Hur bra kan en gubbe bli?

Här snackar vi allmänt om golf...
ecksbocks
Inlägg: 31
Blev medlem: 21 aug 2017, 08:13

Sandstream skrev:Jag började lira samma år som jag fyllde 40. Precis som du var suget enormt och jag tränade och spelade så fort jag fick möjlighet.
6 år senare spelar jag i princip lika mycket men har dragit ner lite på träningen.

Fjärde säsongen gick jag under 10 i hcp för första gången. Året efter var jag nere på 6.9 som bäst.
Nu är jag inne på min 7:e säsong och har efter ett besök över 10 landat på 7.8.

Har många kompisar i samma sits (de började spela i 40-års åldern) och de som tränar lite, dvs nästan inte alls, ligger runt 15 i hcp och de som tränar lite mer runt 10.

Skulle tro att du har alla förutsättningar att komma under 10 inom ett par säsonger om du fortsätter att träna och spela mycket :)
Väldigt trevligt att läsa att ens förväntningar inte är helt orealistiska. Kul att läsa att du fortfarande inte tröttnat. Jag hoppas att jag också taggar ner med träningen när jag känner för det, och inte tvångsmässigt står nöter på nån drivning range. Just nu känns en puttningsmatta från rusta bland det mest upphetsande jag kan tänka mig, så att sprätta runt på nån flott 18-hålsbana känns nästan overkligt. :)

Single length låter jäkligt coolt tycker jag. Jag trodde man eftersträvade samma swing med alla järnklubbor oavsett, det kanske man gör också.

Tack för alla svar!

@enannantanke, ang röd gul tee, helt rätt ingen anledning till prestige.
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

ecksbocks skrev: Single length låter jäkligt coolt tycker jag. Jag trodde man eftersträvade samma swing med alla järnklubbor oavsett, det kanske man gör också.
Ja det råder väl delade meningar om huruvida svingen är likadan för alla klubbor, rent flödesmässigt är det väl så men klart är i alla fall att bollposition, avstånd till bollen och vinklar måste bli annorlunda när klubborna har olika längd. Med single length får du samma uppställning (kan ju laborera lite med bollpositionen framåt och bakåt) så det blir mer repeterbart.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
MacTS
Inlägg: 146
Blev medlem: 24 aug 2016, 08:48

ecksbocks skrev:Hej,

Jag började spela i Augusti i somras och är 45 år. Jag är svårt beroende, vilket känns jättekul. I söndags spelade i hällregnet och 7 grader på Fågelbros korthålsbana, först vid 9e hålet på tredje varvet insåg jag att jag jag var dyblöt och ganska nedkyld. Igår smet jag från jobbet för att hinna slå några bollar på Årsta. Dvs jag är beredd att göra nästan vad som helst för att få spela. Jag inser att detta kan vara nyhetens behag, men skulle inte vara förvånad om detta höll i sig.

Jag undrar, är det ens möjligt att komma ner till strax ovan single-hcp på 5-10 år, om jag tränar målmedvetet och smart? Jag har spelat tennis, fotboll och hockey som ung och har hyfsad bollkänsla, runt medel för nån som pulat med sporter.

Det skulle verkligen vara kul att inte gå in i nån vägg redan de första 5 åren iaf, och jag tänker mig att det vore trevligt att vara 55 år, kanske ligga på bekvämt på hcp 18. Är detta realistiskt?

Nu ligger jag på blygsamma hcp 48 och har har spelat kanske 5-6 rundor på Ågesta 9-hålsbana. Jag slår tyvärr kort också, kanske 110-120 meter med en järn-7a och 130-140 med en järn-5a, men räknar med att längd kommer med tiden. Tycker dock att när jag väl får träff, så går bollen dit jag vill. Jag har tagit en lektion och fick höra att min swingbana vara rak och fin men att jag hade lite för upprätt/bekväm uppställning.

