Dina 3 mål för 2018 och vägen dit

Här snackar vi allmänt om golf...
jefro_444
Inlägg: 132
Blev medlem: 24 nov 2014, 15:33
Ort: Falun

MaxP skrev:
jefro_444 skrev:Har ganska enkla mål inför 2018.

1. Lära mig putta
2. Lära mig putta
3. Lära mig putta

Har fått till närspelet kring greenerna under senare år men går verkligen troll i puttningen. Ibland bättre missa green så jag får chippa istället för putta. 31,8 i snitt på puttar per runda är inte katastrofalt dåligt sett till handikapp men min fina statistik på 2.08 puttar per greenträff gör mig mörkrädd. Förstår inte hur jag lyckades behålla mitt handikapp med den statistiken.

Lösning för att nå dit blir helt klart en ny putter ;) samt en del lektioner även om jag tror det mycket satt sig i skallen.
Ah, Putt-Yips har bevisats har en teknisk komponent. ;)
Har förstått det, även om jag hellre ser att de löser sig med en ny putter ;) Speciellt nu när PING släppt sin nya Vault serie som får det att vattnas i munnen.
Driver: Ping G30 LST TFC 10,5° Spoon: Ping G30 TFC 14,5° Hybrid: Ping G Tour 90 19° Järn: Ping I20 4-W Wedgar: Callaway MD3 Milled S-Grind, 50° 10, 54° 10 & 58° 9 Putter: Odyssey O-Works Marxman S Black Winn
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

jefro_444 skrev:
MaxP skrev:
jefro_444 skrev:Har ganska enkla mål inför 2018.

1. Lära mig putta
2. Lära mig putta
3. Lära mig putta

Har fått till närspelet kring greenerna under senare år men går verkligen troll i puttningen. Ibland bättre missa green så jag får chippa istället för putta. 31,8 i snitt på puttar per runda är inte katastrofalt dåligt sett till handikapp men min fina statistik på 2.08 puttar per greenträff gör mig mörkrädd. Förstår inte hur jag lyckades behålla mitt handikapp med den statistiken.

Lösning för att nå dit blir helt klart en ny putter ;) samt en del lektioner även om jag tror det mycket satt sig i skallen.
Ah, Putt-Yips har bevisats har en teknisk komponent. ;)
Har förstått det, även om jag hellre ser att de löser sig med en ny putter ;) Speciellt nu när PING släppt sin nya Vault serie som får det att vattnas i munnen.
Ja, köp en Ping Vault 2.0 putter. Jag köpte första generationen och puttar bättre än innan.
Hcp: ~12
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Mitt mål blir att kapa 3 slag från hcp. Startade 2017 med 5,3 och slutade på 6,3 efter vad som kändes som en oändlig serie rundor på 26 p och så höjdes jag 2,0 i revideringen. Så jag ska tillbaka till 5,3.

Det är ett högt satt mål då jag inte alls har samma förutsättningar längre. Men tanken är att förenkla spelet. Blir straffad av ett dåligt järnspel allt för ofta, så det blir den huvudsakliga punkten. Återkommer om detta i en annan tråd troligen...

Jag är föräldraledig till och med sista augusti så förhoppningen är att kunna ta med dottern och öva mycket närspel vid förmiddagsluren :)
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

jefro_444 skrev:Har ganska enkla mål inför 2018.

1. Lära mig putta
2. Lära mig putta
3. Lära mig putta

Har fått till närspelet kring greenerna under senare år men går verkligen troll i puttningen. Ibland bättre missa green så jag får chippa istället för putta. 31,8 i snitt på puttar per runda är inte katastrofalt dåligt sett till handikapp men min fina statistik på 2.08 puttar per greenträff gör mig mörkrädd. Förstår inte hur jag lyckades behålla mitt handikapp med den statistiken.

Lösning för att nå dit blir helt klart en ny putter ;) samt en del lektioner även om jag tror det mycket satt sig i skallen.
Men är 2.08 så dåligt?
Jag hade 2.01 för GIR och 32,94 per runda förra året men träffar för lite greener för att det ska vara något att skryta med. Spelar på 8.
jefro_444
Inlägg: 132
Blev medlem: 24 nov 2014, 15:33
Ort: Falun

Sandstream skrev:
jefro_444 skrev:Har ganska enkla mål inför 2018.

1. Lära mig putta
2. Lära mig putta
3. Lära mig putta

Har fått till närspelet kring greenerna under senare år men går verkligen troll i puttningen. Ibland bättre missa green så jag får chippa istället för putta. 31,8 i snitt på puttar per runda är inte katastrofalt dåligt sett till handikapp men min fina statistik på 2.08 puttar per greenträff gör mig mörkrädd. Förstår inte hur jag lyckades behålla mitt handikapp med den statistiken.

Lösning för att nå dit blir helt klart en ny putter ;) samt en del lektioner även om jag tror det mycket satt sig i skallen.
Men är 2.08 så dåligt?
Jag hade 2.01 för GIR och 32,94 per runda förra året men träffar för lite greener för att det ska vara något att skryta med. Spelar på 8.
Statistik säger tyvärr inte allt men vet att majoriteten av mina tre-puttar är från distanser (inräknat lutningar och allt annat konstigt som förekommer) som ska vara relativt säkra två puttar. Min tanke, spelandes på handikapp runt 3 är att jag i alla fall på mina greenträffar ska ha fler en puttar än tre puttar så då borde statistiken ligga under 2. Sen spelar naturligtvis vart på greenen jag ligger roll för om det ska fungera eller inte men min uppfattning är att det är i puttningen det brister sen kan naturligtvis hur nära flagg jag ligger vid greenträff också förbättras.
Driver: Ping G30 LST TFC 10,5° Spoon: Ping G30 TFC 14,5° Hybrid: Ping G Tour 90 19° Järn: Ping I20 4-W Wedgar: Callaway MD3 Milled S-Grind, 50° 10, 54° 10 & 58° 9 Putter: Odyssey O-Works Marxman S Black Winn
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

