig se att spelare generellt i Stockholms-området inte är direkt trogna sin klubb.
Dyker något bättre upp byter folk klubb och den friheten kanske många vill ha?
Håller helt med. Skulle aldrig låsa fast mig i fyra år till samma klubb. Vet ju inte ens om man bor kvar i samma stad så länge.
Ska man vara petig är det ju inte en klubb. Men det var inte det du menade antar jag.

Om man flyttar kan man säga upp abonnemanget tror jag det står i nån klausul.

Men här har vi också en issue. Jag tror de flesta tecknar sig för rabatten, direktavkastningen är ju stor. Om ett erbjudande kräver så stor direktavkastning för att man ska investera så borde väl det betyda att aktien är överprisad? Dvs, om ingen rabatt erbjöds skulle väldigt få teckna sig... Alltså tror marknaden inte på detta? Gissningar givetvis, jag vet inget om hur mycket eller vilka som tecknat sig.

Jag tror institutionella är vägen att gå.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Att teckna sig för 48 månader och på så vis säkra sitt pris på 499/månad oavsett hur många banor som tillkommer i Play all lockar mest golfare som är väldigt stadda i sitt boende och levnadssituation. Vi har ju t.ex redan 36-månadersabonnemanget som vi sålt bra utav. Snittåldern på de köparna är 47 år, och en demografisk analys visar att det är personer som bor i villor de äger, och att de har bra privatekonomiska förhållanden.

Jag tror inte heller många 25-35-åringar kommer köpa 48-månaders. För osäker tid i livet.
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

JohanAdministratör skrev:Att teckna sig för 48 månader och på så vis säkra sitt pris på 499/månad oavsett hur många banor som tillkommer i Play all lockar mest golfare som är väldigt stadda i sitt boende och levnadssituation. Vi har ju t.ex redan 36-månadersabonnemanget som vi sålt bra utav. Snittåldern på de köparna är 47 år, och en demografisk analys visar att det är personer som bor i villor de äger, och att de har bra privatekonomiska förhållanden.

Jag tror inte heller många 25-35-åringar kommer köpa 48-månaders. För osäker tid i livet.
Snyggt. Superspännande att följa!
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Om du har tid över och vill lyssna till GolfStars grundare finns det platser kvar till ett event idag, anmäl dig här https://www.lyyti.fi/reg/Pepins_2186
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

JohanAdministratör skrev:Om du har tid över och vill lyssna till GolfStars grundare finns det platser kvar till ett event idag, anmäl dig här https://www.lyyti.fi/reg/Pepins_2186
Tack för tipset, hade varit intressant men jag ska tydligen fynda en till barnvagn efter jobbet... Urk.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Skriv svar