Vad kan man förvänta sig, känner ni till andra som börjat i ungefär samma ålder? Så jäkla nyfiken bara.
Jag var i ungefär samma sits som dig, även om jag var 42 när jag började.
Nu har jag spelat snart 3 säsonger och har nått 9,6 i hcp. Jag är absolut ingen "supertalang" men har väl hygglig bollkänsla.
För mig har nyckeln varit att spela så mycket golf som möjligt, mest på bana men även träning på range. Något som har funkat för mig (kanske inte är så för alla) är att alltid sträva efter att bli bättre varje gång jag spelar. I mitt kompisgäng så lirar vi en "skoj-turnering" som varar hela säsongen så varje runda med någon i det gänget blir en tävling..och jag gillar inte att förlora.
Andra saker som varit bra för mig är att försöka spela med spelare som är något bättre. Dels för att ändå försöka vinna mot dom men även för att lära från deras spel samt att spela så mycket tävlingar som möjligt.

Jag slår absolut inte superlångt och är inte särskilt atletisk, men försöker hålla mig på fairway efter utslag så ofta jag kan, samt har i år fokuserat den mesta av min träning på närspel.
Så kör hårt och se hur bra du kan bli!
//Mac

I bagen:
Cobra F9 speedback driver (9 degree)
Taylormade M1 HL 3FW
Wilson FG M3 3 hybrid
Titleist 915H 4 hybrid
Cobra FlyZ+ 6-GW
Cleveland CBX 54, 58
Ping Anser 4 putter
ecksbocks
Inlägg: 31
Blev medlem: 21 aug 2017, 08:13

Enannantanke skrev:
ecksbocks skrev: Single length låter jäkligt coolt tycker jag. Jag trodde man eftersträvade samma swing med alla järnklubbor oavsett, det kanske man gör också.
Ja det råder väl delade meningar om huruvida svingen är likadan för alla klubbor, rent flödesmässigt är det väl så men klart är i alla fall att bollposition, avstånd till bollen och vinklar måste bli annorlunda när klubborna har olika längd. Med single length får du samma uppställning (kan ju laborera lite med bollpositionen framåt och bakåt) så det blir mer repeterbart.
Jag tycker det låter attraktivt. Jag har redan nu förstått att mycket handlar om att vara konsekvent och och på så sätt uppnå precision. Väljer precision över riktigt långa slag alla dagar i veckan, även om det bästa förstås är båda på samma gång.
MacTS skrev:
ecksbocks skrev:Hej,

Jag började spela i Augusti i somras och är 45 år. Jag är svårt beroende, vilket känns jättekul. I söndags spelade i hällregnet och 7 grader på Fågelbros korthålsbana, först vid 9e hålet på tredje varvet insåg jag att jag jag var dyblöt och ganska nedkyld. Igår smet jag från jobbet för att hinna slå några bollar på Årsta. Dvs jag är beredd att göra nästan vad som helst för att få spela. Jag inser att detta kan vara nyhetens behag, men skulle inte vara förvånad om detta höll i sig.

Jag undrar, är det ens möjligt att komma ner till strax ovan single-hcp på 5-10 år, om jag tränar målmedvetet och smart? Jag har spelat tennis, fotboll och hockey som ung och har hyfsad bollkänsla, runt medel för nån som pulat med sporter.

Det skulle verkligen vara kul att inte gå in i nån vägg redan de första 5 åren iaf, och jag tänker mig att det vore trevligt att vara 55 år, kanske ligga på bekvämt på hcp 18. Är detta realistiskt?

Nu ligger jag på blygsamma hcp 48 och har har spelat kanske 5-6 rundor på Ågesta 9-hålsbana. Jag slår tyvärr kort också, kanske 110-120 meter med en järn-7a och 130-140 med en järn-5a, men räknar med att längd kommer med tiden. Tycker dock att när jag väl får träff, så går bollen dit jag vill. Jag har tagit en lektion och fick höra att min swingbana vara rak och fin men att jag hade lite för upprätt/bekväm uppställning.

