Nytt HCP-system från 2020

Här snackar vi allmänt om golf...
AndersGävle
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 maj 2014, 18:27

Nu blev det tufft, använde excel-filen och fick ett nytt hcp på 5.7, har 9.4 idag


Skickat från min iPhone med Tapatalk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

AndersGävle skrev: 05 jan 2020, 00:34 Nu blev det tufft, använde excel-filen och fick ett nytt hcp på 5.7, har 9.4 idag Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bra lirat!
Användarens profilbild
hericson
Inlägg: 351
Blev medlem: 21 maj 2017, 19:59

Drygt formulär att fylla i! Inte helt enkelt att hitta Slope och CR på alla banor.

Blev dock lite överraskad över att mitt handicap höjdes med 1.7 då de flesta av mina resultat låg inom gamla buffertzonen. Men det är klart, i det nya systemet så är det under 36 poäng och då blir det väl en höjning i det nya.
/ HE
BackaHans
Inlägg: 16
Blev medlem: 02 maj 2019, 13:35

Det måste vara närmast omöjligt att räkna ut ett handicap bakåt i tiden.

I de 20 rundor som man utgår ifrån har ju handicapet justerats efter varje runda enligt det gamla systemet.

Jag tror att vi kommer att få ett schablonberäknat hcp den 1/3 och att "rätt" hcp är på plats efter 20 spelade rundor.
Användarens profilbild
Blekingegolfarn
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 dec 2018, 19:01

djerneborn skrev:För den nyfikna så finns det nu en liten excelkalkyl som räknar ut ens nya hcp.
Själv verkar en stark höst leda till en sänkning med 0,7


https://golf.se/globalassets/regler-och ... ultat.xlsx


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Hej, får det inte att funka. När jag kollar cba så står det bara 0 vid tävlingsrundorna, vid sällskapsunda står det inget alls. Finns det något standardvärde man fyller i. I kalkylen står det att man ska fylla i Ro vid -2. Fyller jag i ro på alla(som test) får jag fram ett värde i pcc men inget i hcpresultat, bara ##. Samma i prognos världshcp.

Sent from my SM-A520F using Svensktgolfforum mobile app

Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

BackaHans skrev: 13 jan 2020, 06:34 Det måste vara närmast omöjligt att räkna ut ett handicap bakåt i tiden.

I de 20 rundor som man utgår ifrån har ju handicapet justerats efter varje runda enligt det gamla systemet.

Jag tror att vi kommer att få ett schablonberäknat hcp den 1/3 och att "rätt" hcp är på plats efter 20 spelade rundor.
Nja, det enda som skiljer de gamla rundorna mot de nya är väl hänsynen till vad andra presterat samma dag?
(Vilket jag tror kommer ha väldigt liten inverkan på det hcp som beräknas).
Man kommer ju fortfarande att kunna ange poäng precis som tidigare.
BackaHans
Inlägg: 16
Blev medlem: 02 maj 2019, 13:35

Men nivåerna på höjningar och sänkningar, kommer ju att bli mycket högre med det nya systemet. Därför är det svårt att i efterhand beräkna resultatet av de 20 senaste rundorna...
therealist
Inlägg: 21
Blev medlem: 13 jun 2016, 13:25

Blekingegolfarn skrev: 13 jan 2020, 08:54
djerneborn skrev:För den nyfikna så finns det nu en liten excelkalkyl som räknar ut ens nya hcp.
Själv verkar en stark höst leda till en sänkning med 0,7


https://golf.se/globalassets/regler-och ... ultat.xlsx


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Hej, får det inte att funka. När jag kollar cba så står det bara 0 vid tävlingsrundorna, vid sällskapsunda står det inget alls. Finns det något standardvärde man fyller i. I kalkylen står det att man ska fylla i Ro vid -2. Fyller jag i ro på alla(som test) får jag fram ett värde i pcc men inget i hcpresultat, bara ##. Samma i prognos världshcp.

Sent from my SM-A520F using Svensktgolfforum mobile app
Samma här, jag har ingen uppgift om CBA när jag kollar min HCP.. :shock:
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

BackaHans skrev: 13 jan 2020, 11:06 Men nivåerna på höjningar och sänkningar, kommer ju att bli mycket högre med det nya systemet. Därför är det svårt att i efterhand beräkna resultatet av de 20 senaste rundorna...
Framförallt känns det rätt meningslöst. Det är ju bara att logga in 1/3 och se vad man fick :)
BackaHans
Inlägg: 16
Blev medlem: 02 maj 2019, 13:35

Håller med :roll:
Skriv svar