Dina 3 mål för 2018 och vägen dit

Här snackar vi allmänt om golf...
Skendarn
Inlägg: 50
Blev medlem: 16 jun 2017, 13:51

Kan ju ge en uppdatering av hur mina mål har gått. Mina mål inför 2018 var enligt följande:

1. Under 10,0 i hcp
2. Förbättra närspelet. I princip eliminera tvåchippar och treputtar helt.
3. Tävla mer.

Startade säsongen på 17,7 och har kommit ner till 12,7. Däremot har jag tävlat lite samt faktiskt förbättrat närspelet något enormt. Det är faktiskt närspelet som har räddat mina rundor. Snittar runt 5-6 par per rundor men tyvärr har drivern trilskat vilket gör att jag sträckar 2-4 hål per runda då slicen skickar ut bollen i skogen. Harvade runt 15 i hcp tills jag tog några lektioner vilket fixade slicen. Slog faktiskt till med en drömrunda och slog 81 slag på brollsta. 7 raka par sista 9 hålen.

Sedan det här med träning. Livsfarligt att vara ny inom golfen och stå och veva på Ullna en hel vinter utan att ha rätt grunder. Bombade drivern i timmar där inne. Tog i allt vad jag hade, skickade bollen runt 260-270 meter, ibland längre med rull. Att det hände 1/10 gånger och att bollen var 20-50 meter från mitten brydde jag mig mindre om. "Kolla carryn" brukade jag länka till polarna. Det blev ett bryskt uppvaknande på Kungsängen Queens första rundan då man fick gå och skämmas i skogen större delen av rundan.


Mer lektioner i vinter!
I bagen 2020
Driver: Cobra F9
FW3: Cobra F9
FW5: Callaway Rogue
H4: Cobra F7 22 grader
5-PW: TaylorMade P790
Wedgar: 50, 54, 58 Callaway MD4
Putter: Scotty Cameron Futura 6M
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Niklas skrev: 12 jan 2018, 14:57 Jag har två mål angående förbättrat spel och ett mål om att spela tävlingar.

1. Rakare/mer kontroll från tee. Har inget behov att slå en meter längre, utan skulle gärna offra längd för mer kontroll. Finns två saker jag ska göra för att uppnå detta. Köpa ett kortare skaft till drivern, som nu är löjligt långt (Callaway XR16 kommer med 45,5" skaft som jag inte har bytt). Sedan har jag redan bokat kursen "Slå längre och rakare" med Marcus Edblad på Kista. Ville gå förra året, men då var det fullt på de tider jag kunde, så nu var jag ute i god tid. Aldrig haft en lektion med fokus på driver.

2. Inga treputtar, eller chip+2 putt på en runda. I slutet av förra året köpte jag en ny putter som gjorde stor skillnad, så nu känns det iaf genomförbart. Här är ett problem att jag spelar på banor med så olika hastigheter på greenerna att det blir omöjligt att få in en bra längdkontroll. Behöver en mer konkret plan för att bli en bättre puttare. Mycket är mentalt.

3. Spela minst en tävling. Det svåraste med detta är egentligen att hitta en tävling som är i formen poängbogey/match singelspel. Alla Golfstars tävlingar är i parform.
Klarade av mål 1 och nästan 2, men glömde lite av mål 3, det var dåligt. Köpte ingen ny driver eller skaft utan hittade en sving som fungerade bättre och hittade mer fairways än tidigare. Slog då längre av farten. Slog ut mycket med trä-femma också som ger mig ett tryggt alterntiv.

Puttat löjligt mycket bättre i år efter att ha jobbit på uppställningen och har mer självförtoende nu. Missar i stort sett inga korta puttar alls längre och har bättre längdkontroll.

Med dessa mål uppfyllda gick hcp ner från 17 till 13 "på köpet". Tyvärr så var mitt järnspel sämre i år än förra året. Mina järnklubbor jag verkligen gillade gick sönder i våras och jag fick nya på garantin som jag inte alls trivs lika bra med. Vet inte varför.