Vad kan man förvänta sig, känner ni till andra som börjat i ungefär samma ålder? Så jäkla nyfiken bara.
Jag var i ungefär samma sits som dig, även om jag var 42 när jag började.
Nu har jag spelat snart 3 säsonger och har nått 9,6 i hcp. Jag är absolut ingen "supertalang" men har väl hygglig bollkänsla.
För mig har nyckeln varit att spela så mycket golf som möjligt, mest på bana men även träning på range. Något som har funkat för mig (kanske inte är så för alla) är att alltid sträva efter att bli bättre varje gång jag spelar. I mitt kompisgäng så lirar vi en "skoj-turnering" som varar hela säsongen så varje runda med någon i det gänget blir en tävling..och jag gillar inte att förlora.
Andra saker som varit bra för mig är att försöka spela med spelare som är något bättre. Dels för att ändå försöka vinna mot dom men även för att lära från deras spel samt att spela så mycket tävlingar som möjligt.

Jag slår absolut inte superlångt och är inte särskilt atletisk, men försöker hålla mig på fairway efter utslag så ofta jag kan, samt har i år fokuserat den mesta av min träning på närspel.
Så kör hårt och se hur bra du kan bli!
Aha, jäkligt bra jobbat måste jag säga, låter i mina öron som du har mer än "hygglig" bollkänsla.

Jag har är på gott och ont inte det minsta tävlingsmänniska när det kommer till att tävla mot andra, mot mig själv däremot.

Att spela mycket på bana, snarare än att nöta på rangen, känns rimligt tycker jag. Jag tror dock rangen kan ge mig mer när jag blivit bättre, vet exakt vad jag ska träna på och har disciplin nog att också göra det. Nu när jag hamnar på rangen skjuts säkert 75% av bollarna iväg helt i onödan och utan nån som helt plan. Fast även det är ju jäkligt kul tycker jag.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MacTS skrev:Andra saker som varit bra för mig är att försöka spela med spelare som är något bättre. Dels för att ändå försöka vinna mot dom men även för att lära från deras spel samt att spela så mycket tävlingar som möjligt.
Bland det bästa som fanns när jag var nybörjare var att spela med kompisar som hade låga hcp (0-5). Jag njöt verkligen av att se hur bra de var och det taggade mig så klart att försöka bli lika bra.

Sen var det väldigt nyttigt för man kunde fråga mycket om regler och hur de slog vissa slag och varför de valde att göra så.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Riktigt kul att du har blivit biten av golfflugan!
Om du har drivet så kan du bli ditt bästa i alla fall. Sen om du har mer eller mindre medel och resurser gör det att du kommer ta dig dit snabbare.

Mitt tips är att ta hjälp med din utveckling. Hitta en tränare som kan hjälpa dig över tid. Det kanske vore klokt att anmäla dig till gruppträning i vinter för att hålla igång och sedan fortsätta med samma tränare under nästa säsong. Kanske fortsätta med gruppträning och spetsa det med lite privatlektioner.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

ecksbocks skrev:
Enannantanke skrev:
ecksbocks skrev: Single length låter jäkligt coolt tycker jag. Jag trodde man eftersträvade samma swing med alla järnklubbor oavsett, det kanske man gör också.
Ja det råder väl delade meningar om huruvida svingen är likadan för alla klubbor, rent flödesmässigt är det väl så men klart är i alla fall att bollposition, avstånd till bollen och vinklar måste bli annorlunda när klubborna har olika längd. Med single length får du samma uppställning (kan ju laborera lite med bollpositionen framåt och bakåt) så det blir mer repeterbart.
Jag tycker det låter attraktivt. Jag har redan nu förstått att mycket handlar om att vara konsekvent och och på så sätt uppnå precision. Väljer precision över riktigt långa slag alla dagar i veckan, även om det bästa förstås är båda på samma gång.
MacTS skrev:
ecksbocks skrev:Hej,

