Nytt HCP-system från 2020

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Blekingegolfarn
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 dec 2018, 19:01

therealist skrev:
Blekingegolfarn skrev: 13 jan 2020, 08:54
djerneborn skrev:För den nyfikna så finns det nu en liten excelkalkyl som räknar ut ens nya hcp.
Själv verkar en stark höst leda till en sänkning med 0,7


https://golf.se/globalassets/regler-och ... ultat.xlsx


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Hej, får det inte att funka. När jag kollar cba så står det bara 0 vid tävlingsrundorna, vid sällskapsunda står det inget alls. Finns det något standardvärde man fyller i. I kalkylen står det att man ska fylla i Ro vid -2. Fyller jag i ro på alla(som test) får jag fram ett värde i pcc men inget i hcpresultat, bara ##. Samma i prognos världshcp.

Sent from my SM-A520F using Svensktgolfforum mobile app
Samma här, jag har ingen uppgift om CBA när jag kollar min HCP.. :shock:
Fick mitt att funka. Skriv bara noll i den kolumnen och använd kommatecken istället för punkter så funkar det.

Sent from my SM-A520F using Svensktgolfforum mobile app

golfmogge
Inlägg: 11
Blev medlem: 22 jul 2015, 20:46

I stort sett bra. Men vad jag har förstått så kommer alla rundor som spelats på samma bana den dagen och ligga till grund. Går man på hcp och andra spelare den dagen går på typ 30p så blir man sänkt. Det gillas inte, det är ens egna spel som ska ligga till grund för hcp.
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1380
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

golfmogge skrev: 15 jan 2020, 15:57 I stort sett bra. Men vad jag har förstått så kommer alla rundor som spelats på samma bana den dagen och ligga till grund. Går man på hcp och andra spelare den dagen går på typ 30p så blir man sänkt. Det gillas inte, det är ens egna spel som ska ligga till grund för hcp.
Antar att det är ett medel av alla rundor den dagen som man jämför sitt resultat med?
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
BackaHans
Inlägg: 16
Blev medlem: 02 maj 2019, 13:35

Ett sätt att kompensera för yttre omständigheter. Har tidigare använts på tävlingar (cba).
Det är ju ganska mycket lättare att spela i 20+ och vindstilla, än i storm och ösregn...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

svingit skrev: 15 jan 2020, 16:05Antar att det är ett medel av alla rundor den dagen som man jämför sitt resultat med?
Så är det!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Nästa vecka kommer jag att intervjua Claes som är ansvarig för HCP-frågor hos SGF för min podcast. Jag tar gärna emot frågor som ni har om det nya systemet då jag insett att jag själv inte har så många utöver dem som SGF själva svarar på.
golfmogge
Inlägg: 11
Blev medlem: 22 jul 2015, 20:46

Vad jag har förstått så ska alla rundor som spelas på banan samma dag ligga till grund också. Spelar jag tex på 36p men snittet blir 32p så blir jag sänkt vilket jag kan tycka är helt galet. Då är det ju inte mitt eget spel som styr mitt hcp utan även andra spelares spel.

Sent from my CLT-L29 using Svensktgolfforum mobile app

MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

golfmogge skrev: 24 jan 2020, 18:27 Vad jag har förstått så ska alla rundor som spelas på banan samma dag ligga till grund också. Spelar jag tex på 36p men snittet blir 32p så blir jag sänkt vilket jag kan tycka är helt galet. Då är det ju inte mitt eget spel som styr mitt hcp utan även andra spelares spel.

Sent from my CLT-L29 using Svensktgolfforum mobile app
Två saker jag lärde mig gällande PCC så kan det som mest förändras -1 slag till +3 slag, så nästan precis som CBA var under tävling. De räknade också med att 85-90% av alla rundor inte kommer påverkas av PCC utan det är extrema situationer som kommer göra att detta träder i kraft. Personligne tycker jag att det är ganska logiskt precis som CBA varit under tävling. Är det väldigt många bra eller dåliga scorer under en och samma dag vittnar det ju om någonting i förutsättningarna.
Användarens profilbild
wisell
Inlägg: 88
Blev medlem: 23 nov 2015, 21:17

Niklas skrev:
svingit skrev: 01 sep 2019, 19:13 Gjorde en ny uträkning av hcp med nya sättet nu när man spelat ett antal rundor. Jag har idag ett hcp på 8,7 och
tar jag mina bästa 8 rundor från dom senaste tjugo rundorna så ska jag ha ett hcp på 9,2. Då har jag använt uträkningen för bruttoscore. Mina 8 bästa rundor av dom 20 senaste ser ut så här: 78, 80, 82, 84, 85, 85, 86, 87.
Det måste ju bli så att alla kommer få högre hcp med detta system. Får man 34 poäng varje gång man spelar idag står ens hcp still men nästa år blir det justerat med +2.

Det är inte riktigt så det kommer vara finns ingen buffert på det sättet längre. Allt beror på hur det spelats golf under dagen på banan. Så en 38 poängsrunda kan bli en höjning om ena dagen om större delen speöat på högre poäng. Samtidigt kan en 34 p runda bli en sänkning om majoriteten spelat riktigt jävla dåligt. Du kan aldrig veta efter att du spelat klart vilket hcp du har. Utan det kommer 00:01 automatiskt.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
___________________________________

Driver: TBN
Spoon: Cobra speedzone
FW7: Cobra RADspeed
Järn: Cobra Forged Tec 5-pw
Wedgar: Clevland RTX 4 48* 52* 56*
Putter: bettinardi
Boll: Pro v1

instagram: awisell
jensap
Inlägg: 17
Blev medlem: 23 jul 2015, 21:44

Tror att det kommer grymt bra... om alla lär sig registrera ronder när de har spelat.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Titleist TSi D2, 9 g
FW: Titleist 917 F, 15 g
Hybrid: Titleist TS2, 19 g
Järn: Titleist AP2 718, 4 - PW
Wedge: Titleist Vokey SM8, 50-56-60
Putter: Scotty Cameron Newport 2
Skriv svar