Investera i golf?

Här snackar vi allmänt om golf...
Niklas
Inlägg: 1095
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Jag skulle inte investera pengarna i något hopp om att få avkastning på det utan skulle se de som förlorade pengar och då krävs förmåner som gör det värt det. Hur de skulle utformas eller bestå av är betydligt svårare att säga. Men jag ser iaf golf som extremt hög riskplacering som är väldigt konjunkturkänsligt.

Men blir lite konstigt med förmåner för det bör ju bero på hur mycket man köpt aktier för.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Kan tillägga att vi var 20 st som spelade Kings i går kväll och när det här kom upp var det mest en massa skratt och sarkastiska kommentarer. Många founders på Kungsängen känner sig dåligt behandlade av Top Tee och Golfstar och de lär inte investera en krona i onödan.
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Sandstream skrev:Kan tillägga att vi var 20 st som spelade Kings i går kväll och när det här kom upp var det mest en massa skratt och sarkastiska kommentarer. Många founders på Kungsängen känner sig dåligt behandlade av Top Tee och Golfstar och de lär inte investera en krona i onödan.
Det är min farhåga. Jättemånga av Golfstars medlemmar har en gång i tiden haft aktier i sina klubbar. Den gången gick det inte bra. Mängder med medlemmar är besvikna på utgången, även om man nog får säga att GS/Unipeg gjort vad de kunnat för att åtminstone ge tillbaka något till gamla aktieägare. Det är ju klart att dessa medlemmar inte förstått vad en aktie är när de trodde att de skulle få tillbaka pengarna, personligen tycker jag GS/Unipeg skötte ersättningen bra då det är ren goodwill egentligen. Jag ställer mig dock frågande till huruvida dessa medlemmar kommer köpa en aktie igen. Väldigt tveksamt. Och för att detta skall gå vägen måste man bibehålla och öka medlemsantalet i många år. Vem vet, en till recession och folk noga överväga att lägga klubborna på hyllan igen.

Min gissning är att hela idén står och faller med ett beslut kring friskvårdsbidraget.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4703
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Enannantanke skrev:
Sandstream skrev:Kan tillägga att vi var 20 st som spelade Kings i går kväll och när det här kom upp var det mest en massa skratt och sarkastiska kommentarer. Många founders på Kungsängen känner sig dåligt behandlade av Top Tee och Golfstar och de lär inte investera en krona i onödan.
Det är min farhåga. Jättemånga av Golfstars medlemmar har en gång i tiden haft aktier i sina klubbar. Den gången gick det inte bra. Mängder med medlemmar är besvikna på utgången, även om man nog får säga att GS/Unipeg gjort vad de kunnat för att åtminstone ge tillbaka något till gamla aktieägare. Det är ju klart att dessa medlemmar inte förstått vad en aktie är när de trodde att de skulle få tillbaka pengarna, personligen tycker jag GS/Unipeg skötte ersättningen bra då det är ren goodwill egentligen. Jag ställer mig dock frågande till huruvida dessa medlemmar kommer köpa en aktie igen. Väldigt tveksamt. Och för att detta skall gå vägen måste man bibehålla och öka medlemsantalet i många år. Vem vet, en till recession och folk noga överväga att lägga klubborna på hyllan igen.

Min gissning är att hela idén står och faller med ett beslut kring friskvårdsbidraget.
Ja det finns så många som bränt sig på aktier inom golfen tidigare. Men mina tankar är att det har fyllts på med många nya golfare som inte gjort det. Jag känner ju ingen 80-talist eller för den delen 70-talist som har investerat såna summor som det köptes aktier för på 80/90-talet.

Det finns ju de på Kungsängen t.ex som köpt aktier för 100.000kr och uppåt. Klart det måste kännas surt att aldrig få se de pengarna igen. När man satsade på en lyxanläggning och nu har en del av en kedja.
I stort sett alla klubbar i Sverige har gått igenom den resan med olika höga belopp. Jag hade sett det som en sunk cost och sen gått vidare.

Med friskvårdsbidraget så kommer golfbranschen ta en rejäl skjuts!
Pär
Inlägg: 127
Blev medlem: 23 jul 2015, 09:20

Gällde inte friskvårdsbidraget endast pay and play samt rangebollar?
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4703
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Pär skrev:Gällde inte friskvårdsbidraget endast pay and play samt rangebollar?
Det är snårigt fortfarande. http://www.svenskgolf.se/artiklar/tourn ... rdsforman/

Så här skriver Urban Rydin själv i kommentarsfältet:


Urban Rydin · Ansvarig på Skattebyrån, LRF Konsult
Det här är givetvis bara första steget. Om det står sig i HFD tror jag att Skatteverket släpper även för "vanlig" golf, och för ridning, segling och utförsåkning på skidor som också diskriminerats. Det står mellan fiskal konservatism och nytänkande baserat på den samhälleliga utvecklingen. Jag är kanske naiv men jag tror på det sistnämnda.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Alltså jag gillar verkligen inte att man skönmålar och försöker lura den naiva människan.