Jag började spela i Augusti i somras och är 45 år. Jag är svårt beroende, vilket känns jättekul. I söndags spelade i hällregnet och 7 grader på Fågelbros korthålsbana, först vid 9e hålet på tredje varvet insåg jag att jag jag var dyblöt och ganska nedkyld. Igår smet jag från jobbet för att hinna slå några bollar på Årsta. Dvs jag är beredd att göra nästan vad som helst för att få spela. Jag inser att detta kan vara nyhetens behag, men skulle inte vara förvånad om detta höll i sig.

Jag undrar, är det ens möjligt att komma ner till strax ovan single-hcp på 5-10 år, om jag tränar målmedvetet och smart? Jag har spelat tennis, fotboll och hockey som ung och har hyfsad bollkänsla, runt medel för nån som pulat med sporter.

Det skulle verkligen vara kul att inte gå in i nån vägg redan de första 5 åren iaf, och jag tänker mig att det vore trevligt att vara 55 år, kanske ligga på bekvämt på hcp 18. Är detta realistiskt?

Nu ligger jag på blygsamma hcp 48 och har har spelat kanske 5-6 rundor på Ågesta 9-hålsbana. Jag slår tyvärr kort också, kanske 110-120 meter med en järn-7a och 130-140 med en järn-5a, men räknar med att längd kommer med tiden. Tycker dock att när jag väl får träff, så går bollen dit jag vill. Jag har tagit en lektion och fick höra att min swingbana vara rak och fin men att jag hade lite för upprätt/bekväm uppställning.

Vad kan man förvänta sig, känner ni till andra som börjat i ungefär samma ålder? Så jäkla nyfiken bara.
Jag var i ungefär samma sits som dig, även om jag var 42 när jag började.
Nu har jag spelat snart 3 säsonger och har nått 9,6 i hcp. Jag är absolut ingen "supertalang" men har väl hygglig bollkänsla.
För mig har nyckeln varit att spela så mycket golf som möjligt, mest på bana men även träning på range. Något som har funkat för mig (kanske inte är så för alla) är att alltid sträva efter att bli bättre varje gång jag spelar. I mitt kompisgäng så lirar vi en "skoj-turnering" som varar hela säsongen så varje runda med någon i det gänget blir en tävling..och jag gillar inte att förlora.
Andra saker som varit bra för mig är att försöka spela med spelare som är något bättre. Dels för att ändå försöka vinna mot dom men även för att lära från deras spel samt att spela så mycket tävlingar som möjligt.

Jag slår absolut inte superlångt och är inte särskilt atletisk, men försöker hålla mig på fairway efter utslag så ofta jag kan, samt har i år fokuserat den mesta av min träning på närspel.
Så kör hårt och se hur bra du kan bli!
Aha, jäkligt bra jobbat måste jag säga, låter i mina öron som du har mer än "hygglig" bollkänsla.

Jag har är på gott och ont inte det minsta tävlingsmänniska när det kommer till att tävla mot andra, mot mig själv däremot.

Att spela mycket på bana, snarare än att nöta på rangen, känns rimligt tycker jag. Jag tror dock rangen kan ge mig mer när jag blivit bättre, vet exakt vad jag ska träna på och har disciplin nog att också göra det. Nu när jag hamnar på rangen skjuts säkert 75% av bollarna iväg helt i onödan och utan nån som helt plan. Fast även det är ju jäkligt kul tycker jag.

Måste flika in lite tankar.

Du skriver mycket om att slå långt, vad är superlångt för dig ?

Jag kan tycka att en J5 130-140 meter (som tidigare skrivet av dig) ändå är en bra längd så för att dela spela på 18 håls bana samt ta dig långt ner i hcp.

