Nytt HCP-system från 2020

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
hericson
Inlägg: 351
Blev medlem: 21 maj 2017, 19:59

Märkligt att man går ut med att man ska kunna se sitt nya hcp 1 mars, men när man loggar in så står det något om att det kommer ta några dagar att uppdatera. Det här har man ju vetat om länge!
/ HE
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1384
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

hericson skrev: 01 mar 2020, 12:39 Märkligt att man går ut med att man ska kunna se sitt nya hcp 1 mars, men när man loggar in så står det något om att det kommer ta några dagar att uppdatera. Det här har man ju vetat om länge!
Nja, har uppfattat det som att man kan se det efter 1mars, vilket man kan tolka på olika sätt så klart. men det är ju några hundratusen poster som ska uppdateras på olika sätt beroende på om reglerna kring hur många rundor man spelat 38 månader bakåt.

Föresten, är det någotn som gjort deras utbildning som ligger på golf.se? Jag gjorde den och hade alla rätt på varje del.
Inte så svårt iof om man läser igenom alla nya hcp regler/info. men lite rolig utbildningsmaterial där man fick förklarat med exempel hur hcp höjs och sänks, och att man inte kan höja sig allt för mycet innan CAP slår till.
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
Användarens profilbild
hericson
Inlägg: 351
Blev medlem: 21 maj 2017, 19:59

Jag har nog bara läst Svensk Golfs artiklar och de har kanske inte rätt, men där står det tex "Från och med den 1 mars kommer du att se din nya handicap när du loggar in på Min Golf."
/ HE
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1384
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Loggade nyss in på min golf och såg att mitt hcp hade ändrats, dock inte med vad jag fick ut från beräkningen med excelfilen. Gick från 8,8 till 8,5. Inte så stor förändring. Excelfilen visade 7,4.

Så WHCP = 8,5.
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

svingit skrev:Loggade nyss in på min golf och såg att mitt hcp hade ändrats, dock inte med vad jag fick ut från beräkningen med excelfilen. Gick från 8,8 till 8,5. Inte så stor förändring. Excelfilen visade 7,4.

Så WHCP = 8,5.

Frågan är om det verkligen är klart. Borde finnas en uppdatering med mars datum på hcp tavlan kan jag tycka. Jag hade också fått nytt hcp men vi får väll se om några dagar om det stämmer.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
hericson
Inlägg: 351
Blev medlem: 21 maj 2017, 19:59

För mig stämde excelsnurrans uträkning, jag fick en höjning på 1.7 vilket jag även nämnde tidigare i tråden. Tänkte först att det var lite konstigt då jag själv tyckt jag spelade bra 2019 och ofta låg inom dåvarande buffertzoner. Men å andra sidan är buffertzonerna sämre än hcp så då blir det höjning, men hela 1.7! Nåja nu spelar det inte så stor roll för min del, jag jag inte något lågt hcp. Spännande att det nya systemet är igång!
/ HE
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

4,7 är mitt nya HCP.
Ungefär vad jag låg på innan.

En notering bland mina vänner.
En vän som inte spelat särskilt stabilt senaste åren men registrerat några superrundor fick 4,1 men jag har aldrig sett honom skjuta under 80 vad jag vet. Det kommer inte göra golfen roligare för honom förrän han får ett ordentligt HCP som speglar hans nivå.

En annan vän fick 1,1 och hade kanske 3 men jag har alltid hävdat att han har för högt HCP. 1,1 är mer rättvist.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev: 02 mar 2020, 07:30 4,7 är mitt nya HCP.
Ungefär vad jag låg på innan.

En notering bland mina vänner.
En vän som inte spelat särskilt stabilt senaste åren men registrerat några superrundor fick 4,1 men jag har aldrig sett honom skjuta under 80 vad jag vet. Det kommer inte göra golfen roligare för honom förrän han får ett ordentligt HCP som speglar hans nivå.

En annan vän fick 1,1 och hade kanske 3 men jag har alltid hävdat att han har för högt HCP. 1,1 är mer rättvist.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Min uppdatering fortsätter att dröja. Utan en enda runda registrerad sen 2017 ska det bli intressant att se. Ska bli kul att följa er alla där ute och se vad ni tycker!
Användarens profilbild
Henrik_Lundh
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 sep 2016, 11:26
Ort: Stockholm
Kontakt:

Fick 0.4 sänkning från 1.4 till 1.0

För egen del spelar inte denna justering någon större roll, och tror den snabbt kommer justeras efter några höga vårrundor Hur som så ska det bli kul att komma igång och regga sällskapsrundor igen.
WITB 2020
Driver Taylor Made M1
Spoon Taylor Made Aeroburner
Adams Pro Hybrid
4-PW Ping S55
Wedgar 50/54/60 ERG W7
Putter Scotty Cameron Newport

http://www.henriklund.nu
Zorro
Inlägg: 51
Blev medlem: 18 aug 2014, 10:28

Från 12,8 till 14,2 och känns rimligt med den svackan jag hade i höstas/vintras. Excelfilen visade innan att jag skulle ligga kvar runt 12,8 men så blev inte fallet.
En närstående gick från 14 till 18 vilket också känns motiverat med tanke på spelet förr året.
Skriv svar