Dina 3 mål för 2018 och vägen dit

Här snackar vi allmänt om golf...
mannbrink
Inlägg: 45
Blev medlem: 10 mar 2016, 19:48

Mål: 5 eller lägre i hcp
Mål: Minst gå en runda på par
Mål: Placera sig topp tre på km

Hur?

- Behålla samma uppsättning klubbor hela säsongen.
- Skaffat Gamegolf för att få bättre inblick i vilka delar det behöver jobbas extra på.
- Lägga minst 2-3 luncher i veckan är träning med mest fokus på närspel.
- Spela mer strategiskt. Veta när ska man spela aggressivt/defensivt efter sina styrkor/utvecklingsområden.

Lätt som en plätt!
Driver Titleist D2 915 10.5
FW Callaway Big Bertha Alpha 18
Hybrid Titleist 818 H1 21
Järn Nike VR PRO Combo 4-PW
Wedgar Cleveland 588 RTX 2.0. 52/58 grader
Putter Odyssey Metal x 7
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Enannantanke skrev:Mitt mål blir att kapa 3 slag från hcp. Startade 2017 med 5,3 och slutade på 6,3 efter vad som kändes som en oändlig serie rundor på 26 p och så höjdes jag 2,0 i revideringen. Så jag ska tillbaka till 5,3.

Det är ett högt satt mål då jag inte alls har samma förutsättningar längre. Men tanken är att förenkla spelet. Blir straffad av ett dåligt järnspel allt för ofta, så det blir den huvudsakliga punkten. Återkommer om detta i en annan tråd troligen...

Jag är föräldraledig till och med sista augusti så förhoppningen är att kunna ta med dottern och öva mycket närspel vid förmiddagsluren :)
Då har jag tagit ett stort steg i förenklandet av spelet hoppas jag. Lagt beslag på ett set Sterling Irons. Ska bli mycket spännande att testa.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
picknickkorgen
Inlägg: 22
Blev medlem: 03 maj 2017, 21:22

Har idag 25 i hcp efter en säsong med cirka tjugo rundor. Siktar på att spela fler rundor i år och att få under 18 i hcp (realistiskt) men gärna kapa några pinnar till mot 10-strecket (optimistiskt). Min styrka i golfspelet är spelet mellan 5-140 meter med wedgar och korta järn. Min svaghet är utslag och puttar. Snittade 47 puttar per runda. Spelar inte med drivern alls då jag knappt träffar bollen. Hybrider går också bort. Brukar slå ut med J5 men är väldigt instabil där också. Vet på ett ungefär vad jag gör för fel och kommer jobba hårt på att åtgärda det. Kommer i princip enbart träna på puttar och driver-utslag på rangen på försäsongen så att jag får ihop det med mitt övriga spel.
Obstacle1
Inlägg: 87
Blev medlem: 23 aug 2016, 17:40

Kommer troligtvis lägga ribban för högt nu då det kommer krävas en stor förbättring från förra säsongen för att uppnå dessa. Det är dock roliga och mätbara mål och kommer förhoppningsvis innebära att jag kan hålla motivationen uppe även de rundor där spelet inte funkar.

1. Hcp 4,4 eller lägre vid säsongens slut (nuvarande hcp: 5,5)

Nyckeln här är att få mer tävlingsvana och prestera på en jämnare och högre nivå på tävling. Hoppas på att tävla mycket under säsongen.

2. 50% greenträffar (2017: 39%)

Handlar egentligen om att träffa fler fairways och få bättre inspelslägen. Behöver även få bättre längdkontroll med höga järn/wedgar och inte alltid gå för flaggorna.

3. 10% birdies (2017: 7%)

Precis som nr 2 så handlar det till att börja med att träffa fairways vilket lär leda till fler greenträffar och fler birdieputtar. Sen blir puttningen så klart en nyckel.

