Investera i golf?

Här snackar vi allmänt om golf...
Niklas
Inlägg: 1096
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

mannbrink skrev:
Niklas skrev:
mannbrink skrev:Kom på vad jag skulle investera i. En bana där dom sätter in värmeslingor i marken så man kan spela året om :lol:
Och elljus! Hade räckt med en korthålsbana på nio hål. Önskar verkligen det fanns så man kunde hinna spela någon gång på på vardagskvällarna efter augusti.
Tror faktiskt Arlandastad har 9 hål med elljus :D
Haha, glömde bort det. Får prova det någon gång.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

mannbrink skrev:Gillar upplägget Golfstar har med flera banor under ett medlemskap men jag skulle själv aldrig investera i det här.

Finns många bra åsikter i tråden redan och på nåt vis så har hela känslan med Golfstar/Unipeg från början varit att man försökt framställa att saker kommer bli bättre eftersom man samlar allt under ett företag.

Tveksam till om det blivit så. Ett exempel är Kyssinge som jag spelade för någon vecka sen. Beeeeedrövligt skick på hela banan från fairway till greener. För några år sen innan Golfstar/Unipeg tog över den höll den riktigt bra klass så frågan är ju vad som hänt. Min känsla var att banan var sönderspelad och att man inte lagt ner tillräcllgt arbete mot vad som krävts.

En positiv sak Golfstar/Unipeg gjort är att "rädda" vissa klubbar och banor som skulle behövt lägga ner annars.

Som jag resonerar så har jag varken tid eller intresse att sätta mig in i om det är en bra investering så därför går jag på känslan och då blir det nej.

Med tanke på de flestas åsikter i den här tråden känns det som att det kommer bli ett tufft projekt att få med folk på. Som det nämts tidigare hade man nog haft lättare i att investera i en mindre lokal klubb än i en stor kedja.
Kyssinge var i kanonskick i tisdag. Så åk dit igen! Om du inte är medlem så kan jag bjuda dig!
Det du skriver "saker..kommer bli bättre" så har ju faktiskt driften av anläggningarn profissionaliserats och blivit bättre. Banorna i sig har kanske inte blivit bättre. Men hur ska man göra det? Layouten och infrastrukturen är vad den är. GolfStar har ju gjort det bättre för golfare på så sätt att man nu kan spela 21 banor till priset av 1. Så man kan ju säga att genom att ha effektiviserat driften har golfen blivit tillgängligare.

Sen att det inte finns vatten på Kyssinge går ju inte att ordna direkt. Det finns ju inga vattendrag där. I dagsläget skulle man aldrig bygga en bana på ett sånt ställe. Lindö, marken är egentligen undermålig för golfbana. Man gör det bästa av situationen och erbjuder en året runt-bana istället.

Vill man spela banor med grym finish, som jag tror du syftar till när du menar bättre. Ja då måste man antingen betala bra mycket mer än 7990kr eller välja att spela samma anläggningen om och om igen.

ELJUSSPÅR FTW!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev:
mannbrink skrev:Gillar upplägget Golfstar har med flera banor under ett medlemskap men jag skulle själv aldrig investera i det här.

Finns många bra åsikter i tråden redan och på nåt vis så har hela känslan med Golfstar/Unipeg från början varit att man försökt framställa att saker kommer bli bättre eftersom man samlar allt under ett företag.

Tveksam till om det blivit så. Ett exempel är Kyssinge som jag spelade för någon vecka sen. Beeeeedrövligt skick på hela banan från fairway till greener. För några år sen innan Golfstar/Unipeg tog över den höll den riktigt bra klass så frågan är ju vad som hänt. Min känsla var att banan var sönderspelad och att man inte lagt ner tillräcllgt arbete mot vad som krävts.

En positiv sak Golfstar/Unipeg gjort är att "rädda" vissa klubbar och banor som skulle behövt lägga ner annars.

Som jag resonerar så har jag varken tid eller intresse att sätta mig in i om det är en bra investering så därför går jag på känslan och då blir det nej.

Med tanke på de flestas åsikter i den här tråden känns det som att det kommer bli ett tufft projekt att få med folk på. Som det nämts tidigare hade man nog haft lättare i att investera i en mindre lokal klubb än i en stor kedja.
Kyssinge var i kanonskick i tisdag. Så åk dit igen! Om du inte är medlem så kan jag bjuda dig!
Det du skriver "saker..kommer bli bättre" så har ju faktiskt driften av anläggningarn profissionaliserats och blivit bättre. Banorna i sig har kanske inte blivit bättre. Men hur ska man göra det? Layouten och infrastrukturen är vad den är. GolfStar har ju gjort det bättre för golfare på så sätt att man nu kan spela 21 banor till priset av 1. Så man kan ju säga att genom att ha effektiviserat driften har golfen blivit tillgängligare.