Omsättningen har ökat, fine fullt normalt när man går från 4 anläggningar till 14.
Prata om resultat istället.

Sen vilket bolag är det man investerar i och köper aktier? Golfstar Nordic har ju då inte 110+ miljoner i omsättning om jag säger så.
Finns lite andra bolag ovanför som däremot har rätt omsättning men det pratas ju om Golfstar, inte Golfinvest eller Devisus.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

JohanAdministratör skrev:
Enannantanke skrev:
Sandstream skrev:Kan tillägga att vi var 20 st som spelade Kings i går kväll och när det här kom upp var det mest en massa skratt och sarkastiska kommentarer. Många founders på Kungsängen känner sig dåligt behandlade av Top Tee och Golfstar och de lär inte investera en krona i onödan.
Det är min farhåga. Jättemånga av Golfstars medlemmar har en gång i tiden haft aktier i sina klubbar. Den gången gick det inte bra. Mängder med medlemmar är besvikna på utgången, även om man nog får säga att GS/Unipeg gjort vad de kunnat för att åtminstone ge tillbaka något till gamla aktieägare. Det är ju klart att dessa medlemmar inte förstått vad en aktie är när de trodde att de skulle få tillbaka pengarna, personligen tycker jag GS/Unipeg skötte ersättningen bra då det är ren goodwill egentligen. Jag ställer mig dock frågande till huruvida dessa medlemmar kommer köpa en aktie igen. Väldigt tveksamt. Och för att detta skall gå vägen måste man bibehålla och öka medlemsantalet i många år. Vem vet, en till recession och folk noga överväga att lägga klubborna på hyllan igen.

Min gissning är att hela idén står och faller med ett beslut kring friskvårdsbidraget.
Ja det finns så många som bränt sig på aktier inom golfen tidigare. Men mina tankar är att det har fyllts på med många nya golfare som inte gjort det. Jag känner ju ingen 80-talist eller för den delen 70-talist som har investerat såna summor som det köptes aktier för på 80/90-talet.

Det finns ju de på Kungsängen t.ex som köpt aktier för 100.000kr och uppåt. Klart det måste kännas surt att aldrig få se de pengarna igen. När man satsade på en lyxanläggning och nu har en del av en kedja.
I stort sett alla klubbar i Sverige har gått igenom den resan med olika höga belopp. Jag hade sett det som en sunk cost och sen gått vidare.

Med friskvårdsbidraget så kommer golfbranschen ta en rejäl skjuts!
Nej förhoppningsvis ser man lite mer nyktert på branschen än när den växte explosionsartat, man investerar kanske inte lika mycket pengar, framför allt nu när man lägger alla ägg i sin bostadsrättskorg (4-5 ggr dyrare än 1980?).

Jag är tveksam till om golfarna kommer köpa aktier även om de inte bränt sig. Det är en gammal modell som många känner till även om de inte åkte dit själva. Vänner och familjemedlemmar med tidigare erfarenheter har nog ett och annat varningens finger att vifta med.

Jag hoppas det funkar, men ser inte hur det ska bli en vinstaffär för aktieägaren. Jag tror det är farligt att rabattera avgift hårt, samtidigt är det väl det som skulle locka köpare.

Svårt.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4703
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

stevvee skrev:Alltså jag gillar verkligen inte att man skönmålar och försöker lura den naiva människan.

Omsättningen har ökat, fine fullt normalt när man går från 4 anläggningar till 14.
Prata om resultat istället.

Sen vilket bolag är det man investerar i och köper aktier? Golfstar Nordic har ju då inte 110+ miljoner i omsättning om jag säger så.
Finns lite andra bolag ovanför som däremot har rätt omsättning men det pratas ju om Golfstar, inte Golfinvest eller Devisus.
Exakt det där kommer bli tydligt när memorandumet publiceras. Det genomförs en diger due dilligence av tredjepart.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4703
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag bollar vidare investeringsfrågar.

Vad inom golf skulle ni vilja investera i om inte en golfbane-driftare då?

Golfklubb? Likt old school aktier?
Golf-mjukvara? Typ bokningssystem?
Hårdvara - en ny boll eller klubba?
Skriv svar