Friskvårdsbidrag

Här snackar vi allmänt om golf...
Cristoffer
Inlägg: 138
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:37

Lektioner borde väl kunna ingå? Borde väl klassas likt en bugglektion eller nåt sånt?
Callaway
TaylorMade
Hcp Familj
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

JohanAdministratör skrev:Range och Pay n Play ska ju friskvårdsbidraget gälla på. Men du får inte nyttja bidraget till en klubbavgift, men den är ju inte särskilt hög på svenska klubbar.

Hos oss på GolfStar kommer klubb-medlemskapet vara 495kr från 1 feb. Sedan väljer man vilket spel man vill ha, Play All, Play 6, Play Youth osv. Spelavgiften kommer du kunna nyttja friskvårdsbidraget till. Så länge banorna är Pay n Play. Ni kan ju gissa om många svenska banor kommer bli Pay n Play under 2018...
Knappast några seriösare banor va? P&P innebär ju att vem som helst kan spela utan några som helst kunskaper om banvård, säkerhet och så vidare.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Cristoffer skrev:Lektioner borde väl kunna ingå? Borde väl klassas likt en bugglektion eller nåt sånt?
Ridlektion på ridskola verkar vara okej så då kan jag ju tycka att en golflektion också borde vara det.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/r ... ardsbidrag
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Sandstream skrev:
JohanAdministratör skrev:Range och Pay n Play ska ju friskvårdsbidraget gälla på. Men du får inte nyttja bidraget till en klubbavgift, men den är ju inte särskilt hög på svenska klubbar.

Hos oss på GolfStar kommer klubb-medlemskapet vara 495kr från 1 feb. Sedan väljer man vilket spel man vill ha, Play All, Play 6, Play Youth osv. Spelavgiften kommer du kunna nyttja friskvårdsbidraget till. Så länge banorna är Pay n Play. Ni kan ju gissa om många svenska banor kommer bli Pay n Play under 2018...
Knappast några seriösare banor va? P&P innebär ju att vem som helst kan spela utan några som helst kunskaper om banvård, säkerhet och så vidare.
Jag tror alla banor kommer öppna upp som PnP så småningom. Speciellt här i Sthlm där det finns 100.000-tals personer som har ett grönt kort hemma i byrålådan och gärna spelar någon runda per säsong. Den marknaden kan vara kritisk för hela golfstockholms golftillväxt.

Jag tänker mig att det blir likt skidanläggningar. Om det är första gången någon besöker en skidanläggning, inte fan kastar man sig ut i den svarta backen eller puckelpisten? Du börjar med gröna och blå backar. På samma sätt tror jag att icke-golfare kommer att börja med att slå på range eller spela en 6-hålsbana eller 9-hålsbana. Man ger sig inte ut och försöker ta sig an 6600 meter Waxholms GK första gången. Självklart KAN det hända. Men jag tror risken är liten att 4st helt nybörjare skulle gå ut och lira en för svår bana.

Men jag förstår din tanke och det var första jag också tänkte.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

JohanAdministratör skrev:Jag tror alla banor kommer öppna upp som PnP så småningom. Speciellt här i Sthlm där det finns 100.000-tals personer som har ett grönt kort hemma i byrålådan och gärna spelar någon runda per säsong. Den marknaden kan vara kritisk för hela golfstockholms golftillväxt.

Jag tänker mig att det blir likt skidanläggningar. Om det är första gången någon besöker en skidanläggning, inte fan kastar man sig ut i den svarta backen eller puckelpisten? Du börjar med gröna och blå backar. På samma sätt tror jag att icke-golfare kommer att börja med att slå på range eller spela en 6-hålsbana eller 9-hålsbana. Man ger sig inte ut och försöker ta sig an 6600 meter Waxholms GK första gången. Självklart KAN det hända. Men jag tror risken är liten att 4st helt nybörjare skulle gå ut och lira en för svår bana.

Men jag förstår din tanke och det var första jag också tänkte.
Visst, flera kommer nog att göra det men aldrig Hofen, Ullna mfl. och frågan är om de som ser sig själva som seriösa klubbar kommer att göra det?
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Hypotetiskt, låt säga att en vanlig svensk klubb som Sollentuna GK väljer att göra sin anläggning till en Pay n Play. Vad förändras på anläggningen? Jag tror inte något speciellt kommer att förändras förutom att beläggningen kommer att gå upp..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Cristoffer
Inlägg: 138
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:37

JohanAdministratör skrev:Hypotetiskt, låt säga att en vanlig svensk klubb som Sollentuna GK väljer att göra sin anläggning till en Pay n Play. Vad förändras på anläggningen? Jag tror inte något speciellt kommer att förändras förutom att beläggningen kommer att gå upp..


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tror det är försumbart. De som vill spela golf spelar redan, tror jag.
Callaway
TaylorMade
Hcp Familj
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:
JohanAdministratör skrev:Jag tror alla banor kommer öppna upp som PnP så småningom. Speciellt här i Sthlm där det finns 100.000-tals personer som har ett grönt kort hemma i byrålådan och gärna spelar någon runda per säsong. Den marknaden kan vara kritisk för hela golfstockholms golftillväxt.

Jag tänker mig att det blir likt skidanläggningar. Om det är första gången någon besöker en skidanläggning, inte fan kastar man sig ut i den svarta backen eller puckelpisten? Du börjar med gröna och blå backar. På samma sätt tror jag att icke-golfare kommer att börja med att slå på range eller spela en 6-hålsbana eller 9-hålsbana. Man ger sig inte ut och försöker ta sig an 6600 meter Waxholms GK första gången. Självklart KAN det hända. Men jag tror risken är liten att 4st helt nybörjare skulle gå ut och lira en för svår bana.

Men jag förstår din tanke och det var första jag också tänkte.
Visst, flera kommer nog att göra det men aldrig Hofen, Ullna mfl. och frågan är om de som ser sig själva som seriösa klubbar kommer att göra det?
Nej, de banor som går bra och de som skiljer sig från mängden i Sverige tror jag absolut inte kommer göra en sådan förändring. Men för majoriteten av klubbarna i Sverige är det med stor sannolikhet en god idé för att öka omsättningen både kort- och långsiktigt. Jag tror att vi har ett stort problem i Golfsverige däremot tack vare den synen på pay and play som du beskriver i andra meningen - det är något fult i golfen idag.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Cristoffer skrev:
JohanAdministratör skrev:Hypotetiskt, låt säga att en vanlig svensk klubb som Sollentuna GK väljer att göra sin anläggning till en Pay n Play. Vad förändras på anläggningen? Jag tror inte något speciellt kommer att förändras förutom att beläggningen kommer att gå upp..


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tror det är försumbart. De som vill spela golf spelar redan, tror jag.
Pay and play-banor runt om i Sverige idag går för det mesta väldigt bra där många "icke-golfare" spelar en hel del. Självklart beror det lite på vad vi förväntar oss, inte är det så att golfandet kommer öka med 50% med en gång. Men långsiktigt har jag svårt att tänka mig att det inte blir ett bra sätt att rekrytera nya golfare.
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

I dag kör vi ett pilotprojekt, lämnade precis in faktura + betalningsunderlag (friskvårdsbidrag) för golfsäsongen 2018 till chefen, & med tanke på att just SKV är min arbetsgivare så lär detta bli superspännande!
Saltar alltid en bra story
Skriv svar