Sen att det inte finns vatten på Kyssinge går ju inte att ordna direkt. Det finns ju inga vattendrag där. I dagsläget skulle man aldrig bygga en bana på ett sånt ställe. Lindö, marken är egentligen undermålig för golfbana. Man gör det bästa av situationen och erbjuder en året runt-bana istället.

Vill man spela banor med grym finish, som jag tror du syftar till när du menar bättre. Ja då måste man antingen betala bra mycket mer än 7990kr eller välja att spela samma anläggningen om och om igen.

ELJUSSPÅR FTW!
Du tar upp en intressant del av vad golfare gärna diskuterar som positivt/negativ utan att egentligen ha en fullständig insikt. Banskötsel är ju en tuff utmaning vart än du är i världen och är så beroende av så många faktorer. För att kunna bedöma banskötsel mer ingående bör du ju se det över en period. Typ hur en bana utvecklas över fem eller tio år.

Att t.ex. klippningen sköts dåligt är ju en sak självklart. Men att fairways aldrig riktigt tar sig på något ställe, eller att greenerna upplevs ha problem osv. En säsong säger egentligen inte särskilt mycket. Ett år kan du ha en väldig tur och ett annat år kan du ha en väldig otur (som vi hade i Klövsjö ifjol då allt gräs praktiskt taget slogs ut). Innebär det att klubben, bolaget som driver klubben, eller personalen gör skillnad på jobb från år till år eller arbetar de utifrån det de har möjlighet till? En sak som ekonomi kommer självklart också spela roll i resultatet.

Nu har jag ingen insikt i exakt hur banskötseln sköts just på Golfstars men ovan resonemang gäller alla klubbar runt om i vårt avlånga land egentligen.
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

MaxP skrev:
Du tar upp en intressant del av vad golfare gärna diskuterar som positivt/negativ utan att egentligen ha en fullständig insikt.
MaxP skrev:
Nu har jag ingen insikt...
1. Man diskuterar saker för att sanningen alltid ligger någonstans emellan ytterligheterna. Fullständig insikt har ingen, inte ens GS själva.

2. Du antar att alla sitter och fullkomligt gissar utan koppling till verkligheten? Det jobbar rätt mycket folk inom GS, folk pratar med varandra, inte bara inom koncernen. Insatta spelare och ideella ledare utbyter erfarenheter från sina klubbar och hur saker och ting sköts där. Nu vet jag att skit stinker mer än rosor doftar så man ska ta det mesta med en nypa salt från allt och alla, men det är inte bara kärlek som flödar över koncernen.
MaxP skrev:
En sak som ekonomi kommer självklart också spela roll i resultatet.
Det är ju den biten vi oroar oss för! Klippa gräs och kratta bunkrar är inte GS issue. De ursprungliga finansiärerna som man talade så varmt om tidigare verkar ju ha tagit ett steg åt sidan när man nu ber medlemmarna investera i aktier. Och då fanns det kraftiga finansiella muskler på båda sidor dessutom. "inga problem, behöver vi pengar så har vi finansiärer med mycket pengar som är redo att gå in" är ett exakt citat som uppstått från båda sidors högsta höns.

Klart är att GS gjort oerhört mycket för golfarna i Stor-Stockholm genom att låta banor överleva och erbjuda medlemskapsformer som är väldigt förmånliga. Vi ska väl vara tacksamma för detta så klart, men är det verkligen en hållbar utveckling? Man undrar ju. Jag tror man gjort misstag när man växt så snabbt. Synergieffekter mellan banornas personal och inköp är inte så stor som man tror, gissar jag. En och annan kanslist har så klart lämnat när man konsoliderat medlemshanteringen, men det räckte ju inte till att hålla Riviera öppet i två säsonger ens?
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Enannantanke skrev: 1. Man diskuterar saker för att sanningen alltid ligger någonstans emellan ytterligheterna. Fullständig insikt har ingen, inte ens GS själva.

2. Du antar att alla sitter och fullkomligt gissar utan koppling till verkligheten? Det jobbar rätt mycket folk inom GS, folk pratar med varandra, inte bara inom koncernen. Insatta spelare och ideella ledare utbyter erfarenheter från sina klubbar och hur saker och ting sköts där. Nu vet jag att skit stinker mer än rosor doftar så man ska ta det mesta med en nypa salt från allt och alla, men det är inte bara kärlek som flödar över koncernen.

Det är ju den biten vi oroar oss för! Klippa gräs och kratta bunkrar är inte GS issue. De ursprungliga finansiärerna som man talade så varmt om tidigare verkar ju ha tagit ett steg åt sidan när man nu ber medlemmarna investera i aktier. Och då fanns det kraftiga finansiella muskler på båda sidor dessutom. "inga problem, behöver vi pengar så har vi finansiärer med mycket pengar som är redo att gå in" är ett exakt citat som uppstått från båda sidors högsta höns.

