Puttstatistik

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Järn7
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 dec 2016, 09:57

Har aldrig funderat så mycket på puttning. För mig har Gir och antal puttar räckt, sedan finns kunskap i bakhuvudet hur man missar, vad som är problem eller möjligheter. Nog om mig.

Är det någon som kan på lätt svenska tillgängliggöra vilken annan puttstatistik man kan notera för att förstå sin puttning? I senaste tee party diskuterades sänkt puttlängd i fot på 18 hål. Kommer inte ihåg vad som var bra eller dåligt. Nu är ju en svensk normal green inte lika perfekt som framförallt på pga touren i USA, så statistik är inte helt rättvis, men i stora drag blir det ändå rätt. Sorry för mitt svammel.
niclaska
Inlägg: 30
Blev medlem: 28 mar 2017, 11:57
Ort: Göteborg

Skulle säga att puttar per GIR eller antal treputtar är mest relevant. Räkna antalet hål som du undvikt treputt =)
"Är inte du för arg för att spela golf?"

Driver: Titleist 915 D3 10,5° Aldila X
3W: TaylorMade Rocketballz St2. Diamana 60 X, 15°
3-PW: Titleist 714 AP2 Dynamic Gold X100
Wedgar: Titleist SM6 50°, 54°, 58°
Putter: Ping Karsten TR Anser 2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Utöver antalet puttar per green är det viktigaste i min mening längden från hål (på ett ungefär) på första putten. Eller i en perfekt värld för varje putt som Tee Party var inne på. Vet du inte hur långt ifrån hål du är så säger en 2 putt dig väldigt lite egentligen. En tvåputt från 1,5 meter och en tvåputt från 15 meter är helt olika och innebär oftast träning på olika saker t.ex.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Så länge man inte snittar mer än 2 puttar per hål finns det annat att fokusera på i spelet enligt mig :)
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Sandstream skrev:Så länge man inte snittar mer än 2 puttar per hål finns det annat att fokusera på i spelet enligt mig :)
Beror ju också på var i spelet man befinner sig och vilken nivå man vill nå.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Mikael316 skrev:
Sandstream skrev:Så länge man inte snittar mer än 2 puttar per hål finns det annat att fokusera på i spelet enligt mig :)
Beror ju också på var i spelet man befinner sig och vilken nivå man vill nå.
Självklart.
Tror bara att medelgolfaren bör fokusera på annat än puttningen om den ligger på 2 i snitt per hål :)
Skriv svar