Hur bra kan en gubbe bli?

Här snackar vi allmänt om golf...
ecksbocks
Inlägg: 31
Blev medlem: 21 aug 2017, 08:13

Hej,

Jag började spela i Augusti i somras och är 45 år. Jag är svårt beroende, vilket känns jättekul. I söndags spelade i hällregnet och 7 grader på Fågelbros korthålsbana, först vid 9e hålet på tredje varvet insåg jag att jag jag var dyblöt och ganska nedkyld. Igår smet jag från jobbet för att hinna slå några bollar på Årsta. Dvs jag är beredd att göra nästan vad som helst för att få spela. Jag inser att detta kan vara nyhetens behag, men skulle inte vara förvånad om detta höll i sig.

Jag undrar, är det ens möjligt att komma ner till strax ovan single-hcp på 5-10 år, om jag tränar målmedvetet och smart? Jag har spelat tennis, fotboll och hockey som ung och har hyfsad bollkänsla, runt medel för nån som pulat med sporter.

Det skulle verkligen vara kul att inte gå in i nån vägg redan de första 5 åren iaf, och jag tänker mig att det vore trevligt att vara 55 år, kanske ligga på bekvämt på hcp 18. Är detta realistiskt?

Nu ligger jag på blygsamma hcp 48 och har har spelat kanske 5-6 rundor på Ågesta 9-hålsbana. Jag slår tyvärr kort också, kanske 110-120 meter med en järn-7a och 130-140 med en järn-5a, men räknar med att längd kommer med tiden. Tycker dock att när jag väl får träff, så går bollen dit jag vill. Jag har tagit en lektion och fick höra att min swingbana vara rak och fin men att jag hade lite för upprätt/bekväm uppställning.

Vad kan man förvänta sig, känner ni till andra som börjat i ungefär samma ålder? Så jäkla nyfiken bara.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

ecksbocks skrev:Hej,

Jag började spela i Augusti i somras och är 45 år. Jag är svårt beroende, vilket känns jättekul. I söndags spelade i hällregnet och 7 grader på Fågelbros korthålsbana, först vid 9e hålet på tredje varvet insåg jag att jag jag var dyblöt och ganska nedkyld. Igår smet jag från jobbet för att hinna slå några bollar på Årsta. Dvs jag är beredd att göra nästan vad som helst för att få spela. Jag inser att detta kan vara nyhetens behag, men skulle inte vara förvånad om detta höll i sig.

Jag undrar, är det ens möjligt att komma ner till strax ovan single-hcp på 5-10 år, om jag tränar målmedvetet och smart? Jag har spelat tennis, fotboll och hockey som ung och har hyfsad bollkänsla, runt medel för nån som pulat med sporter.

Det skulle verkligen vara kul att inte gå in i nån vägg redan de första 5 åren iaf, och jag tänker mig att det vore trevligt att vara 55 år, kanske ligga på bekvämt på hcp 18. Är detta realistiskt?

Nu ligger jag på blygsamma hcp 48 och har har spelat kanske 5-6 rundor på Ågesta 9-hålsbana. Jag slår tyvärr kort också, kanske 110-120 meter med en järn-7a och 130-140 med en järn-5a, men räknar med att längd kommer med tiden. Tycker dock att när jag väl får träff, så går bollen dit jag vill. Jag har tagit en lektion och fick höra att min swingbana vara rak och fin men att jag hade lite för upprätt/bekväm uppställning.

Vad kan man förvänta sig, känner ni till andra som börjat i ungefär samma ålder? Så jäkla nyfiken bara.
Jag känner till spelare som börjat när de varit äldre än dig och tagit sig ner till lågt singelHCP. Allting beror på!
ecksbocks
Inlägg: 31
Blev medlem: 21 aug 2017, 08:13

Jo att det beror på fattar jag ju. Men det var ju hoppfullt. Jag googlade på saken och man hittar mest folk som är 20 år och undrar om dom kan bli golfproffs. Intressant att veta ungefär vad som är möjligt.
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Vilket gyllene tillfälle. Gör det så lätt som möjligt för dig. Kanske skaffa single length-järn och hybrider? Lär dig en säker och sund chippteknik och träna mycket puttning. Man behöver inte slå långt för att ta sig till singelhandicap, spela från rött/46 och backa bak när du skjuter 80 därifrån. Jävlar vad skoj du ska ha :)
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

ecksbocks skrev:Jo att det beror på fattar jag ju. Men det var ju hoppfullt. Jag googlade på saken och man hittar mest folk som är 20 år och undrar om dom kan bli golfproffs. Intressant att veta ungefär vad som är möjligt.
Singelhcp är absolut inom rimlighetens gränser. Det är det däremot inte om man är 20 och ställer den frågan, inte ens om man är 20 och spelar scratch är det troligt att man blir spelande proffs, och särskilt inte en som tjänar några pengar. Coachande golfpro är ju så klart en annan femma.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
ecksbocks
Inlägg: 31
Blev medlem: 21 aug 2017, 08:13

Enannantanke skrev:Vilket gyllene tillfälle. Gör det så lätt som möjligt för dig. Kanske skaffa single length-järn och hybrider? Lär dig en säker och sund chippteknik och träna mycket puttning. Man behöver inte slå långt för att ta sig till singelhandicap, spela från rött/46 och backa bak när du skjuter 80 därifrån. Jävlar vad skoj du ska ha :)
Ellerhur! :D

Vad är single length-järn för nåt? Har nu ett Nike Slingshot-set, där en hybrid 3 och 4 ingår, dessa kommer jag inte alls överrens med. Har en Titleist-spoon som jag däremot har väldigt lätt för.