Nästa år kommer jag jobba på att forma järnslagen (med flit :P) och bli bättre i vind. Nu kan jag inte slå ett järnslag in i vinden utan att den klättrar högre än vad den går framåt. Värdelöst. Och på chippar. Blev bättre mot slutet av säsongen men alltför ofta blir det tvåputtar efter.

Det jag är nöjdast med är att jag blivit mycket stabilare. Trots ganska mycket lägre hcp än början av året spelar jag för det mesta i buffertzonen eller strax under.
Hcp: ~12
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Nu minns jag inte om jag skrev upp mina mål i den här tråden under våren men såhär har mina mål gått iallafall.
  • Stabilisera mitt tävlingshcp runt 3,5 eller lägre - CHECK! 3,1 idag och har spelat ganska stabilt på hcp. Började säsongen på 3,8.
  • Öka andelen birdies från 8% - CHECK! 11% birdies hittils i år.
  • Sänk andelen bogeys från 30% - CHECK! 28% bogey hittils i år
  • Gå under par minst en gång - CHECK! Två gånger under par i år -2 och -1 plus en hel hög rundor på par
  • Mer än 50% FW-träff - 48% under säsongen (gör inte så mycket i år med tanke på icke existerande ruffar i torkan)
  • Mer än 50% GIR - 49% under säsongen. Close but no cigar.
  • Under 31 puttar/runda - CHECK! 30,75 puttar/runda trots en känsla av dålig puttning.
  • 100+ rundor - 85 hittills, borde få in 15 till innan snön.
  • Spela 10 rundor åt vänster - Hittils 2. Varit på tok för fokuserad på mitt högerspel för att ha tid att spela åt vänster tyvärr. Får bli mer träning i vinter för att stabilisera upp kroppen.
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Användarens profilbild
Ringman
Inlägg: 107
Blev medlem: 09 dec 2014, 14:20

Jag får väl uppdatera jag med.
Inom ( ) är va jag är nu.

1. Stanna kvar på rätt sida av 9.4 och bli stabil singel-hcp.

( Nopp ligger just nu på 9,8 efter en riktig riktig svacka och tappad golfintresse)


2. Förbättra mina längder med alla klubbor.

( Har förbättrat mina längder med ca 10 meter)

3. Bli stabilare från tee med drivern och bättre puttning.

( Drivern lever sitt egna liv känns det som. Kan gå felfri en hel runda, för nästa runda inte fungera alls.
Puttningen är stabilare efter greppbyte x 3. Men mycket beror på att jag har förbättrat mitt närspel, så jag är närmare hålet innan puttningen)

Så nya mål är.
1: Nå singel-hcp igen innan säsongen är över.
2. Bli stabilare med drivern runda efter runda.

Skickat från min Samsung Note 8 via Tapatalk

Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Sandstream skrev: 12 jan 2018, 14:00 Mål:
1. Slå längre och träffa fler fairways med drivern
2. Stabilare wedgespel
3. Nå 5 i hcp

Vägen dit:
1. Gå ner i vikt, träna på gymmet och tänka positivt från tee
2. Slappna av och våga slå till bollen. Träna, träna, träna...
3. Spela och träna mycket!
Är längre ifrån mina mål idag än jag var när ovan skrevs i januari :lol:

1. Har fått driver-yips och slår quick hooks på löpande band.
2. Kanske har blivit lite bättre men inte mycket.
3. Haha! Har gått från 8 till 10.1.

Har iofs bara lirat runt 90 rundor i år så det får bli betydligt mer golf nästa år! :D
e-Fredde
Inlägg: 98
Blev medlem: 14 apr 2018, 19:46

Jag hittade hit lite sent och satte aldrig upp några mål. Något som också berodde på att jag inte alls var säker på om jag skulle ha möjlighet att spela så mycket golf. Jag har inte spelat mer än en företagstävling per år de senaste 4 åren och innan dess hade jag inte ens hållit i mina golfklubbor på ca 11 år.

Men i år har jag både hunnit med att spela ca 15st rundor, ersätta mina 30 år gamla Wilson Staff Gooseneck mot Wilson Staff V4. Mitt jobb har gjort att jag kunnat spela på banor som Ombergs, Nässjö, A6, Visby mfl.

