Friskvårdsbidrag

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Paradispetter skrev:I dag kör vi ett pilotprojekt, lämnade precis in faktura + betalningsunderlag (friskvårdsbidrag) för golfsäsongen 2018 till chefen, & med tanke på att just SKV är min arbetsgivare så lär detta bli superspännande!
Ska bli kul att följa! Du kanske kan lämna in en faktura för en golflektion också? :)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

JohanAdministratör skrev:Hypotetiskt, låt säga att en vanlig svensk klubb som Sollentuna GK väljer att göra sin anläggning till en Pay n Play. Vad förändras på anläggningen? Jag tror inte något speciellt kommer att förändras förutom att beläggningen kommer att gå upp..
Jag tror att det skulle skapa ett antal problem, tex:
- Längre rondtider
- Mer slitage på banan
- Försämrad säkerhet

Förstår att många klubbägare ser en chans att tjäna mer pengar men tror att det bör tänkas igenom ordentligt så det inte kommer tillbaka och biter dem i baken.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:Nej, de banor som går bra och de som skiljer sig från mängden i Sverige tror jag absolut inte kommer göra en sådan förändring. Men för majoriteten av klubbarna i Sverige är det med stor sannolikhet en god idé för att öka omsättningen både kort- och långsiktigt. Jag tror att vi har ett stort problem i Golfsverige däremot tack vare den synen på pay and play som du beskriver i andra meningen - det är något fult i golfen idag.
Jag är rätt konservativ när det gäller golf och uppskattar att komma till en annan "värld" när jag drar på mig golfkläderna och åker till hemmaklubben. Jag vill inte se folk i jeans och t-shirt/bar överkropp med en öl i handen och E-type dunkande i golfbilen (ja, jag överdriver lite). Jag gillar att folk klär sig för att spela golf och respekterar andra spelare och banan.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:Jag är rätt konservativ när det gäller golf och uppskattar att komma till en annan "värld" när jag drar på mig golfkläderna och åker till hemmaklubben. Jag vill inte se folk i jeans och t-shirt/bar överkropp med en öl i handen och E-type dunkande i golfbilen (ja, jag överdriver lite). Jag gillar att folk klär sig för att spela golf och respekterar andra spelare och banan.
Jag förstår vad du menar och jag är på sätt och vis konservativ själv, golfen har en "själ" precis som vilken annan idrott som helst. Och exemplet du beskriver vill jag inte heller se men kan samtidigt av egen erfarenhet säga att det sker på golfbanor idag ändå (inte tröjlösa biten som tur är). Självklart kan det hända och ske och banor som släpper upp för Pay and play kanske ökar den "risken".

Säkerhet och respekt är också det ett argument jag förstår men egentligen har det ju inte med golfen i sig att göra, det är mer en grundläggande mänsklig värdering i mina ögon. Min erfarenhet med golfare på alla nivåer helt nya golfare inkluderat är att de inte slår om de ser en risk att träffa någon, de förstår att de ska laga efter sig och så vidare.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Bra Petter, ska bli sjukt kul att se vad SKV säger.
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Jag kan tänka mig att klubbar har vissa starttider för pay and play, typ twilight tider osv som inte är så bokade iaf.
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

Vi måste bena ner det här med Pay & Play.

Hur tänker ni som vill att banorna ska övergå till detta för att gynna er ekonomiskt via friskvårdsbidraget?

- Ni får inte använda bidraget till medlemsavgift, spelavgift, spelrätt eller vad klubben nu väljer att kalla det.

- Ni får använda det för just P&P & träning via range/rangekort.


Om er klubb övergår & blir P&P, har ni då tänkt att betala den här avgiften inför varje runda & redan innan bestämma om ni vill spela 9/18 hål?

Du behöver ingen hemmaklubb för att spela P&P så där kommer vi ju undan, men hur blir det om du vill ut & tävla, då krävs det att du har en hemmaklubb.

Så med andra ord kommer nog 90% av alla som läser det här ha en hemmaklubb, troligen den klubben ni spelar mest på. Så summan av detta blir ju att du eventuellt kommer nyttja ditt friskvårdsbidrag genom att spela P&P på andra banor eftersom du redan har ett medlemskap på hemmaklubben som troligen ger dig obegränsat med spel under hela säsongen.

Vi kan ju också nämna hur processen för att söka detta bidrag går till, du kommer alltså efter varje spelad runda behöva redovisa x-antal saker för din chef för att sedan få pengarna utbetalda.

Ju mer jag tänker på detta & hur processen för min egen del skulle bli så skulle jag aldrig gynnas av att spela P&P på min egen hemmaklubb, däremot skulle det ju vara suveränt att spela P&P (GF) på andra banor och nyttja bidraget.
Saltar alltid en bra story
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Det är tog ju dock en fruktansvärt trevlig vändning.
http://www.svenskgolf.se/artiklar/tourn ... rdsbidrag/
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

StefanL skrev:Det är tog ju dock en fruktansvärt trevlig vändning.
http://www.svenskgolf.se/artiklar/tourn ... rdsbidrag/
Det går fort i hockey :lol:

Om greenfee på upp till 1000:- är okej så borde även lektioner vara det!
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:Säkerhet och respekt är också det ett argument jag förstår men egentligen har det ju inte med golfen i sig att göra, det är mer en grundläggande mänsklig värdering i mina ögon. Min erfarenhet med golfare på alla nivåer helt nya golfare inkluderat är att de inte slår om de ser en risk att träffa någon, de förstår att de ska laga efter sig och så vidare.
Men vem ska lära spelarna att:
- Ropa "Fore"?
- Laga nedslagsmärken?
- Lägga tillbaka uppslagen torv på fairway men inte på tee?
- Kratta i bunkern?
- Inte slå när det finns banarbetare i vägen?
- MUA med en viss färg på pinnarna inte får beträdas
osv osv

Man kan så klart ha en snabbkurs i skriftlig form innan man får går ut men hur många kommer att ha det?

Nu verkar ovanstående dock vara mer eller mindre löst eftersom greenfee också är avdragsgillt men vissa klubbor kommer säkert att se P&P som en möjlighet.
Skriv svar