Ta din 18 hålsbana som ex, säg att du är väldigt rak med din J5, räkna hur många slag med J5 du får för att nå green.
Ex:
Ta en par 4a som är 400 meter som ex, det krävs 2,8 slag med J5 innan du är uppe på green sen två putt på det och det blir en bogey. Nu är ju en par 4a på 400 meter väldigt lång i svenska mått men ibland kan det vara bra att ta i för att se att längd är inte allt Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
ecksbocks
Inlägg: 31
Blev medlem: 21 aug 2017, 08:13

Sandstream skrev:
MacTS skrev:Andra saker som varit bra för mig är att försöka spela med spelare som är något bättre. Dels för att ändå försöka vinna mot dom men även för att lära från deras spel samt att spela så mycket tävlingar som möjligt.
Bland det bästa som fanns när jag var nybörjare var att spela med kompisar som hade låga hcp (0-5). Jag njöt verkligen av att se hur bra de var och det taggade mig så klart att försöka bli lika bra.

Sen var det väldigt nyttigt för man kunde fråga mycket om regler och hur de slog vissa slag och varför de valde att göra så.
Håller med! I många sporter är det direkt avtändande att spela med överlägsna spelare. Just det där med att fråga hur dom tänker vid varje slag är sjukt givande. Lärde mig nyligen att det ibland kan va klokt att ta tex j-7 från fairway och chippa lite försiktigt in mot pinnen, istället för en wedge som hade varit mitt förstahandsval vid 20-30 meter.
JohanAdministratör skrev:Riktigt kul att du har blivit biten av golfflugan!
Om du har drivet så kan du bli ditt bästa i alla fall. Sen om du har mer eller mindre medel och resurser gör det att du kommer ta dig dit snabbare.

Mitt tips är att ta hjälp med din utveckling. Hitta en tränare som kan hjälpa dig över tid. Det kanske vore klokt att anmäla dig till gruppträning i vinter för att hålla igång och sedan fortsätta med samma tränare under nästa säsong. Kanske fortsätta med gruppträning och spetsa det med lite privatlektioner.
Gruppträning vore kanske nåt, privatlektioner har jag inte riktigt råd med. Visste inte ens att den sortens verksamhet fanns på vintern. Det måste jag kolla upp, tar gärna emot tips (Stockholmsområdet). Tror inte min klubb, Ågesta, har nåt sånt.


@stevvee, intressant, har inte tänkt på det, tack!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Enannantanke skrev:
ecksbocks skrev: Single length låter jäkligt coolt tycker jag. Jag trodde man eftersträvade samma swing med alla järnklubbor oavsett, det kanske man gör också.
Ja det råder väl delade meningar om huruvida svingen är likadan för alla klubbor, rent flödesmässigt är det väl så men klart är i alla fall att bollposition, avstånd till bollen och vinklar måste bli annorlunda när klubborna har olika längd. Med single length får du samma uppställning (kan ju laborera lite med bollpositionen framåt och bakåt) så det blir mer repeterbart.
Det är en intressant fråga som egentligen är en icke-fråga. Alla golfare svingar klubbor av olika längd annorlunda, strävan efter att göra något annat är ett slöseri eftersom precis som du skriver saker och ting förändras med olika stickor.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

ecksbocks skrev: Att spela mycket på bana, snarare än att nöta på rangen, känns rimligt tycker jag. Jag tror dock rangen kan ge mig mer när jag blivit bättre, vet exakt vad jag ska träna på och har disciplin nog att också göra det. Nu när jag hamnar på rangen skjuts säkert 75% av bollarna iväg helt i onödan och utan nån som helt plan. Fast även det är ju jäkligt kul tycker jag.
Snarare tvärtom. I början spikar du det fundamentala typ grepp, uppställning och grundrörelse. Det är en extremt viktigt del för att sen kunna utveckla tekniken framåt. Självklart ska du ut på banan så mycket som möjligt, men det är väl värt att spendera en timme i veckan på bra och välplanerad träning.
Skriv svar