HCP-sänkning på 9 eller 18 hål

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Ringman
Inlägg: 107
Blev medlem: 09 dec 2014, 14:20

Nu lägger jag mig i detta lite.
Index är ju hur svårt hålet är.
Alltså 1 till 18.
Så tex sölvesborg gk min hemma bana så har jag 9 extra slag på mitt hcp 9,2 från 56tee (gul)
5 på första nio och 4 på sista nio.
Alltså med andra ord är första nio svårare.
Om jag nu gör som Egon säger så har jag 5slag extra oavsett 9håls slinga.
Eftersom 9÷2=4,5 och man avrundar uppåt.
Det kan ju inte stämma tycker jag.


Skickat från min Samsung Note 8 via Tapatalk
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Ok, jag försökte ta den enkla vägen runt problemet. Guilty!

Har klubben gjort rätt så finns det ett individuellt scratch-värde på varje slinga.
När en bana värderas/18 hål så definieras den svåraste slingan och där ges det udda indexnr.

Vis av verkligheten så är inte en slinga ett helt slag svårare för de som får udda antal hcp.slag/18 hål utan om man t.ex får 7slag så är fördelningen 3.nåt + 3.nåt.
Det går inte att spela med halva slag alltså blir slingorna 0.nåt svårare/enklare när man går 18hål.
Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna!
Det här funkar inte om man bara spelar 9hål.

Eftersom hcp.slag och spelhcp. alltid avrundas uppåt... blir det 4 slag/slinga om det vore en tävling.
Hcp.. bygger på tävlingslikt spel.. go figure.

Egon
Användarens profilbild
Ringman
Inlägg: 107
Blev medlem: 09 dec 2014, 14:20

Hämtat ifrån svenska golfförbundet.



Hur fördelar man spelhandicap i samband med 9-hålsrond?

Vid 9-hålsrond på 18-hålsbana fördelas spelhandicapen på samma sätt som om spelaren hade spelat 18 hål.

Vilka är skillnaderna mellan villkoren för handicaprond i samband med 9-hålsrond och i samband med 18-hålsrond?

Förutom att endast en sällskapsrond över 9 hål per dag får räknas är det inga skillnader, utan samma villkor gäller i samband med 9-hålsrond som i samband med 18-hålsrond.



Skickat från min Samsung Note 8 via Tapatalk
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Ringman skrev:Nu lägger jag mig i detta lite.
Index är ju hur svårt hålet är.
Alltså 1 till 18.
Så tex sölvesborg gk min hemma bana så har jag 9 extra slag på mitt hcp 9,2 från 56tee (gul)
5 på första nio och 4 på sista nio.
Alltså med andra ord är första nio svårare.
Om jag nu gör som Egon säger så har jag 5slag extra oavsett 9håls slinga.
Eftersom 9÷2=4,5 och man avrundar uppåt.
Det kan ju inte stämma tycker jag.


Skickat från min Samsung Note 8 via Tapatalk
Hmm... ”som Egon säger”!?

Det jag förklarar är att 9hål är en rond. Om nu din bana är slopad rätt så är det den längsta slingan som har udda nr och sen har man identifierat det ”svåraste hålet” på den slingan inom ramen för hur/var men får sätta index 1.

Längst är generellt sett svårare men skiljer det 100 eller bara 10m så är det likväl praxis att göra så. Helst bör även udda vara på första 9...
Så... Ja, man kan tro att en av slingorna är ett helt slag svårare och sen inte fundera mer på det. Att det är helt absurt om man är singelhcp. är ju en helt annan sak, eller...?

Nåja, jag säger inte att man ”ska” utan jag förklarar konsekvensen av fördelningen av hcp.slag på en bana som är indexerad för 18hål och hur det avspeglar sig på en 9håls rond.
Om det vore 9håls tävling på en slinga skulle det ge 4.5 slag... och det skulle ge spelhcp.5.

Som jag skrev tid. Har klubben slopat slingorna för sig är saken biff.

Egon
Skriv svar