Nytt HCP-system från 2020

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Läste precis det här som får mig att fundera på om det kanske är jag som fått det här om bakfoten :D

• A limit of Net Double Bogey on the maximum hole score (for handicapping purposes only). Example: A Course Handicap of 18 receives one stroke per hole for 18 holes; the player’s max score is triple bogey on any hole, which equals a Net Double Bogey.

Det tycker jag talar för att man inte längre ska rapportera sina poäng utan sin score i faktiskt antal slag.

Drog i väg en fråga till USGA! 8-)
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Sandstream skrev: 31 okt 2018, 12:09 Läste precis det här som får mig att fundera på om det kanske är jag som fått det här om bakfoten :D

• A limit of Net Double Bogey on the maximum hole score (for handicapping purposes only). Example: A Course Handicap of 18 receives one stroke per hole for 18 holes; the player’s max score is triple bogey on any hole, which equals a Net Double Bogey.

Det tycker jag talar för att man inte längre ska rapportera sina poäng utan sin score i faktiskt antal slag.

Drog i väg en fråga till USGA! 8-)
Exakt, vi kommer aldrig mer prata poäng.. bara HCP eller Index som jänkarna säger.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Känns som att det kommer bli två läger.

Dom som spelar mot par idag kommer fortsätta ligga där dom gör eller sänka sig och sen åka som en jojo.

Dom som idag spelar mot poäng och säger jag fick 40 poäng (fast dom hade 3 nollor pga totalt 19 slag på dom 3 hålen) dom kommer åka uppåt så det bara står härliga till.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev: 31 okt 2018, 22:05
Exakt, vi kommer aldrig mer prata poäng.. bara HCP eller Index som jänkarna säger.
Det är nog tyvärr ett drömscenario, även om PBn skulle försvinna kommer det ändå spelas.
P.T
Inlägg: 49
Blev medlem: 22 jan 2018, 18:39

Jag startade säsongen på 8.2 enligt nuvarande system och ligger nu på 6.8.

Med nya systemet skulle jag ha 8.3 efter de första 20 ronderna och 7.3 efter de 20 sista ronderna.

Min snittscore över hela säsongen ligger på 11,4 där ingår dock årets första runda på 24 över samt en tävling på 20 över i halv storm, ca 18-20 m/s på Trelleborg (linksbana med ca 6 meter till havskanten)

Så nya systemet hade givit mig marginelt högre hcp. Personligen siktar jag mer på att få ner min snittscore än mitt hcp. Mål för nästa år är en snittscore under 10.

Angående PB, så hade jag ett tokigt resultat en runda gick 5 över och hade 7 slag, skulle därmed haft 38poäng. Hade dock 10 slag på en par 4:a (toppad wedge följt av lite ping-pong fram och tillbaka mellan två greenbunkrar ) så poängmässigt har jag för mig att det blev runt 41-42.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Hela poängen med PB är att man ska kunna spela illa på ett hål utan att det får för stor påverkan på rundan totalt sett.
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Sandstream skrev: 02 nov 2018, 10:26 Hela poängen med PB är att man ska kunna spela illa på ett hål utan att det får för stor påverkan på rundan totalt sett.
och det är därför jag har slutat räkna poäng, jag kollar endast min score mot par och slope för att PB är så missvisande i många fall, då man kan skjuta 10 över på 3 hål men ändå sänka sig om man spelar bra resterande 15.
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
P.T
Inlägg: 49
Blev medlem: 22 jan 2018, 18:39

Räknar också mot par. Kan vara någon enskild rond då allt går åt skogen och jag plockar upp på något hål och då kör PB istället.
Det fina med golfen är ju dock att var och en kan välja vilket och på så sätt köra på så som man själv vill och ha kul.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
therealist
Inlägg: 21
Blev medlem: 13 jun 2016, 13:25

JohanAdministratör skrev: 07 okt 2018, 18:41 Räknade ut mitt hcp om det hela hade skett nu inför 19.

Här är hur många slag över par jag har varit mina 20 senaste rundor.

10
21
13
4
16
12
6
4
9
6
9
8
15
10
15
12
13
7
10
12

Jag väljer ut de 8 bästa som blir 53 över par och delar det med 8. 53/8=6,6.

Känns rätt rimligt men jag trodde det skulle vara högre.

Har du testat?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Kan den uträkningen verkligen vara sättet man ska få fram sitt hcp? Jag tänker att det är sagt att dom från 1 januari 2020 kommer att titta tillbaka på våra resultat från säsongerna 2018 och 2019 för att sätta ett nytt hcp? De uppgifter vi har registrerat nu under 2018 är ju bara poäng och hcp för spelad runda. Vi anger ju aldrig antal slag, varken i förhållande till par eller nettopar, vilket jag tolkar det som att man måste ha information kring för att kunna räkna ut sitt hcp enligt Johans exempel. Eller tänker jag fel?
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

therealist skrev: 15 nov 2018, 12:04
Kan den uträkningen verkligen vara sättet man ska få fram sitt hcp? Jag tänker att det är sagt att dom från 1 januari 2020 kommer att titta tillbaka på våra resultat från säsongerna 2018 och 2019 för att sätta ett nytt hcp? De uppgifter vi har registrerat nu under 2018 är ju bara poäng och hcp för spelad runda. Vi anger ju aldrig antal slag, varken i förhållande till par eller nettopar, vilket jag tolkar det som att man måste ha information kring för att kunna räkna ut sitt hcp enligt Johans exempel. Eller tänker jag fel?
Jag skulle gissa på att en 0-poängare översätt till netto-dubbel. Och sedan kommer ditt nya hCP räknas us.
Skriv svar