Nytt HCP-system från 2020

Här snackar vi allmänt om golf...
PoHe16
Inlägg: 7
Blev medlem: 04 maj 2020, 09:45

Jey skrev:
PoHe16 skrev: 06 maj 2020, 10:04
Jey skrev:I lördags spelade jag till mig 38 poäng och tänkte få se ett nytt hcp inom någon dag, nu har det gått 4 dagar och fortfarande ett felmeddelande........någon som fått vänta så länge innan hcp blivit uppdaterat? samt gick en runda över förväntan igår som jag vill få in men den lär ju också dröja :roll: :twisted:
Innan dem gjorde sitt underhållsarbete så kunde det ligga där någonstans, men mina senaste tre rundor så har det tagit 1-2 dagar.

Hoppas dem får ordning på det snart, man blir ju ivrig när man lägger in dem bra rundorna Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum

Jag tröttnade efter 5 dagar så kontaktade hemmaklubben och dom tog bort rundan, sedan provade jag lägga in den igen och då tog det ca 2 minuter att få den reggad och klar, samma med nästa runda som åkte in :D
Haha du skulle köpt en triss Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
FreF
Inlägg: 49
Blev medlem: 04 maj 2020, 19:55

Got it! :)

Jag som inte reggat "skitronderna" på 34-35p.

Men då skall jag ju se till att göra det! :)

Tack
FreF
Inlägg: 49
Blev medlem: 04 maj 2020, 19:55

En annan sak jag inte blir klok på!

Om man tidigare reggat en 9hålare som HCP-rond så de ospelade 9 alltid varit 18p.

Är det ändrat så att de ospelade sista 9 är 17p istället? Det ser nämligen ut så när jag skall regga på mingolf online.

I min golfappen så blir de ospelade 9 ff 18p.

Ngn som vet vad som gäller?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
PoHe16
Inlägg: 7
Blev medlem: 04 maj 2020, 09:45

FreF skrev:En annan sak jag inte blir klok på!

Om man tidigare reggat en 9hålare som HCP-rond så de ospelade 9 alltid varit 18p.

Är det ändrat så att de ospelade sista 9 är 17p istället? Det ser nämligen ut så när jag skall regga på mingolf online.

I min golfappen så blir de ospelade 9 ff 18p.

Ngn som vet vad som gäller?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Ja, det stämmer. Dem räknar 17 poäng på dem sista nio hålen. Varför låter jag någon annan svara på men tycker att det är ganska rimligt då det är lättare att hålla ihop spelet på 9 hål


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Lefty82
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 apr 2020, 08:47

PoHe16 skrev: 07 maj 2020, 19:54
FreF skrev:En annan sak jag inte blir klok på!

Om man tidigare reggat en 9hålare som HCP-rond så de ospelade 9 alltid varit 18p.

Är det ändrat så att de ospelade sista 9 är 17p istället? Det ser nämligen ut så när jag skall regga på mingolf online.

I min golfappen så blir de ospelade 9 ff 18p.

Ngn som vet vad som gäller?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Ja, det stämmer. Dem räknar 17 poäng på dem sista nio hålen. Varför låter jag någon annan svara på men tycker att det är ganska rimligt då det är lättare att hålla ihop spelet på 9 hål


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Störde mig också på detta i början av säsongen, men egentligen så är det mer rättvist och jämt fördelat om man "bara" får 17 poäng på de övriga 9 hålen man inte spelade.

Kanske främst för att vid ojämt antal hcp slag , tex 25 slag på slopen, så får man ju ändå ett slag mer på de första 9 hålen, alltså 13 slag på första 9 hålen, och 12 slag på resterande 9. Så det har alltid funnits en viss fördel att bara spela 9 hål istället för 18, men det är antagligen den fördelen de vill få bort och göra det mer fair? Bara en teori...
Hemmaklubb: Kallfors GK
HCP: ~21

Driver: Titleist 917 D2, 10,5°
FW3: Titleist 917 F2, 15°
Hybrid: Titleist H818, 21° & 25°
Järn: Titleist 718 AP1, 4-PW +48°
Wedge: Titleist SM7, 52°, 56°, 60°
Putter: Odyssey O-Works #7 Tank
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Lefty82 skrev:
PoHe16 skrev: 07 maj 2020, 19:54
FreF skrev:En annan sak jag inte blir klok på!

Om man tidigare reggat en 9hålare som HCP-rond så de ospelade 9 alltid varit 18p.

Är det ändrat så att de ospelade sista 9 är 17p istället? Det ser nämligen ut så när jag skall regga på mingolf online.

I min golfappen så blir de ospelade 9 ff 18p.

Ngn som vet vad som gäller?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Ja, det stämmer. Dem räknar 17 poäng på dem sista nio hålen. Varför låter jag någon annan svara på men tycker att det är ganska rimligt då det är lättare att hålla ihop spelet på 9 hål


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Störde mig också på detta i början av säsongen, men egentligen så är det mer rättvist och jämt fördelat om man "bara" får 17 poäng på de övriga 9 hålen man inte spelade.

Kanske främst för att vid ojämt antal hcp slag , tex 25 slag på slopen, så får man ju ändå ett slag mer på de första 9 hålen, alltså 13 slag på första 9 hålen, och 12 slag på resterande 9. Så det har alltid funnits en viss fördel att bara spela 9 hål istället för 18, men det är antagligen den fördelen de vill få bort och göra det mer fair? Bara en teori...
Nej, det är ju ingen garanti att du får ett slag mer på första 9, det beror ju på vilken av slingorna som har de udda indexen.

Sent from my oversized electric scorecard using Svensktgolfforum mobile app

WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Någon mer än jag som måste vänta i flera timmar efter man spelat klart ronden innan man kan registrera den? Går jag in på hcp-sidan så syns inte ronden samma dag för att registrera på. Jag lade in rundan manuellt, men det verkade orsaka totalstopp i maskineriet. Jag spelar alltid eftermiddag/kväll och ska man registrera den samma dag blir det konstigt om man måste vänta flera timmar efter man spelat klart att registrera den. Bra att det inte är tävlingar nu alltså med allt strul.
Hcp: ~12
Lefty82
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 apr 2020, 08:47

Intressant, det visste jag inte, tack Joakim! Har dock ännu inte spelat någon 9 hålsbana som har en sådan slope.
Hemmaklubb: Kallfors GK
HCP: ~21

Driver: Titleist 917 D2, 10,5°
FW3: Titleist 917 F2, 15°
Hybrid: Titleist H818, 21° & 25°
Järn: Titleist 718 AP1, 4-PW +48°
Wedge: Titleist SM7, 52°, 56°, 60°
Putter: Odyssey O-Works #7 Tank
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Niklas skrev: 10 maj 2020, 09:15 Någon mer än jag som måste vänta i flera timmar efter man spelat klart ronden innan man kan registrera den? Går jag in på hcp-sidan så syns inte ronden samma dag för att registrera på. Jag lade in rundan manuellt, men det verkade orsaka totalstopp i maskineriet. Jag spelar alltid eftermiddag/kväll och ska man registrera den samma dag blir det konstigt om man måste vänta flera timmar efter man spelat klart att registrera den. Bra att det inte är tävlingar nu alltså med allt strul.
Jag reggar mina rundor inom någon timme och det har aldrig varit något problem.
Användarens profilbild
hericson
Inlägg: 344
Blev medlem: 21 maj 2017, 19:59

Skickas det inte ut ett mail till markören längre efter reggade rundor?
/ HE
Skriv svar