Jag har dessutom, vilket var en trevlig överraskning, sänkt mig 3 ggr och precis klivit in i den berömda hcp-klass 1.

Mitt största problem har (som vanligt) varit att jag är för ojämn med min driver. Den största överraskningen har varit mitt närspel, i vanliga fall brukar jag vara dålig på att chippa eller kortare pitchar. Dessa brukar leda mer i regel till chip och 2 putt än chip och 1 putt, men i år så är jag nog som sämst på chip och 50-50 1 eller 2 putt.

Jag har kvar min stabila puttning och det är ovanligt jag har mer än 30 puttar på 18 hål, så det kändes skönt.

Mitt mål nu för hösten är att försöka klämma in en riktig custom fitting (helst hos Mats) där målet är att ta fram det ultimata settet utifrån mina egenskaper som golfare.

Sedan blir det kul att i vinter kunna underhålla sving på golfcenter som har 5 golfsimilatorer, upptäckte dessa fanns sent i vår och det var ju en trevlig överraskning.

Ser framemot nästa säsong och hoppas kunna spela ännu fler rundor då. Återkommer med riktiga mål när den nya tråden för mål 2019 kommer upp :)
perz
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 okt 2018, 22:11

Började spela i somras och har haft lite mål av varierande svårighetsgrad.

- Ta grönt kort. Check!
- Gå från 54 till 36 i handicap.
- Lära mig slå drivern så att den faktiskt gör någon nytta.

Har i skrivande stund 37 i handicap så mål nr 2 är inom räckhåll. Får hoppas man hinner med ett par rundor innan snön kommer.

Drivern tycker jag ändå funkar rätt bra, slår för det mesta hyfsat rakt, tendens till slice men hamnar ändå ofta på fw.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

david.gustavsson
Inlägg: 20
Blev medlem: 01 jun 2017, 13:40
Ort: Malmö

Hade bara uttalat mål att spela mer och framförallt bättre än förra året, prio slag från tee och närspel. Lagt ner med poängbogey under rundorna och spelar endast "slag" numera för att bli bättre på motgångar och aldrig "plocka en boll". Gemensamt med spelkompisarna har vi också uteslutande försökt spela "backtee" för att lära oss nya spelvägar och respektera vårt handicap i spelstrategin bättre.

-Bytte mina förlängda stiff Cobra AMP mot ett gäng lastgamla Titleist CB 690 med mjukare skaft och mot all världens förmodan sjönk scorerna och med det mitt HCP (lugnare sving och mer genomtänkta spellinjer vill jag tro).
-Närspelet är dock ett fortsatt gissel, wedgar från 50 meter och in samt chippar känns malligare än någonsin men om ni vill ha stilstudie i 3-putt så är det bara att slå mig en signal... Fullt fokus på puttern under vinterträningen!

Annars ser vi fram emot vinterfysen, mot 100+ i ryck och 130+ i stöt!
Spelar golf i jeansshorts
HCP: 10,4
Obstacle1
Inlägg: 87
Blev medlem: 23 aug 2016, 17:40

Dags att sammanfatta säsongen. 0 av 3 mål uppnådda :cry:

Som alla golfare vet så är lösningen på detta nytt material till 2019! Kanske även behöver ta lite lektioner och fundera lite på hur jag ska få ut mer av träningstimmarna. Största problemet har varit för dålig puttning så puttmattan kommer användas en del i vinter när träningsmöjligheterna är begränsade

1. Hcp 4,4 eller lägre vid säsongens slut (nuvarande hcp: 5,5)

Resultat: 5,2

2. 50% greenträffar (2017: 39%)

Resultat: 42%

3. 10% birdies (2017: 7%)

Resultat: 6%
Instagram: frer1985

Driver: Callaway Rogue sub zero
Spoon: Callaway XR
Järn: Titleist AP2
Wedgar: Callaway MD4 S grind
Putter: Scotty Cameron Select Newport 2.5
Skriv svar