HCP-sänkning på 9 eller 18 hål

Här snackar vi allmänt om golf...
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

kananga skrev:
Egon skrev:1. Uppenbarligen ställer multiplikationen till det. 9 hål är 9 hål och sakfrågan gällde om det var lättare eller svårare att scora 9 vs 18. En no-brainer... men eftersom det inte går in så är det väl ingen idé att lägga kraft på det.

2. Nuvarande hcp.system begränsar reg. av rond men inte spel av rond.
Våra banor är indexerade och slopade så att varje slinga är en egen bana om så önskas.
Därmed är det inga regelmässiga (hcp) problem att förutbestämma vilken bana (läs, slinga) som ska gälla för justering.

Egon
Tråkig attityd i dina inlägg, varför vara ohövlig mot andra människor? Totalt onödigt.

Sakfråga och sakfråga.. statistikt sett ska det inte spela någon roll då om du spelar ett enda hål eller 36 hål. Men så är ju inte verkligheten. Jag spelar ofta bättre över 18 hål än 9 av olika anledningar. Och Enannantanke skrev här ovan att han/hon spelade bättre på bak-9.

Rätta mig gärna om jag har fel, men du kan inte godtyckligt välja vilken av eller båda slingorna du ska registrera. Detta ska göras upp innan ronden startar, föranmäld sällskapsrond? Så dina tankar flyger nog över mitt huvud, du får gärna förtydliga för oss mindre vetande.
Ber om ursäkt för att jag tyckte att det var en ickefråga.
Attityden är det inga fel på men jag förstår din reaktion. Den brukar bli lite försvarsinriktad när man är låst i sitt tänk.

Jag skrev ”förutbestämma” som ett förbehåll till vilken slinga som gäller för justering. Missade du det?

Egon
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Sandstream skrev:Vad håller du på med Egon? Du verkar sitta på en hel del kunskap men beter dig som ett arsle!
Diskussioner kan hetta till men att inleda med att vara dryga är inte klädsamt och något du bör sluta med genast.

OnT: Jag sänkte mig på 9 hål när jag var ny. Det var ett sätt att göra golfen roligare och känna att man kom någon vart.
De senaste 4-5 åren har jag bara reggat 18 hål då spelet enligt mig går ut på att spela just 18 hål.
Hmm...
I text ser det måhända värre ut... men möjligen är jag ett arsle!?

9 är 9... första eller sista 9 spelar ingen roll. Spelar man upp sig sista 9 så *babadadam* är likväl 9 hål lättare att scora på.
Det är bara vanan av att se saker i mönster (som golfare) som gör att man inte ser det ologiska i sin fråga. 1 är lättare än 2 och 2 är lättare än 4...

Så.. om någon tycker att det är lättare att scora på 18 hål än på 9... så har vederbörande inte förstått vad de säger.
Svårare att scora på 18 än på 9... Självklart!

Egon
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Ja men då får man väl börja säga på första tee att bara baknian ska vara hcp-grundande. Kommer ju följaktligen bli tvärtom då säkert...

Nån som vet hur man resonerat kring sänkning över 9 hål? Är det för att fler spelar 9 hål och därmed får ett för högt hcp om man inte kan reglera på annat än 18?
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Enannantanke skrev:Ja men då får man väl börja säga på första tee att bara baknian ska vara hcp-grundande. Kommer ju följaktligen bli tvärtom då säkert...

Nån som vet hur man resonerat kring sänkning över 9 hål? Är det för att fler spelar 9 hål och därmed får ett för högt hcp om man inte kan reglera på annat än 18?
Jag är hyggligt säker på att ”9-hålssänkning” är ett led i att få folk att regga fler ronder.
Vissa tolkar detta som nobelt av förbundet, men jag tror inte det är hela sanningen. Reggade ronder är lite som ”klick” eller ”likes” för SGF. Ju fler desto starkare ställning inom EGA.

Frågan huruvida sänkning per 9 eller 18 ger lägre/högre hcp. är av akademisk art.
Tyvärr faller vi spelare i en fälla om vi börjar tänka.
Vi ska alltid göra vårt bästa och många av oss får justera per 9 hål.
Återigen kommer vi in på ”får/bör/ska” dvs. det blir godtyckligt eftersom resultat hänger på de val vi ”får” göra och inte det vi ska.

