Nytt HCP-system från 2020

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Hittade ingen tråd om den här stora nyheten!

Från och med 2020 så kommer golfen att ha ett gemensamt hcp-system i alla länder.
Handikappet bestäms av de 8 bästa rundorna av de 20 senaste du spelat.

Jag gillar både att alla länder har samma system och att det är ett snitt.

Tycker att det kunde ha införts redan till nästa säsong.

Vad tycker ni?
akka89
Inlägg: 31
Blev medlem: 08 feb 2015, 18:32
Ort: Mälarö GK

Jag har också höga förhoppningar på detta. Dock har vi väl fortfarande samma problem som innan att du måste själv aktivt registrera dina rundor? Det som blir den största fördelen är dom som spelar HCP tävlingar utomlands.
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Det låter ju otroligt mycket bättre än nuvarande ganska värdelösa system. Det jag gillar är att tillfälliga formsvackor inte påverkar hcp. Är formsvackan mer än 12 ronder kanske det inte är en formsvacka...

USA har väl detta system nu? Jag har har reagerat förut på att deras snitt-hcp är lägre än européers och undrar om det beror på spelstandard eller hcp-system så nu kanske man får svar på det om ett par år.
Hcp: ~12
Cristoffer
Inlägg: 138
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:37

Kan bli spännande att spela tävlingar i början av året då många skiter i att registrera rundor under åren som kommer? Dom säger att en annan formel kommer att användas på dessa. Jag har ju svårt att tro att dom kommer att sänka deras hcp iaf.
Callaway
TaylorMade
Hcp Familj
Svante_Nilsson
Inlägg: 14
Blev medlem: 25 nov 2016, 12:40

Sandstream skrev:Hittade ingen tråd om den här stora nyheten!

Från och med 2020 så kommer golfen att ha ett gemensamt hcp-system i alla länder.
Handikappet bestäms av de 8 bästa rundorna av de 20 senaste du spelat.

Jag gillar både att alla länder har samma system och att det är ett snitt.

Tycker att det kunde ha införts redan till nästa säsong.

Vad tycker ni?
Låter som en bra nyhet. Vet någon om slope/course index kommer att anpassas eller om det funkar på samma sätt? Hörde en diskussion (kan vara baserat på amerikanska systemet, men osäker) att man får 3/4 playing handicap på hemmabanan. Detta för att undvika för låga hcp, för de som i stort sätt bara spelar på en bana.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Driver: Ping G 10.5 S
Hybrid Mizuno CLK 16+19
Järn Mizuno Mp-hifli 4+5, MP-18 SC 6-pw
Wedgar Callaway Mac Daddy Forged 50-54-58
Putter Scotty Cameron Newport 2
Boll Chrome Soft
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Niklas skrev:Det låter ju otroligt mycket bättre än nuvarande ganska värdelösa system. Det jag gillar är att tillfälliga formsvackor inte påverkar hcp. Är formsvackan mer än 12 ronder kanske det inte är en formsvacka...

USA har väl detta system nu? Jag har har reagerat förut på att deras snitt-hcp är lägre än européers och undrar om det beror på spelstandard eller hcp-system så nu kanske man får svar på det om ett par år.
Instämmer! Vårt nuvarande system är på gränsen till värdelöst.

Ja, USA har ett liknande system som det vi får 2020.
Vad jag har hört så är en amerikan med hcp 5 klart bättre än en svensk med samma hcp.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Svante_Nilsson skrev:Låter som en bra nyhet. Vet någon om slope/course index kommer att anpassas eller om det funkar på samma sätt? Hörde en diskussion (kan vara baserat på amerikanska systemet, men osäker) att man får 3/4 playing handicap på hemmabanan. Detta för att undvika för låga hcp, för de som i stort sätt bara spelar på en bana.
Har bara läst "rubrikerna" och har dålig koll på om några övriga ändringar kommer att ske.
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

Har typ aldrig förstått varför folk härjar så mycket om hcp, förutom när det kommer till uppenbara myglare (högt) men detta kanske underlättar i strävan efter korrekta register.

Dock tror jag hela idén faller på att folk likt förr endast kommer registrera sina bästa rundor.
Saltar alltid en bra story
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Det mest uppseendeväckande med förslaget är nog att alla hcp-grupper (även grupp 1, <4,5 hcp) ska kunna registrera alla rundor, även sällskapsrundor, som hcp-grundande. Bra för de som inte har något intresse att spela tävling och har för högt hcp (under 1% av befolkningen skulle jag gissa), men tror nog många juniorer kommer ha lite för låga hcp.
Hcp: ~12
Svante_Nilsson
Inlägg: 14
Blev medlem: 25 nov 2016, 12:40

Paradispetter skrev:Har typ aldrig förstått varför folk härjar så mycket om hcp, förutom när det kommer till uppenbara myglare (högt) men detta kanske underlättar i strävan efter korrekta register.

Dock tror jag hela idén faller på att folk likt förr endast kommer registrera sina bästa rundor.
Osäker på hur det fungerar i Sverige, bor och spelar i Nederländerna. Här registreras alla klubbtävlingar automatiskt. Vill du spela en Q-card, checkar du ut det innan rundan och ’betalar’ 0.1 från ditt hcp. No return betyder alltså höjning. Scorer som spelas på andra banor, kan registreras online, men det är din klubb som godkänner och genomför höjning/sänkning.

Tror de flesta golfare vill ha ett rättvist handicap som är baserat på spelstyrka. Problemet är väl just hur spelstyrka ska definieras...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Driver: Ping G 10.5 S
Hybrid Mizuno CLK 16+19
Järn Mizuno Mp-hifli 4+5, MP-18 SC 6-pw
Wedgar Callaway Mac Daddy Forged 50-54-58
Putter Scotty Cameron Newport 2
Boll Chrome Soft
Skriv svar