jefro_444 skrev:Statistik säger tyvärr inte allt men vet att majoriteten av mina tre-puttar är från distanser (inräknat lutningar och allt annat konstigt som förekommer) som ska vara relativt säkra två puttar. Min tanke, spelandes på handikapp runt 3 är att jag i alla fall på mina greenträffar ska ha fler en puttar än tre puttar så då borde statistiken ligga under 2. Sen spelar naturligtvis vart på greenen jag ligger roll för om det ska fungera eller inte men min uppfattning är att det är i puttningen det brister sen kan naturligtvis hur nära flagg jag ligger vid greenträff också förbättras.
Låter bra! :)
chipley
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 jan 2018, 15:33

Bild

Mål 2017
1. Göra en eagle (Gjorde 1st)
2. Komma ner till singelhandikapp (9.4 som bäst)
3. Gå under 80 slag, par 73 på hemmaklubben (79 slag)
4. Vinna minst en herrgolf (Vann 1st)
5. Vinna order of merit på herrgolfen (Kom 1a)

Det var mycket lättare att sätta målen inför 2017 tycker jag.

Så jag skulle också behöva hjälp att analysera vad jag skulle behöva jobba på, för att kunna sätta några mål 2018.

Känslan är att det borde vara att träffa fler greens in regulation, träffa närmare pinnen för att således ha lättare puttar när man väl har träffat green på rätt antal slag? Så kanske wedgar -100m, chippar & puttning kanske.

Har idag 10 i handikapp, har bara spelat 2 säsonger men är sugen på att ta mig ner och spela på singelhandikapp (var nere och vände på 9 en snabbis) under 2018.

Så vad skall jag träna på för ta mig ner till singel och sedan hålla mig kvar?

Mål2018
1. Singelhandikapp och klara av att behålla/spela på det (kanske sätter ett specifikt mål senare)
2.
3.
Användarens profilbild
korben
Inlägg: 94
Blev medlem: 10 aug 2017, 15:17

joakim.pekkari skrev:
korben skrev:Bra tråd.

1. Handicap ner till 10.
2. Förbättra tee slag och puttning.
3. Tävla

Hur?

1. Ligger nu på 17.1 efter ett par år av väldigt oregelbundet spelande. 40+ rundor per år och träning, både golf och fysisk träning ska hjälpa mot målet.
2. Träffade 44% av fairways i 2017, ska upp nära 55%. Sänka antalet puttar per runda från 37 i snitt till 32.
Kommer du upp i de siffrorna kan du komma långt, jag låg 2017 på 52% FW och 31,7 puttar/runda vilket håller mig på 3,8 i hcp just nu. ;)
Hoppas det. Var tidigare mycket mer säker från tee, men då var det närspelet som spökade. Naturligtvis, eftersom det är golf vi pratar om, när jag fick grepp på 50-70m och in så försämrades drivern..... :roll:
Hemmaklubb: Ingarö GK

Driver Ping G400 Max
3W Ping G425
Irons Callaway Hot X2 3-PW (3-4 Hybrid)
Wedge Titleist SM5 50, 54 SM6 58
Putter Odyssey Works #7 Versa

Hdcp: 13.5
Användarens profilbild
djerneborn
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 apr 2016, 11:11
Ort: Göteborg

Enannantanke skrev:Mitt mål blir att kapa 3 slag från hcp. Startade 2017 med 5,3 och slutade på 6,3 efter vad som kändes som en oändlig serie rundor på 26 p och så höjdes jag 2,0 i revideringen. Så jag ska tillbaka till 5,3.

Det är ett högt satt mål då jag inte alls har samma förutsättningar längre. Men tanken är att förenkla spelet. Blir straffad av ett dåligt järnspel allt för ofta, så det blir den huvudsakliga punkten. Återkommer om detta i en annan tråd troligen...

Jag är föräldraledig till och med sista augusti så förhoppningen är att kunna ta med dottern och öva mycket närspel vid förmiddagsluren :)
barnvagn och bärbag går kanon, åtminstone 9hål


Skickat från min iPhone med Tapatalk
hellre långt och rakt än kort och snett
Instagram: @djerneborn
Twitter: @djerneborn
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

djerneborn skrev:
Enannantanke skrev:Mitt mål blir att kapa 3 slag från hcp. Startade 2017 med 5,3 och slutade på 6,3 efter vad som kändes som en oändlig serie rundor på 26 p och så höjdes jag 2,0 i revideringen. Så jag ska tillbaka till 5,3.

Det är ett högt satt mål då jag inte alls har samma förutsättningar längre. Men tanken är att förenkla spelet. Blir straffad av ett dåligt järnspel allt för ofta, så det blir den huvudsakliga punkten. Återkommer om detta i en annan tråd troligen...

Jag är föräldraledig till och med sista augusti så förhoppningen är att kunna ta med dottern och öva mycket närspel vid förmiddagsluren :)
barnvagn och bärbag går kanon, åtminstone 9hål


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja det vore ju drömmen... Har några korta 9-hålare i närheten så får försöka där. Funderar på att skaffa en liten matta av något slag och en korg så kan man öva lite chippning på gården. Kanske skulle man lobba för en green... Vad kan en liten puttinggreen 10 kvm kosta att anlägga? :)
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Skriv svar