Egon
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Mycket snack fram och tillbaka men jag tycker ni alla missar något. Oavsett om man sänker sig på 9 eller 18 så förstör man bara för sig själv om man inte kan försvara det.
Hur hett är det att kliva upp på tee med ett hcp man inte klarar av att spela på.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

stevvee skrev:Mycket snack fram och tillbaka men jag tycker ni alla missar något. Oavsett om man sänker sig på 9 eller 18 så förstör man bara för sig själv om man inte kan försvara det.
Hur hett är det att kliva upp på tee med ett hcp man inte klarar av att spela på.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Där kom ”tanken” in... som försvarar att det är ”ok” att inte följa reglerna.

Vad är det du ska försvara?
Ett hcp. som inte är justerat med reglerna som bas?
Du tror kanske att du ska gå runt på 36p i snitt?
Det ska du inte... och då får du garanterat en sänkning vid årsrevisionen!

Vet inte hur många som spelar en kvällsrunda och gärna skryter om resultatet men som inte reggar ronden.
Systemet (som det är nu) har så j-a många om och men att vi inte behöver dessa ”jag sänker mig inte på 9”-myglare.

Egon
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Egon skrev:
stevvee skrev:Mycket snack fram och tillbaka men jag tycker ni alla missar något. Oavsett om man sänker sig på 9 eller 18 så förstör man bara för sig själv om man inte kan försvara det.
Hur hett är det att kliva upp på tee med ett hcp man inte klarar av att spela på.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Där kom ”tanken” in... som försvarar att det är ”ok” att inte följa reglerna.

Vad är det du ska försvara?
Ett hcp. som inte är justerat med reglerna som bas?
Du tror kanske att du ska gå runt på 36p i snitt?
Det ska du inte... och då får du garanterat en sänkning vid årsrevisionen!

Vet inte hur många som spelar en kvällsrunda och gärna skryter om resultatet men som inte reggar ronden.
Systemet (som det är nu) har så j-a många om och men att vi inte behöver dessa ”jag sänker mig inte på 9”-myglare.

Egon
Nej man går inte alltid på 36 och därför finns det buffertzon i dagens regler och om du är bättre har du mindre tolerans, enkelt.

Oavsett så regga varje runda så hamnar man ungefär där man klarar av att spela.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Sen finns det ju en sak till när det gäller just 9 hål som gör att det kan vara lättare eller svårare att sänka sig just på 9 och det är ju det här med att man inte får sätta index 1 och 2 på samma slinga. Det gör ju att man kan gynnas i vissa fall där hålet kanske är enklare fast då dom inte kunde sätta ”rätt” index på hålet så spelas det svårare och då helt plötsligt hade någon ett slag eller två extra.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Cristoffer
Inlägg: 138
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:37

Jag sänker / höjer mig ofta på 9 hål. Jag spelar faktiskt väldigt sällan 18 hål men när jag gör det så mår min kropp fysiskt bra och jag spelar oftast bättre då. Alltså känner jag inte att jag har ett för lågt hcp då jag kan spela på det under 18 hål om förutsättningarna (hälsan) är rätt. Sen kan jag precis som alla andra ha riktiga skitrundor där ingenting stämmer.

Huvudsaken är att jag kan försvara mitt hcp för mig själv då jag inte spelar golf för någon annan än mig själv.
Callaway
TaylorMade
Hcp Familj
Användarens profilbild
Ringman
Inlägg: 107
Blev medlem: 09 dec 2014, 14:20

Ja om jag ska dela upp min runda idag så vart det 11p på första nio och 9p på sista nio.
Men att gå på sitt hcp gång efter gång gör ingen.
Man kan spela jättebra eller jättedåligt oavsett hcp.
Jag hade 9,1 inför dagens runda och efter 9,2.
Det är själva meningen med hcp systemet.
Att få 2p per hål kan vara hårfint ibland.
Räcker med en koppsnurr eller att bollen ligger 1mm för kort så får du genast 1p istället.
Så spelar ingen roll om man spelar 9 eller 18 hål utan man reggar den.
Visst golf bygger på att spela 18hål.
Men har man inte tid så får man spela 9hål.
Men "nästan" alla golftävlingar är 18hål.


Skickat från min Samsung Note 8 via Tapatalk
Skriv svar