Nytt HCP-system från 2020

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Paradispetter skrev:Har typ aldrig förstått varför folk härjar så mycket om hcp, förutom när det kommer till uppenbara myglare (högt) men detta kanske underlättar i strävan efter korrekta register.

Dock tror jag hela idén faller på att folk likt förr endast kommer registrera sina bästa rundor.
Tyvärr kommer vi alltid att komma tillbaka det, det handlar om att i slutändan få spelarna att registrera alla spelade rundor.
Jag själv har registrerat alla rundor utom en handfull förra säsongen och då pratar vi 4-5 rundor av ungefär 40-50, någon som var i buffertzon och någon där jag slutade skriva för att det gick så dåligt, men min ståndpunkt är att alla rundor ska registreras.
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Svante_Nilsson skrev:
Paradispetter skrev:Har typ aldrig förstått varför folk härjar så mycket om hcp, förutom när det kommer till uppenbara myglare (högt) men detta kanske underlättar i strävan efter korrekta register.

Dock tror jag hela idén faller på att folk likt förr endast kommer registrera sina bästa rundor.
Osäker på hur det fungerar i Sverige, bor och spelar i Nederländerna. Här registreras alla klubbtävlingar automatiskt. Vill du spela en Q-card, checkar du ut det innan rundan och ’betalar’ 0.1 från ditt hcp. No return betyder alltså höjning. Scorer som spelas på andra banor, kan registreras online, men det är din klubb som godkänner och genomför höjning/sänkning.

Tror de flesta golfare vill ha ett rättvist handicap som är baserat på spelstyrka. Problemet är väl just hur spelstyrka ska definieras...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Utveckla Q-card?

Är det om du vill spela en sällskapsrunda som ska vara handicapgrundande så måste du ta ut ett sådant innan?
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

StefanL skrev:
Paradispetter skrev:Har typ aldrig förstått varför folk härjar så mycket om hcp, förutom när det kommer till uppenbara myglare (högt) men detta kanske underlättar i strävan efter korrekta register.

Dock tror jag hela idén faller på att folk likt förr endast kommer registrera sina bästa rundor.
Tyvärr kommer vi alltid att komma tillbaka det, det handlar om att i slutändan få spelarna att registrera alla spelade rundor.
Jag själv har registrerat alla rundor utom en handfull förra säsongen och då pratar vi 4-5 rundor av ungefär 40-50, någon som var i buffertzon och någon där jag slutade skriva för att det gick så dåligt, men min ståndpunkt är att alla rundor ska registreras.
Alla med under 4,5 som spelar mycket tävlingar ligger ju i regel rätt i hcp.

Tror jag spelade runt 30-35 tävlingsrundor förra säsongen & hcp slutade på -0,3 ifrån förra säsongen.

Lite dit vi måste komma, att alla rundor registreras.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saltar alltid en bra story
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Toppennyhet!
Jag tror många fler kommer tycka att det blir roligare att spela med ett uppdaterat hcp då de kommer få fler rundor med bra poäng.

Du får tydligen ett nytt hcp redan efter 3 spelade rundor. Sedan kommer det att uppdateras allteftersom.

Frågan är väl var man börjat sin resa någonstans i förhållande till nuvarande hcp?

Det här borde väl vara slutet för meningen ”jag har 7 i hcp men spelar på 15”


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Svante_Nilsson
Inlägg: 14
Blev medlem: 25 nov 2016, 12:40

StefanL skrev:
Svante_Nilsson skrev:
Paradispetter skrev:Har typ aldrig förstått varför folk härjar så mycket om hcp, förutom när det kommer till uppenbara myglare (högt) men detta kanske underlättar i strävan efter korrekta register.

Dock tror jag hela idén faller på att folk likt förr endast kommer registrera sina bästa rundor.
Osäker på hur det fungerar i Sverige, bor och spelar i Nederländerna. Här registreras alla klubbtävlingar automatiskt. Vill du spela en Q-card, checkar du ut det innan rundan och ’betalar’ 0.1 från ditt hcp. No return betyder alltså höjning. Scorer som spelas på andra banor, kan registreras online, men det är din klubb som godkänner och genomför höjning/sänkning.

Tror de flesta golfare vill ha ett rättvist handicap som är baserat på spelstyrka. Problemet är väl just hur spelstyrka ska definieras...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Utveckla Q-card?

Är det om du vill spela en sällskapsrunda som ska vara handicapgrundande så måste du ta ut ett sådant innan?
Ja, innan rundan måste man ange att du vill spela ’qualifying’, alltså att du vill registrera scoren (kan också vara 9 hål tom hcp 4.5 tror jag ). Sällskapsrundor kan inte registeras efteråt, oavsett om du har en marker från egen klubb. Scorer från andra klubbar kan registreras men i låga hcp kategorier accepteras bara om officiell tävling.

Matchplay kan aldrig registeras. Rätt självklart, men går tydligen bra i USA har jag hört?

Resultat i min klubb blir att man i princip alltid går för hcp och alla rundor registeras. Med några undantag naturligtvis.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Driver: Ping G 10.5 S
Hybrid Mizuno CLK 16+19
Järn Mizuno Mp-hifli 4+5, MP-18 SC 6-pw
Wedgar Callaway Mac Daddy Forged 50-54-58
Putter Scotty Cameron Newport 2
Boll Chrome Soft
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

JohanAdministratör skrev:Toppennyhet!
Jag tror många fler kommer tycka att det blir roligare att spela med ett uppdaterat hcp då de kommer få fler rundor med bra poäng.

Du får tydligen ett nytt hcp redan efter 3 spelade rundor. Sedan kommer det att uppdateras allteftersom.

Frågan är väl var man börjat sin resa någonstans i förhållande till nuvarande hcp?

Det här borde väl vara slutet för meningen ”jag har 7 i hcp men spelar på 15”


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Håller med dig Johan, känns även som att många kommer se de som en nystart & just tävla mot sig själv varje gång.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saltar alltid en bra story
Användarens profilbild
Järn7
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 dec 2016, 09:57

Blir lite fundersam hur man löser om antal registrerade rundor är över lång tid. För egen del så har jag den 20:e rundan för 6-7 år sedan. Kommer detta kompenseras för?
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Järn7 skrev:Blir lite fundersam hur man löser om antal registrerade rundor är över lång tid. För egen del så har jag den 20:e rundan för 6-7 år sedan. Kommer detta kompenseras för?
Ja! Läste någonstans att man kommer att ha en variant av beräkning för de som spelar få rundor.
EnFahlgren
Inlägg: 36
Blev medlem: 15 sep 2017, 21:41
Ort: Östersund

Kanske en dum fråga, men kommer hcp vara helt baserat på snittet? Alltså om jag som 21hcp spelar 8 magiska rundor, så kan jag teoretiskt gå till scratch? Och en scratch kan hoppa upp till 20+? Eller blir det höjningar/sänkningar baserat på snittet?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Theobillberg
Inlägg: 39
Blev medlem: 21 jan 2018, 18:16

Jag har en fråga. Ifall jag tränar supermycket under en lång tid och har ett Hcp på låt säg 10. För att sänka hcp så måste man ju spela 20 rundor och ppå den 5 rundan så märker jag att jag blivit ofantligt mycket bättre och sjkuter kring par. Om jag dagen efter runda 5 ska vara med i en tävling så har jag väl fortfarande hcp 10? Det blir väl jättefel?
Theo Billberg, Dormy
Nynäshamns GK
HCP: 4,7
Skriv svar