Nytt HCP-system från 2020

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarvisningsbild
hericson

23 jun 2019, 07:00

Det kom lite ny information på golf.se för några dagar sedan. Tycker dock inte att det klarnade jättemycket.

Men man kan tydligen både registrera slag och poäng:
Handicapresultat = (113 ÷ slopevärde) x (justerad bruttoscore – CR – PCC)
Handicapresultat = (113 ÷ slopevärde) x (par + spelhandicap – (erhållna poäng – 36) – CR – PCC)

PCC är ju intressant. Inget som man kan förutse eller beräkna själv. Undrar hur mycket den kommer påverka? Känns som att det behövs många registrerade rundor på samma bana just den dagen för att det ska bli rätt värde på PCC.
PCC = En statistisk beräkning som avgör om förhållandena den dagen avvikit från normala spelförhållanden i sådan utsträckning att de på ett betydande sätt påverkat spelares prestationer. Exempel på förhållanden som skulle kunna påverka spelares prestationer innefattar banförhållanden, väderförhållanden samt banuppsättning.
/ HE
Användarvisningsbild
svingit
Kontakt:

23 jun 2019, 15:30

hericson skrev:
Det kom lite ny information på golf.se för några dagar sedan. Tycker dock inte att det klarnade jättemycket.

Handicapresultat = (113 ÷ slopevärde) x (par + spelhandicap – (erhållna poäng – 36) – CR – PCC)

PCC är ju intressant. Inget som man kan förutse eller beräkna själv. Undrar hur mycket den kommer påverka? Känns som att det behövs många registrerade rundor på samma bana just den dagen för att det ska bli rätt värde på PCC.
PCC = En statistisk beräkning som avgör om förhållandena den dagen avvikit från normala spelförhållanden i sådan utsträckning att de på ett betydande sätt påverkat spelares prestationer. Exempel på förhållanden som skulle kunna påverka spelares prestationer innefattar banförhållanden, väderförhållanden samt banuppsättning.
justerad bruttoscore fattade inte jag riktigt. Är inte det bruttoscore man vanliga fall får. Den inkluderar ju alla pliktslag osv.
PCC är ju intressant, hur ska systemet veta banförhållanden samt banuppsättning. Väder kan man ju få från väderstationer för just den dagen. Vad menar dom med banförhållanden och banuppsättning? Låter ju som dynamiska värden som kan ändras från gång till gång.
Klubb GolfUppsala | Hcp 11,5

Driver: King F9 10.5° (11,5°), 43,5" Hzrdus Smoke 6.0
Hybrid #3: Callaway Apex 16 20°, Kuro Kage stiff
Järn: TM PSi, KBS Tour C-Taper 105s
Wedgar: Cleveland RTX 3 50°, 54°, 58°
Putter: Odyssey O-Works 1W
Användarvisningsbild
svingit
Kontakt:

23 jun 2019, 20:10

hericson skrev:

Om man skiter i PCC som man inte kan få fram värdet på själv så ska jag enligt formeln för poängbogey
ha ett hcp på 12. Idag har jag ett hcp på 11,6.
Klubb GolfUppsala | Hcp 11,5

Driver: King F9 10.5° (11,5°), 43,5" Hzrdus Smoke 6.0
Hybrid #3: Callaway Apex 16 20°, Kuro Kage stiff
Järn: TM PSi, KBS Tour C-Taper 105s
Wedgar: Cleveland RTX 3 50°, 54°, 58°
Putter: Odyssey O-Works 1W
Användarvisningsbild
Sandstream

26 jun 2019, 10:18

Och där dog mitt intresse för det nya systemet. Fattar inte hur de lyckas röra till något som borde vara enkelt.
Ta bara att man kan regga två olika saker, brutto eller poäng. Så dumt :cry:

Fortsätter regga mina rundor och kollar vad mitt hcp blir i början av 2020.
Skriv svar