Dina 3 mål för 2018 och vägen dit

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:Japp, variationen är bara bra.

Med träningen vill du främst komma åt musklerna och inte golfsvingsrörelsen. Har du någorlunda belastning så kommer du börja använda hela kroppen och behöver inte oroa dig mer över det.
Kanon! :)
Användarens profilbild
greendevil
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 sep 2016, 12:08

Bra tråd, fint att offentliggöra sina mål för att sätta lite extern "press" också...
---------------
Jag har delat in mina mål så här
Effektmål
Hcp 5 eller lägre. Topp-3 i KM. Barnen (5, 7, 9 år) mer delaktiga i och gillar spelet golf.

Resultatmål
  • >60% FW träff (51% i fjol)
  • <0.5 pliktslag från tee pga boll borta, OB (?)
  • >50% GIR (42%)
  • Gå minst en runda på par (+2)
De första tre handlar mest om att minska variansen - enstaka rundor ligger bättre, lägstanivån ska upp.
Jag vet att för mig finns en stark korrelation: Bollen i spel från tee -> greenträff troligare -> lägre snittscore.

Processmål
  • Spela och träna mer golf, minst 25 rundor i år och 1 h golfträning i veckan (småbarnsåren går mot sitt slut...)
  • Kontinuerliga (mer än 1...) lektioner med fokus på stabilitet i svingen, driver.
  • Få med 9-åringen på träning och rundor mer än förra året
  • Ta informerade och genomtänkta beslut från tee
  • Fysträning med fokus på "hållbarhet" i axlar och handleder, generell rörlighet
  • Fortsätta använda bra spelrutiner, i mitt fall Pia Nilssons "tänk/slå" boxar
  • Förbättra känslomässig styrka/motstånd, bättre och mer positivt själv-pep-talk
  • Testa och utvärdera SuperSpeed konceptet
D: Srixon Z565 3W: Callaway X2 Hot Deep 2H: Titleist 913H DI: Srixon Z U65
Järn: Wilson Staff FG Tour V2 Wedge: Vokey SM6 (52,58)
Putter: Cleveland Huntington Beach, Rife Aussie IBF
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

greendevil skrev:Bra tråd, fint att offentliggöra sina mål för att sätta lite extern "press" också...
---------------
Jag har delat in mina mål så här
Effektmål
Hcp 5 eller lägre. Topp-3 i KM. Barnen (5, 7, 9 år) mer delaktiga i och gillar spelet golf.

Resultatmål
  • >60% FW träff (51% i fjol)
  • <0.5 pliktslag från tee pga boll borta, OB (?)
  • >50% GIR (42%)
  • Gå minst en runda på par (+2)
De första tre handlar mest om att minska variansen - enstaka rundor ligger bättre, lägstanivån ska upp.
Jag vet att för mig finns en stark korrelation: Bollen i spel från tee -> greenträff troligare -> lägre snittscore.

Processmål
  • Spela och träna mer golf, minst 25 rundor i år och 1 h golfträning i veckan (småbarnsåren går mot sitt slut...)
  • Kontinuerliga (mer än 1...) lektioner med fokus på stabilitet i svingen, driver.
  • Få med 9-åringen på träning och rundor mer än förra året
  • Ta informerade och genomtänkta beslut från tee
  • Fysträning med fokus på "hållbarhet" i axlar och handleder, generell rörlighet
  • Fortsätta använda bra spelrutiner, i mitt fall Pia Nilssons "tänk/slå" boxar
  • Förbättra känslomässig styrka/motstånd, bättre och mer positivt själv-pep-talk
  • Testa och utvärdera SuperSpeed konceptet
Bra mål och väl beskrivet!
Jag har också SuperSpeed hemma och tänkte testa de från mars och framåt..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kungbunker
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 jan 2018, 13:39

Hmm har ju en egen lista i träningsdagboken som är 10 punkter men top 3 är

1. Bättre driver. Är så jävla katastrof med den klubban att det har satt sig mentalt och behöver öva som en dåre. Funderar på att söka upp vår käre MXP för vägledning.

2. Komma under 20 i HCP. Dock efter att ha lyssnat på podden om hur det amerikanska HCP systemet ser ut så kanske målet borde bli under 80 slag på en runda :)

3. Tygla humöret. Kan spela bort flera hål för att ett hål gick dåligt. Får ha med mig en radio med lugnande musik eller något.

Underbart forum och podd förövrigt! :)
Bunkern is friend, bunkern is life~
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Kungbunker skrev:Hmm har ju en egen lista i träningsdagboken som är 10 punkter men top 3 är

1. Bättre driver. Är så jävla katastrof med den klubban att det har satt sig mentalt och behöver öva som en dåre. Funderar på att söka upp vår käre MXP för vägledning.

2. Komma under 20 i HCP. Dock efter att ha lyssnat på podden om hur det amerikanska HCP systemet ser ut så kanske målet borde bli under 80 slag på en runda :)

3. Tygla humöret. Kan spela bort flera hål för att ett hål gick dåligt. Får ha med mig en radio med lugnande musik eller något.

Underbart forum och podd förövrigt! :)
Låter rätt likt mina mål!
Kungbunker
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 jan 2018, 13:39

JohanAdministratör skrev:
Kungbunker skrev:Hmm har ju en egen lista i träningsdagboken som är 10 punkter men top 3 är

1. Bättre driver. Är så jävla katastrof med den klubban att det har satt sig mentalt och behöver öva som en dåre. Funderar på att söka upp vår käre MXP för vägledning.

2. Komma under 20 i HCP. Dock efter att ha lyssnat på podden om hur det amerikanska HCP systemet ser ut så kanske målet borde bli under 80 slag på en runda :)

3. Tygla humöret. Kan spela bort flera hål för att ett hål gick dåligt. Får ha med mig en radio med lugnande musik eller något.

Underbart forum och podd förövrigt! :)
Låter rätt likt mina mål!
Great minds think alike :D
Bunkern is friend, bunkern is life~
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Mina 3 mål 2018.

1. Spela mer än 2017.
2. Ha roligt på banan
3. Sluta svära så förbannat hela tiden när jag spelar.

Hur göra?

1. Lära mig gå upp tidigare på morgonen å sluta vara så jäkla morgontrött.
2. E jag ej så trött så känns det som att det kommer vara roligare å spela.
E. E det roligare å spela så kommer nog svordomarna att minska med.

Dvs allt hänger på morgonhumöret.
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Pär
Inlägg: 127
Blev medlem: 23 jul 2015, 09:20

Hehe goa mål Wolfsheim :)
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Känner att jag är på väg mot mina mål på ett bra sätt. Övat putter och driver varje helg sedan slutet av januari och sett en markant förbättring. Puttade på Ullnas övningsgreen i hallen i 25 minuter utan en enda treputt och slagit de bästa och längsta driverslag jag slagit någonsin på Protracer. Nästan allt landade på fairway. Ändå skönt att känna att man är på väg mot sina mål innan säsongen har börjat.
Hcp: ~12
Cristoffer
Inlägg: 138
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:37

Niklas skrev:Känner att jag är på väg mot mina mål på ett bra sätt. Övat putter och driver varje helg sedan slutet av januari och sett en markant förbättring. Puttade på Ullnas övningsgreen i hallen i 25 minuter utan en enda treputt och slagit de bästa och längsta driverslag jag slagit någonsin på Protracer. Nästan allt landade på fairway. Ändå skönt att känna att man är på väg mot sina mål innan säsongen har börjat.
Härligt!
Callaway
TaylorMade
Hcp Familj
Skriv svar