Klart är att GS gjort oerhört mycket för golfarna i Stor-Stockholm genom att låta banor överleva och erbjuda medlemskapsformer som är väldigt förmånliga. Vi ska väl vara tacksamma för detta så klart, men är det verkligen en hållbar utveckling? Man undrar ju. Jag tror man gjort misstag när man växt så snabbt. Synergieffekter mellan banornas personal och inköp är inte så stor som man tror, gissar jag. En och annan kanslist har så klart lämnat när man konsoliderat medlemshanteringen, men det räckte ju inte till att hålla Riviera öppet i två säsonger ens?
Självklart ska det diskuteras och precis som du säger så ligger ju sanningen någonstans mitt i. Jag sitter inte och antar någonting, det är något jag vill hålla mig ifrån så mycket som möjligt. Och självklart pratas det mycket från personer med god insyn. Tanken med texten ovan var inte tänkt att kopplas helt och fullt till GS specifikt utan golfsnacket överlag. Jag har alldeles för dålig koll på GS, hur det växte fram och så vidare för att ens diskutera den biten. Däremot vet jag hur lätt det är att ”snacket går” lik viskleken och även om det är god information från början så blir det svårare och svårare att hålla reda på ju fler gånger personer sprider det vidare.

Vad jag däremot har förstått är att GS inte drivs som golfklubb utan med ett annat tänk vilket också innebär att det kommer finnas dem som liknar det med något de inte ens försöker vara.

Gällande investeringen verkar det ju som att mer information är på väg så småningom och då lär säkert flera av funderingarna som finns att besvaras. En sak som jag tycker är intressant i diskussionen är att majoriteten av landets klubbar går mindre bra ekonomiskt och att då en aktör försöker göra något annorlunda ser jag som något positivt. Vad utfallet blir med det ska bli intressant.
Niklas
Inlägg: 1096
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

"Om du investerar i golf, vad skulle du vilja få för förmåner som aktieägare?"

Fria rangebollar kom jag på imorse. Vill inte veta hur många tusenlappar jag lagt på det bara i år. Behöver inget rabatterat medlemskap eller något sådant, detta räcker.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Niklas skrev:"Om du investerar i golf, vad skulle du vilja få för förmåner som aktieägare?"

Fria rangebollar kom jag på imorse. Vill inte veta hur många tusenlappar jag lagt på det bara i år. Behöver inget rabatterat medlemskap eller något sådant, detta räcker.
Inte en tanke på men ja dör har man dragit iväg många kronor


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Gratis lär det aldrig bli om man ska ha en sund långsiktig ekonomi. Kanske särskilt på den enda kassakon. Jag tror dessutom det är svårt att kontrollera att bara rätt personer nyttjar de gratis rangebollarna. Kanske löses genom att man får gå och hämta ut en pollett i taget... Men tror snarare på 20 % rabatt på allt i kombination med en generell prisökning för att off-setta detta.

Rabatt på medlemskap måste de ha. Då knyter du spelarna i några viktiga år lite lättare.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Enannantanke skrev:Gratis lär det aldrig bli om man ska ha en sund långsiktig ekonomi. Kanske särskilt på den enda kassakon. Jag tror dessutom det är svårt att kontrollera att bara rätt personer nyttjar de gratis rangebollarna. Kanske löses genom att man får gå och hämta ut en pollett i taget... Men tror snarare på 20 % rabatt på allt i kombination med en generell prisökning för att off-setta detta.

Rabatt på medlemskap måste de ha. Då knyter du spelarna i några viktiga år lite lättare.

Fast man kan ju exempelvis köpa årskort på rangekortet redan (minns ej summan 2500??) det är också bundet till person och vem kontrollerar att man bara använder det själv. Så lösning med fritt kan jag tänka mig funkar, golfare är ju ändå en väldigt ärlig målgrupp.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

stevvee skrev:
Enannantanke skrev:Gratis lär det aldrig bli om man ska ha en sund långsiktig ekonomi. Kanske särskilt på den enda kassakon. Jag tror dessutom det är svårt att kontrollera att bara rätt personer nyttjar de gratis rangebollarna. Kanske löses genom att man får gå och hämta ut en pollett i taget... Men tror snarare på 20 % rabatt på allt i kombination med en generell prisökning för att off-setta detta.

Rabatt på medlemskap måste de ha. Då knyter du spelarna i några viktiga år lite lättare.

Fast man kan ju exempelvis köpa årskort på rangekortet redan (minns ej summan 2500??) det är också bundet till person och vem kontrollerar att man bara använder det själv. Så lösning med fritt kan jag tänka mig funkar, golfare är ju ändå en väldigt ärlig målgrupp.

Jo det är klart man kan fixa det och att det kanske inte utnyttjas så grovt som jag misstänker, men även om golfare är ärliga (vilket jag ifrågasätter i viss mån) så är värdet på fria rangebollar rätt högt. Om det idag då tydligen kostar 2500 kr/år så får du nog shoppa aktier för en rätt duktig summa för rätten att banka fritt livet ut. Jag slår vad om ett 3-pack att det inte blir gratis eller att en insats på minst 30 000 krävs :)
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Skriv svar