Girighet före förnuft

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Enannantanke skrev:
Sandstream skrev:
JohanAdministratör skrev:Greenfee är överlag alldeles för låg i golf-Sverige ja. Alltför många banor och anläggningar har ju jättesvårt med ekonomin. Det behövs mer kulor in helt enkelt. Greenfee och medlemskap är de största intäkterna för banorna.

I år så har man kunnat komma runt bokningsreglerna eftersom det funnits en bugg i systemet. Till nästa säsong är den buggen åtgärdad. Då kommer endast GolfStars fullt betalande medlemmar och greenfeegäster som betalar ordinarie pris få tillgång till de bästa starttiderna.

Via tredjeparts-kanaler som vill sälja rabatterade starttider kommer det endast finnas de starttider som är svårsålda. Precis som flyg och hotellföretagen arbetar. Finns det flygstolar eller rum över så säljs de via rabattsajter. Eller om rabattsajterna förköper starttider för ett lägre pris så styr vi via våra system att de endast kan nyttjas då spelet annars är lågt på banorna. (Så som SmartGolfa ska funka)
Låter bra Johan!

Gillar att klubbarna visar uppskattning för trogna och fullt betalande medlemmar.
Problemet med "fullt betalande medlemmar" är att det fortfarande finns en kostnad per spelad rond/pp på någonstans kring 100-200 kr (gammal info, men lär ligga någonstans i närheten) och så snart en fullt betalande medlem spelat 50 ronder så bidrar man inte utan blir en nettokostnad strikt sett.
Ja man har ju en ganska låg rondkostnad i år, blev ju några rundor och snittpriset en bra bit under GF, men sen finns det ju dom i andra änden som är medlemmar som fortfarande inte kommer ner under GF i snitt.
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

StefanL skrev: Ja man har ju en ganska låg rondkostnad i år, blev ju några rundor och snittpriset en bra bit under GF, men sen finns det ju dom i andra änden som är medlemmar som fortfarande inte kommer ner under GF i snitt.
Precis, men de blir kanske inte så långvariga? Sen har du ju "ungdomarna", horder med studenter och nybliven arbetskraft som har all tid i världen, dvs alla mellan 22-29 som betalar hälften så mycket. Förhoppningen är att när de fyller 30 så ska de fortsätta vara medlemmar och betala dubbelt så mycket. Det händer nog rätt sällan, istället har man lärt dem att det ska vara svinbilligt att spela och så fortsätter den här spiralen. Kommer ni ihåg för ett par år sen när Unipeg och TopTee i princip tävlade om att värva ungdomar genom att skjuta på åldersspannet och sänka priset (minns inte exakt)? Typ 3000 kr och 30 år tror jag det landade på då. Det finns exempel där grupper förhandlat till sig ett extra år genom att hota med att gå över till konkurrenten. Lite bättre idag, men det är fortfarande helt galet att erbjuda fritt spel för en spottstyver till de med mest tid och minst utgifter i världen, 25-29 åriga killar med bostadsrätter utan familj :)
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Användarens profilbild
Järn7
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 dec 2016, 09:57

Vad är era snittpris per 18-håls rond eller start av rond?

När jag summerar denna säsong blir det ett snittpris ca 250 kr per 18 hål. Nu är ju detta inte riktigt rätt, för jag spelar kanske bara 5-9 hål efter lite träning på kvällen efter jobbet och tillgången till banan är ju ytterst värdefull. Slår man ut antal starter /spel på banan oavsett hur man hål jag går, slår blir priset knappt hälften, ca 120 kr start. ANM: nu är ju jag ändå i den som inte spelar speciellt ofta.
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

Hur skulle det gå då om man ökar priserna på greenfee i snitt? För om de är för låga så borde det ju bara vara att öka. Skulle inkomsterna istället gå ner så är ju priset rätt eller för högt.
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Jag tänker mig lite Ishockey VM i Sverige som blev ett fiasko med halvtomma läktare, förbundet tänkte att man skulle tjäna pengar deluxe på VM genom att man skulle köpa biljetter till 3 matcher i ett paket där Sverige spelade en utav matcherna dom andra var bla Italien med och spelade. Läktarna ekade tomma för ingen ville betala 2000+ för en match man ville se och dom andra två som man inte brydde sig om.

Högre greenfee kan ge samma effekt, vissa betalar gladeligen medans andra struntar i det.
Jag har kompisar som inte alls vill spela med mig på golfstar då det kostar mellan 500-700 kr att spela på dom banorna jag brukar spela, så då spelar jag på deras banor istället. Där jag med mitt Viasat golfcard får 40% rabatt på GF. Moraliskt rätt, kanske inte men samtidigt så kan 500-700 kr för 4-5 timmars spel vara mycket för en pappa/mamma som med 700 kr kan gå på både bio och middag med familjen istället.

Det är en svår balansgång verkligen, jag förstår att man måste ta mer i greenfee så som det ser ut nu men är det rätt väg att gå eller skall man försöka fylla tiderna mer ?
Banor som kungsängen eller Frösåker har ju inga problem att få tiderna fyllda under helger ex men hur mycket är företagstider och medlemmar? hur mycket kostar det för företagen att ha bokningsbara tider ?
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Järn7 skrev:Vad är era snittpris per 18-håls rond eller start av rond?

När jag summerar denna säsong blir det ett snittpris ca 250 kr per 18 hål. Nu är ju detta inte riktigt rätt, för jag spelar kanske bara 5-9 hål efter lite träning på kvällen efter jobbet och tillgången till banan är ju ytterst värdefull. Slår man ut antal starter /spel på banan oavsett hur man hål jag går, slår blir priset knappt hälften, ca 120 kr start. ANM: nu är ju jag ändå i den som inte spelar speciellt ofta.
Mycket bra fråga. I år är det en helt annan typ av säsong för mig, spelat betydligt mindre än vanligt och kört greenfee + smartgolfa. Inom GS ligger ligger snittet därmed på 200 kr. Mest pga greenfeemedlemskapet för 2000 kr och 4 gf. hade ju gått att lösa samma för halva priset i princip. Ca 4000 kr för ca 20 rundor har jag betalat för att spela inom GS i år. GS fick inte hela den summan. Kan tänka mig att man fick in ca 3000 av mig tillslut.

Därav min önskan att det införs förköpsmedlemskap 20 för 4500. Skulle sälja som smör i solsken. Hos mig i alla fall ;)
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Snabbt räknat blev snittkostnaden ca 350:-/runda för mig.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Enannantanke skrev:Därav min önskan att det införs förköpsmedlemskap 20 för 4500. Skulle sälja som smör i solsken. Hos mig i alla fall ;)
225:-/runda skulle nog de flesta tacka ja till. Frågan är vilken klubb som vill erbjuda det?
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

snabbt räknat på bara Golfstar så har jag spelat för 88 kr per runda. Sen har jag betalat greenfee på andra banor så dom har jag inte tagit med i min totala kostnad för året.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Själv har jag betalat 425kr / runda på Hofen.

MEN glöm inte att anläggningar har marginaler på produkter ni köper runtom på anläggningarna. Framförallt rangebollar, handskar, peggar, mat och dryck. Där måste man hämta igen på de ibland för låga greenfees/kostnaderna per runda.
Skriv svar