Puttning skulle jag säga vara min starkaste sida, kan vara nybörjartur, men sätter 80% av min 1-meters-puttar. Chippning tycker jag nog är roligast, tätt följt av järnslag. De längre klubborna roar mig inte lika mycket (än). Har ju inte spelat på nån 18-hålsbana ännu, vilket kan vara anledningen till att jag inte är så intresserad av träklubborna. Jag tycker mig inte ha nån kontroll med tex drivern, har inte lyckats skaffa några rutiner där än.

Så du råder mig till att spela från röd tee alltså, vad är anledningen till detta? Kanske dum fråga, skulle vilja veta hur du tänker där. :)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Jag började lira samma år som jag fyllde 40. Precis som du var suget enormt och jag tränade och spelade så fort jag fick möjlighet.
6 år senare spelar jag i princip lika mycket men har dragit ner lite på träningen.

Fjärde säsongen gick jag under 10 i hcp för första gången. Året efter var jag nere på 6.9 som bäst.
Nu är jag inne på min 7:e säsong och har efter ett besök över 10 landat på 7.8.

Har många kompisar i samma sits (de började spela i 40-års åldern) och de som tränar lite, dvs nästan inte alls, ligger runt 15 i hcp och de som tränar lite mer runt 10.

Skulle tro att du har alla förutsättningar att komma under 10 inom ett par säsonger om du fortsätter att träna och spela mycket :)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

ecksbocks skrev:
Enannantanke skrev:Vilket gyllene tillfälle. Gör det så lätt som möjligt för dig. Kanske skaffa single length-järn och hybrider? Lär dig en säker och sund chippteknik och träna mycket puttning. Man behöver inte slå långt för att ta sig till singelhandicap, spela från rött/46 och backa bak när du skjuter 80 därifrån. Jävlar vad skoj du ska ha :)
Ellerhur! :D

Vad är single length-järn för nåt? Har nu ett Nike Slingshot-set, där en hybrid 3 och 4 ingår, dessa kommer jag inte alls överrens med. Har en Titleist-spoon som jag däremot har väldigt lätt för.

Puttning skulle jag säga vara min starkaste sida, kan vara nybörjartur, men sätter 80% av min 1-meters-puttar. Chippning tycker jag nog är roligast, tätt följt av järnslag. De längre klubborna roar mig inte lika mycket (än). Har ju inte spelat på nån 18-hålsbana ännu, vilket kan vara anledningen till att jag inte är så intresserad av träklubborna. Jag tycker mig inte ha nån kontroll med tex drivern, har inte lyckats skaffa några rutiner där än.

Så du råder mig till att spela från röd tee alltså, vad är anledningen till detta? Kanske dum fråga, skulle vilja veta hur du tänker där. :)
Angående one/single-lenght klubbor så innebär det att alla järnklubbor, säg från 4 till PW, är lika långa så att man kan använda exakt samma swing för alla. Sök på Bryson Dechambeau, enda spelaren i världstoppen som spelar med den typen av klubbor.

Om puttning och närspelet är din starka sidor ska du vara väldigt glad. Det är just den delen som de med lite högre hcp brukar ha problem med.

"Träklubborna" kan du med fördel gå till en Pro för att få hjälp med och till en början kan du kolla videos med Mark Crossfield och Rick Shiels hur de ska slås.
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

ecksbocks skrev:
Enannantanke skrev:Vilket gyllene tillfälle. Gör det så lätt som möjligt för dig. Kanske skaffa single length-järn och hybrider? Lär dig en säker och sund chippteknik och träna mycket puttning. Man behöver inte slå långt för att ta sig till singelhandicap, spela från rött/46 och backa bak när du skjuter 80 därifrån. Jävlar vad skoj du ska ha :)
Ellerhur! :D

Vad är single length-järn för nåt? Har nu ett Nike Slingshot-set, där en hybrid 3 och 4 ingår, dessa kommer jag inte alls överrens med. Har en Titleist-spoon som jag däremot har väldigt lätt för.

Puttning skulle jag säga vara min starkaste sida, kan vara nybörjartur, men sätter 80% av min 1-meters-puttar. Chippning tycker jag nog är roligast, tätt följt av järnslag. De längre klubborna roar mig inte lika mycket (än). Har ju inte spelat på nån 18-hålsbana ännu, vilket kan vara anledningen till att jag inte är så intresserad av träklubborna. Jag tycker mig inte ha nån kontroll med tex drivern, har inte lyckats skaffa några rutiner där än.

Så du råder mig till att spela från röd tee alltså, vad är anledningen till detta? Kanske dum fråga, skulle vilja veta hur du tänker där. :)
Varför göra det svårare än det behöver i början? Slaglängden saknas för stunden, kanske kommer den senare, men tills dess kommer du förmodligen ha roligare när du kan slå kortare inspelsklubbor då du sannolikt har bättre precision i dessa. Sen kommer du springa in i massa gubbar med taskig självkänsla som tycker det är "kärringlir" att spela från rött, men det är givetvis bara dumheter. Inget hindrar dig från att variera så klart, det är förmodligen det bästa.

Ang. single length-järn så är det som ovan beskrivits ett set där alla järnklubbor har samma längd. Tanken är att det skall kännas likadant att svinga P som J5. Jag har själv inte testat mer än i trackman nån gång men jag tyckte det var väldigt spännande och intressant. Jag är en svag järnspelare dock som sannolikt skulle tjäna på detta, det är inget för alla kanske men teoretiskt är det lättare även om långa järn går lite lägre än vad som kanske är optimalt, men det är därför man har hybrider :)
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Apropå driver så kan jag rekommendera den här serien!
https://www.youtube.com/watch?v=BBbSwvV ... mTMy1JMNlZ
Skriv svar