GolfStar

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Niklas skrev: 09 aug 2018, 06:50Ramirents asfaltsanläggning kryper ju allt närmare. Blir en väldigt tråkig miljö i Brunna med all industri som byggs där. Väldigt trist, men golfbanor blir nog det första som försvinner när det ska byggas bostäder och industri på varje grön fläck i närheten av Stockholm.
Vet du vart den ska placeras?

10 och 11 på Kings är ju inte superkul att spela längre men frågan är hur det blir med 12 och 14 med tanke på vart stolparna för tomtgränserna sitter.

Tack för info Johan!
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Sandstream skrev: 09 aug 2018, 11:00
Niklas skrev: 09 aug 2018, 06:50Ramirents asfaltsanläggning kryper ju allt närmare. Blir en väldigt tråkig miljö i Brunna med all industri som byggs där. Väldigt trist, men golfbanor blir nog det första som försvinner när det ska byggas bostäder och industri på varje grön fläck i närheten av Stockholm.
Vet du vart den ska placeras?

10 och 11 på Kings är ju inte superkul att spela längre men frågan är hur det blir med 12 och 14 med tanke på vart stolparna för tomtgränserna sitter.

Tack för info Johan!
Oj, skrev lite galet. Menade att deras stora asfaltsplan kommer allt närmare i avstånd, känns som det kryper in på hål 11. Inte att de ska ha någon anläggning där som kryper närmare i tid. Vet inte vad de ska med den enorma asfaltsplanen till. Borde passat på att frågat när jag spelade med några från Ramirent vad deras planer är för området.

Jag, och jag tror många med mig, vill komma ut i naturen och bort från ljud och stök när man spelar golf. Börjar uppskatta Queens mer och mer. Tycker skicket på den är bättre än Kings, vilket jag antar beror på färre som spelar den.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Niklas skrev: 09 aug 2018, 11:13Oj, skrev lite galet. Menade att deras stora asfaltsplan kommer allt närmare i avstånd, känns som det kryper in på hål 11. Inte att de ska ha någon anläggning där som kryper närmare i tid. Vet inte vad de ska med den enorma asfaltsplanen till. Borde passat på att frågat när jag spelade med några från Ramirent vad deras planer är för området.

Jag, och jag tror många med mig, vill komma ut i naturen och bort från ljud och stök när man spelar golf. Börjar uppskatta Queens mer och mer. Tycker skicket på den är bättre än Kings, vilket jag antar beror på färre som spelar den.
Okej, då är jag med! Asfaltsplanen blir säkert en enda stor uppställningsplats för byggbodar etc.

Queens är okej men har ett par Kalle Anka-hål som gör att den tappar lite. Bunkrarna, de få som finns, är iaf 10 gånger bättre än på Kings.
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Spelade Bodaholm för 2 veckor sen, riktigt fin.

Det finns mycket att anmärka på när det kommer till banorna, men det är inte så mycket man kan göra när det inte finns vatten. Visst, man skulle kunna fokusera på bunkrar etc, men inköpen för året har gjorts för länge sedan säkert så inte helt lätt att styra om när man räknat med vanlig skötsel (klippning och gräsvård) som man oftast gör under säsongen. Jag pratade med en greenkeeper nyligen som i princip givit upp. Det fanns ingenting att göra eftersom det inte regnat på månader i princip.

För de som undrar så skjuter en sprinkler ut ca 170 liter/minut. Finns ca 250 sprinklers på en bana och de brukar väl gå i alla fall ett par minuter om dagen. Det är inte helt lätt att inse hur mycket vatten som går åt... 2 minuter med ovanstående flöde ger väl 85 kubik vatten. Inget regn, ingen golfbana.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Jag spelade Bodaholm i lördags förmiddag och det tog 5,5 timmar för en treboll. Enda gången i år jag spelat en helgförmiddag och det misstaget gör jag inte om. Blir det en fortsättning med Golfstar blir det minsta medlemskapet för att spela innan 14 är ändå omöjligt.

När jag spelade kl. 16 en söndag för två veckor sen tog det 3.5 för en tvåboll när vi spelade och tog det lugnt. Ganska enkelt beslut det här.
Hcp: ~12
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Niklas skrev: 20 aug 2018, 08:41 Jag spelade Bodaholm i lördags förmiddag och det tog 5,5 timmar för en treboll. Enda gången i år jag spelat en helgförmiddag och det misstaget gör jag inte om. Blir det en fortsättning med Golfstar blir det minsta medlemskapet för att spela innan 14 är ändå omöjligt.

När jag spelade kl. 16 en söndag för två veckor sen tog det 3.5 för en tvåboll när vi spelade och tog det lugnt. Ganska enkelt beslut det här.
5,5 på Bodaholm? Jisses då har beläggningen verkligen gått upp... Inte ens KM där har tagit så lång tid. Tistlarna gör sitt... Banan är kanonfin men all ruff högre än 5 cm är tistlar och bollen är ofrånkomligen borta om du är typ 5 m från fairway. Jag hoppas man får bort de där snart.

För övrigt går det utmärkt att spela innan 14,så länge du går ut innan 8...
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Enannantanke skrev: 20 aug 2018, 08:59
Niklas skrev: 20 aug 2018, 08:41 Jag spelade Bodaholm i lördags förmiddag och det tog 5,5 timmar för en treboll. Enda gången i år jag spelat en helgförmiddag och det misstaget gör jag inte om. Blir det en fortsättning med Golfstar blir det minsta medlemskapet för att spela innan 14 är ändå omöjligt.