Bonusmål

-Göra en HIO (2017: 0 Karriär: 0) :(
-Gå en runda under par (2017: 0 Karriär: 1)
Instagram: frer1985

Driver: Callaway Rogue sub zero
Spoon: Callaway XR
Järn: Titleist AP2
Wedgar: Callaway MD4 S grind
Putter: Scotty Cameron Select Newport 2.5
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Kul med så mycket mål på gång!
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Sandstream skrev:Mål:
1. Slå längre och träffa fler fairways med drivern
2. Stabilare wedgespel
3. Nå 5 i hcp

Vägen dit:
1. Gå ner i vikt, träna på gymmet och tänka positivt från tee
2. Slappna av och våga slå till bollen. Träna, träna, träna...
3. Spela och träna mycket!
Kommit igång med fysträningen och det ska bli kul att se vad det ger i sommar :)

Kanske inte rätt tråd att fråga i men gör det ändå:
Har sett flera golfare som kör en övning där de drar i ett enhandshandtag/eller ett rep (samma maskin som man kan göra tricepspress i) med båda händerna. Om man tänker sig en golfsving så borde det logiska vara att fästa handtaget/repet högst upp och dra snett nedåt men finns det någon anledning att köra från midjehöjd och/eller nedifrån?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev: Har sett flera golfare som kör en övning där de drar i ett enhandshandtag/eller ett rep (samma maskin som man kan göra tricepspress i) med båda händerna. Om man tänker sig en golfsving så borde det logiska vara att fästa handtaget/repet högst upp och dra snett nedåt men finns det någon anledning att köra från midjehöjd och/eller nedifrån?
"Chopping power" som det så fint kallas använder golfare både diagonalt uppifrån och ner som nedifrån och upp men även i sidled (och höjdled som ett resultat).
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Enannantanke skrev:
Då har jag tagit ett stort steg i förenklandet av spelet hoppas jag. Lagt beslag på ett set Sterling Irons. Ska bli mycket spännande att testa.
Testade i TM4 igår. Väldigt nöjd än så länge. Jag slår ju inte så långt, så all hjälp är välkommen när det kommer till distans. På förhand lite tveksam kring spinntal, men verkar ok. J8 snitt 135 m med spinn på 7200. J7 145 m och 6300, J5 160 m 4500 spinn. Låter väl rätt sunt med en svinghastighet på ca 84 mph för dagen? Svingen gick mellan 82 och 87 och jag märkte stor skillnad på hastigheten i början mot slutet av timmen. J5orna knuffade jag iväg runt 83 mph bara, ett par 85 mph och då blev det 4-5 meter till. 170-173 med rull. Betydligt lättare än S56 med min bristfälliga teknik.

Intressant med SW och GW. Känns rätt ovant med så långa skaft och så mycket loft. Ska bli kul att se om närspelet funkar, eller om man måste behålla en lobwedge för bunkerslag och sånt.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:
Sandstream skrev: Har sett flera golfare som kör en övning där de drar i ett enhandshandtag/eller ett rep (samma maskin som man kan göra tricepspress i) med båda händerna. Om man tänker sig en golfsving så borde det logiska vara att fästa handtaget/repet högst upp och dra snett nedåt men finns det någon anledning att köra från midjehöjd och/eller nedifrån?
"Chopping power" som det så fint kallas använder golfare både diagonalt uppifrån och ner som nedifrån och upp men även i sidled (och höjdled som ett resultat).
Med andra ord kan jag variera rejält och inget sätt är dåligt? :)

Följdfråga: Har lärt mig att man inte ska rycka i skaftet (fan, det där lät konstigt :oops: ) utan dra armarna med resten av kroppen. Stämmer det?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:Med andra ord kan jag variera rejält och inget sätt är dåligt? :)

Följdfråga: Har lärt mig att man inte ska rycka i skaftet (fan, det där lät konstigt :oops: ) utan dra armarna med resten av kroppen. Stämmer det?
Japp, variationen är bara bra.

Med träningen vill du främst komma åt musklerna och inte golfsvingsrörelsen. Har du någorlunda belastning så kommer du börja använda hela kroppen och behöver inte oroa dig mer över det.
Skriv svar