GolfStar

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Golfstar kommer att höja priserna på sina medlemskap från och med 2018-02-01:
https://golfstar.se/blog/2017/12/15/nu- ... vgifterna/

Av någon underlig anledning måste man gå in på varje medlemskap för att se ökningen. Hade varit lite mer kundvänligt att göra en sammanställning på nyhetssida ovan.

Verkar som att de vanligaste medlemskapen höjs med ca 500:-/år.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Reagerar på flera saker.

1. Golfstar själva önskar ju månadsbetalning (vad jag fått höra från flera, JOHAN kan detta bäst) för att få ett konstant pengaflöde men här trycker man mer på att betala i en klump i Januari.

2. Höjningen "hemlighålls" lite tack vare att man måste gå in och kika under varje medlemskap och läsa tillägget (stod inte där när jag tittade strax efter mejlet kom)

3. under våra medlemskap presenteras en månadskostnad direkt istället för totalbeloppet, fick inte alla elektronik kedjor back på den typen av
presentation utav kostanden där man nu måste kunna se totalbeloppet först sen får månadsbetalning presenteras mindre. ?
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

stevvee skrev:Reagerar på flera saker.

1. Golfstar själva önskar ju månadsbetalning (vad jag fått höra från flera, JOHAN kan detta bäst) för att få ett konstant pengaflöde men här trycker man mer på att betala i en klump i Januari.

2. Höjningen "hemlighålls" lite tack vare att man måste gå in och kika under varje medlemskap och läsa tillägget (stod inte där när jag tittade strax efter mejlet kom)

3. under våra medlemskap presenteras en månadskostnad direkt istället för totalbeloppet, fick inte alla elektronik kedjor back på den typen av
presentation utav kostanden där man nu måste kunna se totalbeloppet först sen får månadsbetalning presenteras mindre. ?
2. Den texten las mycket riktigt dit i efterhand.

Gillar inte heller att man hemlighåller priset och tvingar sina kunder att gå in på olika sidor. Hur svårt hade det varit att komplettera inlägget med den priser som ändrats?

Sen gillar jag inte klubbar som förväntar sig att medlemmarna ska betala in sina avgifter ett 4-5 månader innan säsongen börjar. Har haft den diskussionen med Kungsängen tidigare och de verkar leva i någon typ av parallellt företagsklimat. Jag brukar ta exemplet med liftkort där ingen frisk människa betalar/köper sitt årskort förrän den dag man ska åka.

(På Bro-Hof har jag för mig att medlemsavgiften ska vara betald sista februari eller mars vilket känns mer skäligt)
Användarens profilbild
Järn7
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 dec 2016, 09:57

Om jag går in och ser paket för alla banor för 599 kr i månaden, så är alltså inte det priset som gäller... Jag har ingen ambition att bli medlem, då jag inte bor i Stockholmsområdet, så jag har ingen lust att klicka runt. Vilket pris gäller för alla banor i sverige, alla dagar, alla tider på dygnet, är ensamstående vuxen....
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

1. Golfstar själva önskar ju månadsbetalning (vad jag fått höra från flera, JOHAN kan detta bäst) för att få ett konstant pengaflöde men här trycker man mer på att betala i en klump i Januari.
Både ja och nej. Visst är det bra med ett jämnare kassaflöde, men förskottsbetalning är alltid bra det med.

2. Höjningen "hemlighålls" lite tack vare att man måste gå in och kika under varje medlemskap och läsa tillägget (stod inte där när jag tittade strax efter mejlet kom)
Det har mest att göra med dålig UX på ny sajt. Inte meningen att hemlighålla.

3. under våra medlemskap presenteras en månadskostnad direkt istället för totalbeloppet, fick inte alla elektronik kedjor back på den typen av
presentation utav kostanden där man nu måste kunna se totalbeloppet först sen får månadsbetalning presenteras mindre. ?
Bra input, kanske skulle ha en tabell under alla medlemskap där man kan jämföra vad som ingår och inte ingår.

Sen gillar jag inte klubbar som förväntar sig att medlemmarna ska betala in sina avgifter ett 4-5 månader innan säsongen börjar. Har haft den diskussionen med Kungsängen tidigare och de verkar leva i någon typ av parallellt företagsklimat. Jag brukar ta exemplet med liftkort där ingen frisk människa betalar/köper sitt årskort förrän den dag man ska åka.
Förstår dig helt och hållet. Skälet till det här är ju att anläggningar har kostnader året runt och behöver intäkter året runt. Sverige är inte ett bra land att bedriva golfverksamhet i utifrån den punkten.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Att priserna höjs för medlemskap är ju inte direkt något konstigt, förutsatt att det kan motiveras på ett eller annat sätt vilket sällan är ett problem. På samma sätt är det väldigt vanligt att golfklubbar skickar ut sina fakturor för kommande säsong redan innan jul/nyår även om förfallodatumen kanske är först i februari/mars.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:Att priserna höjs för medlemskap är ju inte direkt något konstigt, förutsatt att det kan motiveras på ett eller annat sätt vilket sällan är ett problem. På samma sätt är det väldigt vanligt att golfklubbar skickar ut sina fakturor för kommande säsong redan innan jul/nyår även om förfallodatumen kanske är först i februari/mars.
I det här fallet finns ingen info alls om vad som motivera prishöjningen.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Sandstream skrev:
MaxP skrev:Att priserna höjs för medlemskap är ju inte direkt något konstigt, förutsatt att det kan motiveras på ett eller annat sätt vilket sällan är ett problem. På samma sätt är det väldigt vanligt att golfklubbar skickar ut sina fakturor för kommande säsong redan innan jul/nyår även om förfallodatumen kanske är först i februari/mars.
I det här fallet finns ingen info alls om vad som motivera prishöjningen.
Det kommer info den 1 feb när prishöjningen blir verkställd.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

JohanAdministratör skrev:Det kommer info den 1 feb när prishöjningen blir verkställd.
Okej. Känns ju lite bakvänt att meddela det först då, men... :?
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Sandstream skrev:I det här fallet finns ingen info alls om vad som motivera prishöjningen.
Nu har jag äntligen fått svar från Golfstar angående varför de höjer sina priser:

"Även om kostnadsökningarna numer är lite långsammare än för några år sedan så ökar ändå kostnaderna och vi har inte höjt priserna på många år och totalt sett långt under KPI. Dessutom kostar det för oss att ta in nya anläggningar, senast Lumine och fler kan det bli. Välkommen till GolfStar 2018! Mvh/Per L"
Skriv svar