När jag spelade kl. 16 en söndag för två veckor sen tog det 3.5 för en tvåboll när vi spelade och tog det lugnt. Ganska enkelt beslut det här.
5,5 på Bodaholm? Jisses då har beläggningen verkligen gått upp... Inte ens KM där har tagit så lång tid. Tistlarna gör sitt... Banan är kanonfin men all ruff högre än 5 cm är tistlar och bollen är ofrånkomligen borta om du är typ 5 m från fairway. Jag hoppas man får bort de där snart.

För övrigt går det utmärkt att spela innan 14,så länge du går ut innan 8...
Ja, det var 4-bollar hela dagen inbokat och det fungerar visst inte. Folk letade och letade i tistlarna. Den här gången slog jag inte någon boll utanför men jag brukar ge upp efter 30 sekunder. Jag hade kunnat spela tidigt i lördags, vaknade ändå 6, men tror det hade varit svårt att få med min spelkamrat...

Jag kan inte komma ihåg att det varit så mycket tistlar tidigare år, men det kanske alltid varit så?
Hcp: ~12
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Niklas skrev:
Enannantanke skrev: 20 aug 2018, 08:59
Niklas skrev: 20 aug 2018, 08:41 Jag spelade Bodaholm i lördags förmiddag och det tog 5,5 timmar för en treboll. Enda gången i år jag spelat en helgförmiddag och det misstaget gör jag inte om. Blir det en fortsättning med Golfstar blir det minsta medlemskapet för att spela innan 14 är ändå omöjligt.

När jag spelade kl. 16 en söndag för två veckor sen tog det 3.5 för en tvåboll när vi spelade och tog det lugnt. Ganska enkelt beslut det här.
5,5 på Bodaholm? Jisses då har beläggningen verkligen gått upp... Inte ens KM där har tagit så lång tid. Tistlarna gör sitt... Banan är kanonfin men all ruff högre än 5 cm är tistlar och bollen är ofrånkomligen borta om du är typ 5 m från fairway. Jag hoppas man får bort de där snart.

För övrigt går det utmärkt att spela innan 14,så länge du går ut innan 8...
Ja, det var 4-bollar hela dagen inbokat och det fungerar visst inte. Folk letade och letade i tistlarna. Den här gången slog jag inte någon boll utanför men jag brukar ge upp efter 30 sekunder. Jag hade kunnat spela tidigt i lördags, vaknade ändå 6, men tror det hade varit svårt att få med min spelkamrat...

Jag kan inte komma ihåg att det varit så mycket tistlar tidigare år, men det kanske alltid varit så?
Lite tistlar har det nog varit men iår är det extremt känns det som.

Jag bor i Knivsta och funderar verkligen på vart man skall vara medlem nästa år men det är svårt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Niklas skrev: 20 aug 2018, 10:03
Enannantanke skrev: 20 aug 2018, 08:59
Niklas skrev: 20 aug 2018, 08:41 Jag spelade Bodaholm i lördags förmiddag och det tog 5,5 timmar för en treboll. Enda gången i år jag spelat en helgförmiddag och det misstaget gör jag inte om. Blir det en fortsättning med Golfstar blir det minsta medlemskapet för att spela innan 14 är ändå omöjligt.

När jag spelade kl. 16 en söndag för två veckor sen tog det 3.5 för en tvåboll när vi spelade och tog det lugnt. Ganska enkelt beslut det här.
5,5 på Bodaholm? Jisses då har beläggningen verkligen gått upp... Inte ens KM där har tagit så lång tid. Tistlarna gör sitt... Banan är kanonfin men all ruff högre än 5 cm är tistlar och bollen är ofrånkomligen borta om du är typ 5 m från fairway. Jag hoppas man får bort de där snart.

För övrigt går det utmärkt att spela innan 14,så länge du går ut innan 8...
Ja, det var 4-bollar hela dagen inbokat och det fungerar visst inte. Folk letade och letade i tistlarna. Den här gången slog jag inte någon boll utanför men jag brukar ge upp efter 30 sekunder. Jag hade kunnat spela tidigt i lördags, vaknade ändå 6, men tror det hade varit svårt att få med min spelkamrat...

Jag kan inte komma ihåg att det varit så mycket tistlar tidigare år, men det kanske alltid varit så?
Tistlarna har funnits sen urminnes tider, men de har tillåtits att bredda ut sig år för år och fler tistlar betyder väl att det finns fler växter som kan sprida sina äckliga frön. Så det blir nästan en exponentiell utveckling.
Jag har för mig att det är en lite bökig växt att bli av med då man inte tillåts använda vissa bekämpningsmedel som är effektiva. Snart är det nog värt att riskera vite för användning av dessa för annars blir det till att riva upp och så om ytorna helt och hållet...
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Om man är 22-29 år, har man inte då oftast ett arbete precis som de som är 30 år och uppåt?
Jag förstår inte att prisökningen har blivit en sådan stor grej för de unga karriäristerna eller de unga som ändå inte har stora familjer eller hem att underhålla.

Är det inte i den åldern man har som mest pengar för sig själv?

I stort sett alla över 30 år som jag har träffat säger ju att det är sjukt att de under 29 år ska ha sådana stora subventioner.
Skriv svar